Underligt varvtal...
Postat: tis maj 08, 2007 09:53
Hej!
När jag var ute och åkte senast tyckte jag att varvtalet var ovanligt högt då jag tuffade fram på motorvägen i ungefär 110 km/h. Varvtalet låg då på cirka 8500-9000 rpm.
Eftersom jag inte haft bågen särskillt länge och inte åkte särskillt långt blev jag fundersam för jag hade för mig att den vid tidigare turer legat på ungefär 5500-6000 rpm vid samma hastighet.
Min första tanke var att något inte stämde med växellådan, men jag har testat och jag får i alla växlarna och jag märket att vartalet går ner när jag får i nästa växel.
Jag har även testat att accelerera från 110 km/h och upp och den drar bra men kommer ganska snart upp mot det rödmarkerade området på varavräknaren men utan att motorn känns trött... Jag har inte varvat upp så att jag kommmit in i det röda området...
Detta får mig att fundera på att det kanske är varvräknaren som det är fel på... Att varvräknaren helt enkelt visar ett för högt värde...
Är det någon som varit med om samma sak?
Är det någon som har något tips på eventuella lösningar och evnetuella fel?
Hojen är en VFR750F från -89 som gått 8500 mil.
VH
Jonas
PS. Om det är någon på forumet som bor i Malmötrakten och har en båge i samma modell/ålder så kommer jag gärna förbi för att jämföra motorns varvtal... DS.
När jag var ute och åkte senast tyckte jag att varvtalet var ovanligt högt då jag tuffade fram på motorvägen i ungefär 110 km/h. Varvtalet låg då på cirka 8500-9000 rpm.
Eftersom jag inte haft bågen särskillt länge och inte åkte särskillt långt blev jag fundersam för jag hade för mig att den vid tidigare turer legat på ungefär 5500-6000 rpm vid samma hastighet.
Min första tanke var att något inte stämde med växellådan, men jag har testat och jag får i alla växlarna och jag märket att vartalet går ner när jag får i nästa växel.
Jag har även testat att accelerera från 110 km/h och upp och den drar bra men kommer ganska snart upp mot det rödmarkerade området på varavräknaren men utan att motorn känns trött... Jag har inte varvat upp så att jag kommmit in i det röda området...
Detta får mig att fundera på att det kanske är varvräknaren som det är fel på... Att varvräknaren helt enkelt visar ett för högt värde...
Är det någon som varit med om samma sak?
Är det någon som har något tips på eventuella lösningar och evnetuella fel?
Hojen är en VFR750F från -89 som gått 8500 mil.
VH
Jonas
PS. Om det är någon på forumet som bor i Malmötrakten och har en båge i samma modell/ålder så kommer jag gärna förbi för att jämföra motorns varvtal... DS.