Sida 1 av 2

Problem med oljan

Postat: tis maj 08, 2007 21:54
av Torque
Jag har lite funderingar om oljenivån. Jag köpte min VFR från Tyskland. Så jag har inte pratat med ägaren om det.

Men jag har kört hojen några gånger utan problem, utan att oljelampan har lyst. Men när jag skulle kontrollera oljan så såg jag att det inte syntes något i fönstret. Jag köpte nu olja och fyllde på. Tänkte att förra ägaren kanske tömde den innan vintern. Det gick i ca 5 dl olja, sen låg den på mitten av fönstret.

Körde hojen senast för en vecka sedan. Var nu ute i garaget och kollade oljenivån igen. Då syntes det inget i fönstret igen!

Jag kollade men det fanns inget oljespill i gargaget. Och varningslampan för oljan lös inte när jag körde den senast.

Jag fyllde nu på resten av oljan jag köpt, alltså 5 dl till. Nivån står nu i linje med högsta nivå.

Varför syntes den inte i fönstret innan? Är det här normalt eller vad kan vara felet?

Postat: ons maj 09, 2007 06:36
av danhak
Hur gör du när du kollar oljan?? Gjorde du på samma sätt båda gångerna?

För att kontrollera oljan skall motorn först &främst vara varmkörd. Detta för att oljan ska bli varm och lite mer "lättrunnen". Sen ska hojen hållas upprätt, och detta kan vara lite knepigt om man är själv.

Har för mig att jag läst på forumet att tidigare modeller av VFR så skulle oljan kontrolleras med hojen på centralstödet, men tror inte det gäller för dom nyare..

Att du behövde fylla på lite första gången kanske inte är så konstigt, den hade helt enkelt dragit lite olja.. Men att du skulle behöva fylla på igen verkar lite märkligt, så mitt tips är att varmköra hojen, hålla den upprätt (går att hållai styrändan och fotpinnen) och kontrollera oljenivån igen..

Oljelampan är faktikst inte till för att varna för låg oljenivå.. Om jag inte är helt ute och cyklar så varnar oljelampan endast för tappat oljetryck. Detta i sin tur kan bero på en massa saker, men om det börjar lysa pga av "vanlig" förbrukning av olja så är det i princip slut på olja och du skulle fyllt på för LÄNGE sen!!

Postat: ons maj 09, 2007 07:21
av apex
Nej, hjälp, oljelampan är kopplad till en tryckvakt, den får aldrig lysa! :roll:

Men ofta finns det ganka generöst med volym innan detta händer.

Postat: ons maj 09, 2007 19:00
av Tyrannosaurus
apex skrev:Nej, hjälp, oljelampan är kopplad till en tryckvakt, den får aldrig lysa! :roll:
Exakt! Oljelampan ska slockna senast någon sekund efter start och får varken lysa eller ens blinka vid körning.

Om lampan tänds under körning, sug kopplingen och döda motorn DIREKT. Kolla sen oljenivån, om den är ok, prova att starta igen, om det inte slocknar på en gång, fixa bärgning. Då är det troligen fel på oljepumpen.

Att oljenivån sjunker snabbt utan att det blir en pöl under motorn kan bara tyda på två saker:
* Kolla även kylvätskenivån, har den ökat? I så fall kan en toppackning ha gått.
* Motorn kan vara slut och oljan går ut genom avgasröret, men då borde du ha ett stort blått rökmoln bakom dig när du kör speciellt vid på- och avdrag.

Nu ska jag inte måla fan på väggen. Viktigt är att motorn har fått stå en stund innan du kolla nivån så att oljan hinner rinna tillbaka, och att hojen står rakt.

Postat: ons maj 09, 2007 19:51
av Swedan
En möjlig orsak är att du har fyllt på för mycket ola genom att kontrollerat fel nivå. Närdet är för hög oljenivå i motorn blir det för högt vevhustryck och olja förbränns liksom på cylinderfodret.
Jag rekomenderar dig att riktigt noggrant kontrollera nivån och justera den till mitten mellan sträcken och sen kontrollera den ofta en tid framöver.
Måste också, som vanligt fråga vilken olja det är i hojen.
Tips: Om du inte vet vilken olja det var i hojen, byte all olja och filtret.

Postat: tor maj 10, 2007 01:37
av Torque
Jag har förmodligen gjort fel när jag har kontrollerat oljan. Den har varit helt kall och stått på centralstödet.

Ska testa att varmköra den och sedan be frugan kolla nivån när jag håller den upprätt.

Fan hoppas inget är fel på den bara. Finns dock ingen tillstymmelse till färgad rök. Där ser allt schysst ut.

Postat: tor maj 10, 2007 14:04
av Torque
OK, nu behöver jag hjälp på allvar!

Var ute i garaget och satte igång den. Hade den på tomgång några minuter. Efter ett tag kontrollerade jag oljan. Nivån låg över översta gränsen. Tänkte att jag kunde ta ett litet varv med den för att den skulle bli lagom varm. Nu uppstod problemet. Varje gång jag försökte att lägga i ettan, så dog hojen.

Varför????

Vad kan jag göra?

Postat: tor maj 10, 2007 14:07
av danhak
Torque skrev: Nu uppstod problemet. Varje gång jag försökte att lägga i ettan, så dog hojen.

Varför????

Vad kan jag göra?
Inte så att den står på stödet?? :wink:

Postat: tor maj 10, 2007 14:11
av jacken
Kolla kontakten till sidostödet,kanske är den glapp,eller behöver lite smörjning..Det är nog inte värre än så :wink:

Postat: tor maj 10, 2007 14:12
av PerJohan
danhak skrev: Inte så att den står på stödet?? :wink:
hehe.. Den har man ju gjort några ggr och blivit lika förbannad varje gång! :)

Postat: tor maj 10, 2007 14:28
av Torque
Ha ha, fan vilket färsking misstag. Måste ut och prova direkt.

Postat: tor maj 10, 2007 14:34
av Torque
Tack boys!

Det var det som var problemet. :oops:

En annan fråga. Oljenivån ligger fortfarande över översta gränsen. Är det absolut nödvändigt att tömma ut olja för att inte passera gränsen?

Postat: tor maj 10, 2007 14:40
av danhak
Torque skrev:Tack boys!

Det var det som var problemet. :oops:

En annan fråga. Oljenivån ligger fortfarande över översta gränsen. Är det absolut nödvändigt att tömma ut olja för att inte passera gränsen?
hehe så lite så!!

Angående för mycket olja i motorn så är nog inte det heller att rekommendera. Jag vet faktiskt inte om det är skadligt pss som att ha för lite, men det är nog i vilket fall inte bra!!

Hade jag varit du, så hade jag tömt ur all olja och fyllt på rätt mängd med en ny schysst olja.
Jag hade nog passat på att byta filter oxå, men iaf bytt oljan. Då vet du garanterat vad som finns i maskinen och hur gammal oljan är!!

Postat: tor maj 10, 2007 14:44
av Torque
danhak skrev:
Torque skrev:Tack boys!

Det var det som var problemet. :oops:

En annan fråga. Oljenivån ligger fortfarande över översta gränsen. Är det absolut nödvändigt att tömma ut olja för att inte passera gränsen?
hehe så lite så!!

Angående för mycket olja i motorn så är nog inte det heller att rekommendera. Jag vet faktiskt inte om det är skadligt pss som att ha för lite, men det är nog i vilket fall inte bra!!

Hade jag varit du, så hade jag tömt ur all olja och fyllt på rätt mängd med en ny schysst olja.
Jag hade nog passat på att byta filter oxå, men iaf bytt oljan. Då vet du garanterat vad som finns i maskinen och hur gammal oljan är!!
Hm, ok. Sitter det någon skruv under som man lossar på eller? Jag tror dock att oljan var tömd innan. För jag fick ju i 1 liter olja. Kanske räcker med att bara tömma ut till mitten på fönstret.

Postat: tor maj 10, 2007 14:49
av danhak
Med filterbyte går det i nånstans mellan 3-3,5liter (kan kolla upp exakt om du vill), så att den var tömd stämmer inte.

Det sitter en skruv/bult längst ner under motorn som ska skruvas ut.. du kan visserligen skruva ut den bara litegrann och låta lite olja sippa ur, men ska du ändå dit å skruva å tappa ur olja så är det lika bra att tömma den helt.

Du har ju ingen aning om vilken olja som är ifylld eller hur gammal den är, så det är lika bra att byta på en gång!