Underligt varvtal...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Underligt varvtal...
Hej!
När jag var ute och åkte senast tyckte jag att varvtalet var ovanligt högt då jag tuffade fram på motorvägen i ungefär 110 km/h. Varvtalet låg då på cirka 8500-9000 rpm.
Eftersom jag inte haft bågen särskillt länge och inte åkte särskillt långt blev jag fundersam för jag hade för mig att den vid tidigare turer legat på ungefär 5500-6000 rpm vid samma hastighet.
Min första tanke var att något inte stämde med växellådan, men jag har testat och jag får i alla växlarna och jag märket att vartalet går ner när jag får i nästa växel.
Jag har även testat att accelerera från 110 km/h och upp och den drar bra men kommer ganska snart upp mot det rödmarkerade området på varavräknaren men utan att motorn känns trött... Jag har inte varvat upp så att jag kommmit in i det röda området...
Detta får mig att fundera på att det kanske är varvräknaren som det är fel på... Att varvräknaren helt enkelt visar ett för högt värde...
Är det någon som varit med om samma sak?
Är det någon som har något tips på eventuella lösningar och evnetuella fel?
Hojen är en VFR750F från -89 som gått 8500 mil.
VH
Jonas
PS. Om det är någon på forumet som bor i Malmötrakten och har en båge i samma modell/ålder så kommer jag gärna förbi för att jämföra motorns varvtal... DS.
När jag var ute och åkte senast tyckte jag att varvtalet var ovanligt högt då jag tuffade fram på motorvägen i ungefär 110 km/h. Varvtalet låg då på cirka 8500-9000 rpm.
Eftersom jag inte haft bågen särskillt länge och inte åkte särskillt långt blev jag fundersam för jag hade för mig att den vid tidigare turer legat på ungefär 5500-6000 rpm vid samma hastighet.
Min första tanke var att något inte stämde med växellådan, men jag har testat och jag får i alla växlarna och jag märket att vartalet går ner när jag får i nästa växel.
Jag har även testat att accelerera från 110 km/h och upp och den drar bra men kommer ganska snart upp mot det rödmarkerade området på varavräknaren men utan att motorn känns trött... Jag har inte varvat upp så att jag kommmit in i det röda området...
Detta får mig att fundera på att det kanske är varvräknaren som det är fel på... Att varvräknaren helt enkelt visar ett för högt värde...
Är det någon som varit med om samma sak?
Är det någon som har något tips på eventuella lösningar och evnetuella fel?
Hojen är en VFR750F från -89 som gått 8500 mil.
VH
Jonas
PS. Om det är någon på forumet som bor i Malmötrakten och har en båge i samma modell/ålder så kommer jag gärna förbi för att jämföra motorns varvtal... DS.
Jag tror att du lider av kopplingsslir.
Hur mycket låter det som om det varvar? Varvar den 11 vid 11k eller låter det som om den varvar 6k?
Vid 8500mil är det hyffsat normalt att kopplingen är slut.
Svårt att säga med den beskrivning du lämnat.
Hur mycket låter det som om det varvar? Varvar den 11 vid 11k eller låter det som om den varvar 6k?
Vid 8500mil är det hyffsat normalt att kopplingen är slut.
Svårt att säga med den beskrivning du lämnat.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Både ja och nej.jonass skrev:Hej!
Om det är kopplingsslir borde man inte uppleva att den varvar upp utan att bågen påverkas av det ökade varvtalet?
När jag varvar upp får jag en tydlig respons på farten...
/Jonas
Hojen driver ju framåt fast med slir på kopplingen. Men hur låter den? Låter det som om du varvar 10k när du varvar 10.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Hej!Qwerty skrev:Både ja och nej.jonass skrev:Hej!
Om det är kopplingsslir borde man inte uppleva att den varvar upp utan att bågen påverkas av det ökade varvtalet?
När jag varvar upp får jag en tydlig respons på farten...
/Jonas
Hojen driver ju framåt fast med slir på kopplingen. Men hur låter den? Låter det som om du varvar 10k när du varvar 10.
Jag är ju inte så erfaren att jag känner igen vilket varvtal den har, men jag tycker inte att jag upplever en slirande koppling på det sättet jag gjorde när kopplingen slirade på min fars gamla 245:a...
Kan man koppla in en "extern" varvräknare för att göra kolla om originalvarvräknaren visar rätt?
Är det någon ifrån Skåne som har någon verkstad att rekommendera för att ställa frågor kring problemet!?
/Jonas
Det finns verktyg att köpa, till för äldre bilar, som du kan koppla för att kolla varvtalet.
Jag har en sån hemma, och den känner av indutkionen från första stiftet.
Sen får man ställa in lite grejer såsom hur många cylindrar man har osv.
Kostar inte så många kronor, och kan användas till en massa grejer såsom ställa tändning etc.
Tror det finns billiga varianter på feltema.
Jag vet faktiskt inte var orginal mätare hämtar signal ifrån, men det borde vara från fördelaren eller vevaxeln eller något.
Jag har en sån hemma, och den känner av indutkionen från första stiftet.
Sen får man ställa in lite grejer såsom hur många cylindrar man har osv.
Kostar inte så många kronor, och kan användas till en massa grejer såsom ställa tändning etc.
Tror det finns billiga varianter på feltema.
Jag vet faktiskt inte var orginal mätare hämtar signal ifrån, men det borde vara från fördelaren eller vevaxeln eller något.