Laddning.
Postat: fre aug 30, 2019 06:00
Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Gött att höra ! Såg nått intressant i ditt svar ,,; "VFR-meet" 2017.. Är det något som inträffar varje år ?Mister skrev:Det ser jag som godkänt. Kolla vid varv också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Låter najs ! Tack!!!!!!!!Mister skrev:Vfr meet är varje år. Jag har bara lite gammal signatur. Det är riktigt kul event! Titta på mc träffa o forumet.Senast var vi i Broby.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .adrian_vg skrev:Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
pentti01 skrev:Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .adrian_vg skrev:Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Fasiken nu blev jag nervös...vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned, utan så länge jag höll varv så var den på höga 14V...adrian_vg skrev:pentti01 skrev:Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .adrian_vg skrev: Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.![]()
När volregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Mjaaa, vanligaste som händer när regulatorn lunchar är att den inte släpper igenom laddningsström och batteriet töms på energi, har bara varit med om batteriexplosion ett par gånger, och det på bil, med gamla mekaniska modeller av regulator.När voltregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Det är nog ingen större fara, utan en liten "spik" kan det bli när en strömkrets bryts, spexiellt om det råder en belastning på den vid bryttillfället, typ några strömförbrukare mod lyse, tändning, blinkers, mm,mm är på samtidigt.vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned,