Startmotor, problem?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#16 Inlägg av Swedan »

Kan inte se att jag gav någon en pekpinne...
Tror nog det är så att en del människor tror att de är anonyma bakom sin skärm och tror sig kunna kasta ur sig både det ena och det andra.
I dessa lägen tror jag inte på metoden att bara vika sig, utan man bör agera mot detta istället.
När vi ändå är inne på lite oljefrågor.
Har ni andra råkat ut för dålig olja i era VFR:er, med dålig funktion som följd???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#17 Inlägg av Andersson »

Swedan skrev:
Andersson skrev:
Swedan skrev:Men Hallå.
Varm olja ÄR blaskig och skall så också vara.
Detta har inget med kvalitet att göra.
Därimot skulle inte jag heller skicka i biltemas olja i min VFR.
Motuls 5100 är väl en halvesterolja om jag inte missminner mig. Dessa SKALL inte blandas med någon annan olja för då är det fara o färde.
Därimot är det en fin oljebas, dyr dessutom.
Tyvärr kommer även denna olja att vara blaskig när du häller ur den vid varmt tillstånd :(
Blir till att byta ofta :D
Men lägg av nu va fan, det är skillnad på vattnig och blaskig olja. Tror du jag är dum i huvet eller? Har hållt på med bilar så länge jag kan minnas och har tappat ur åtskilliga liter varm olja i mina dagar men aldrig har jag vart med om att oljan är som vatten. Blaskig visst men som vatten, nej.

Har du inget vettigt att säga kan du låta bli att säga nått över huvud taget tycker jag. :evil:
Tyvärr är det inte du som avgör vad jag och andra skall skriva på detta forum.
Av döma på ditt betènde så är du inte såå gammal. Själv gör jag av med ca 20 kubik motorolja och ca 10 kub övriga oljor om året. Har flertal kurser hos ledande oljetillverkare och bra kontakter med deras tekniska avdelning då jag säljer rätt mycket olja/vätskor till industrin. , så i det hänseèndet bör jag nog veta vad jag pratar om.
Om du nu vill hålla dig till ämnet så bör det ju vara så att antingen har du bara misstagit dig eller har du fått 4L felaktig olja från Biltema.
Tror inte du hann köra 1500-2000 mil på de veckorna så utsliten är inte oljan.
Kolla innan du köper olja vilken viscositet du vill ha. Biltemas Racing har enl. deras spec. 14 Cst vid 100G och om du tar Q8 har jag för mig ligger på 19-20Cst vid samma temp. Nu tror inte jag att du kan känna denna skillnad mellan dina fingrar när du tappade av oljan. Esteroljorna har en tendens att kännas (feta) när man tar i dom. Nu har ju inte det någon inverkan på oljans bärighet men det kan ju kännas bra...
Skärp nu till ditt bemötande annars är ju risken att du inte får några svar på dina frågor. En dålig dag kan vi alla ha :wink:
Det är inget fel på mitt bemötande, jag hatar bara folk som tror de vet allt och att ingen annan kan nått, nu uppfattade jag tyvärr dig på just det viset pga sättet du skrev ditt inlägg på.

Du borde kanske tex inte börjat inlägget med "Men hallå." och så kunde du skippat de stora bokstäverna som en del utvalda ord fick.

Jag är 26år gammal men ålder har inget med upprördhet att göra, eller? Alla kan bli sura, ung som gammal. Som sagt jag uppfattade dig pga ditt sätt att skriva som att jag inte vet nått och att du vet allt. Men så var det uppenbarligen inte så då var detta bara ett missförstånd, eller hur?
Har du nått mer att säga så kan vi ta vidare diskusion om detta kan vi ta via PM

Åter till ämnet, jag han köra ca 50-60 mil med oljan innan jag bytte till motulen. Utsliten kan jag inte säga nått om men som sagt, vattningare olja har jag aldrig sett.
Här är fler som råkat ut för samma sak som jag och reagerat över hur "lös" oljan vart --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=126239
Så uppenbarligen är jag inte ensam, men uppenbarligen funkar biltemas olja för många också, men å andra sidan har den inte funnits så länge på marknaden och vem vet hur det ser ut om ett par år när folks motorer kanske börjar rasa pga dålig smörja???
Hojen såld

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#18 Inlägg av Swedan »

Bra!
Jag skickar ett PM, har bara lite problem med åskan för tillfället.
Ang. oljan från Biltema så tillverkar Statoil den för Biltemas räkning.
Kan visa upp spaltvis med inlägg från folk som tvivlar på andra oljefabrikat också, framförallt Motul.
Detta har säkert sitt ursprung av att de säljer ganska mycket av sin årsproduktion till just denna marknad.
Varför inte jag skulle välja just Biltemas olja ÄR för att när de beställer efter sitt recept från Statoil så håller denna olja sig just över normgränsen. Att göra en sådan beställning funkar hos de flest oljeblandare med produktionskapacitet.
Dessutom betalar inte jag mer för Q8 SKB Racing än vad jag gör för Biltemas.
PS. Har hört från branschen att det i många hojfall går bra att köra med sk lastbilsolja tex OK/Q8 T720
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar