Sida 1 av 1

Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 07:47
av RhINO
Vad använder ni som clips till kåporna när originalgrejornq går sönder? Jag köpte ett par stycken häromåret men när jag hade hojen på verkstad så bytte meken ut rätt många till någon variant med en torxskruv som expanderar clipset sin är rätt smidiga. Tänkte de kanske är lättare att köra och billigare men vet inte riktigt vad jag skall leta efter :-)

/R

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 08:16
av lappen
RhINO skrev:Vad använder ni som clips till kåporna när originalgrejornq går sönder? Jag köpte ett par stycken häromåret men när jag hade hojen på verkstad så bytte meken ut rätt många till någon variant med en torxskruv som expanderar clipset sin är rätt smidiga. Tänkte de kanske är lättare att köra och billigare men vet inte riktigt vad jag skall leta efter :-)

/R

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Låter ju intressant, kan du inte fråga meken ..?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 09:04
av blacken
"Plastclips"? Kåpa?

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 09:54
av RhINO
Kåpa är de där plastbitarna som sitter runt hojen, plastclipsen jag menar är de små svarta grejerna som folk antingen älskar eller hatar från Honda som öppnas om man trycker in en mittbit och som sitter i ett par hål där det inte är skruvar som håller ihop grejerna (t.ex. två under sidokåporna på en gen 6)

/R

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 10:40
av adrian_vg
Efter att ha hanterat de där plastklipsen ett tag överväger man ofta att helt plocka av kåpa och slippa klipsen, alt popnita fast skiten...

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 10:50
av RhINO
Jag tycker iofs att de funkar helt ok, tryck in för att ta bort, sen drar man ut den lilla pluppen och när man sätter dit den igen så trycker man in pluppen så att den är i nivå med resten. Det dryga är att 1) de sälj i styck och 2) de är rätt dyra. Så om det går att hitta något annat så är jag öppen för förslag.

/R

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 11:26
av blacken
RhINO skrev:Kåpa är de där plastbitarna som sitter runt hojen, plastclipsen jag menar är de små svarta grejerna som folk antingen älskar eller hatar från Honda som öppnas om man trycker in en mittbit och som sitter i ett par hål där det inte är skruvar som håller ihop grejerna (t.ex. två under sidokåporna på en gen 6)

/R
Aha dom, säg det då :lol: Skulle misstänkta att Wurth har sådana, ta med en och blada in på en bilplåtverkstad eller välsorterad reservdelsfirma, så tror jag att dom kan kanske hjälpa dig med dom, eller ett sjysst alternativ/ersättnings liknande för dom samma..

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 12:05
av adrian_vg
RhINO skrev:Jag tycker iofs att de funkar helt ok, tryck in för att ta bort, sen drar man ut den lilla pluppen och när man sätter dit den igen så trycker man in pluppen så att den är i nivå med resten. Det dryga är att 1) de sälj i styck och 2) de är rätt dyra. Så om det går att hitta något annat så är jag öppen för förslag.

/R
Och att de går sönder så fort man råkar trycka in dem liiiiiite snett i hålen. Spelar dock ingen roll, de går sönder efter några på- och avmonteringar ändå.

Hade såna på min förra österrikiska hysterika vars namn inte ska nämnas. Eftersom motorn på denna maskin är som den är, så vibrerade de bort snart nog. Dessa plastklips är nu utspridda över stora delar av östra Uppland och längs vägarna neråt Kinnekulle till.
Den nuvarande österrikiska heffaklumpen vars namn inte heller ska nämnas har INGA plastklipsar så vitt jag kunnat utröna. Känns lättare i sinnet så... :banana

Re: Plastclips till kåpor

Postat: tis apr 17, 2018 15:57
av Tyrannosaurus
Nu kör jag inte original, varken kåpa eller fästen. När jag ska plocka av hela kåpan så är det en del pyssel. Men för underdelen har jag snabbskruv "klick-klick-klick-klick", och jag plockar av eller på den på några sekunder utan verktyg.

För den som orkar byta grejer så kan jag varmt rekommendera det http://www.aeromateriel.com/se/produkter/snabblaas.aspx
Dom är av metall och finns både med clips (jag använder såna) och med nitade fästen.

Re: Plastclips till kåpor

Postat: ons apr 18, 2018 07:05
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Nu kör jag inte original, varken kåpa eller fästen. När jag ska plocka av hela kåpan så är det en del pyssel. Men för underdelen har jag snabbskruv "klick-klick-klick-klick", och jag plockar av eller på den på några sekunder utan verktyg.

För den som orkar byta grejer så kan jag varmt rekommendera det http://www.aeromateriel.com/se/produkter/snabblaas.aspx
Dom är av metall och finns både med clips (jag använder såna) och med nitade fästen.
Föredrar såna också om det går.
De jag har på min DRZ är dock slitna och trillar ibland av. Är lite fundersam hur länge ett normalt snabblås räcker innan det är helt utslitet.

Re: Plastclips till kåpor

Postat: ons apr 18, 2018 08:00
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Nu kör jag inte original, varken kåpa eller fästen. När jag ska plocka av hela kåpan så är det en del pyssel. Men för underdelen har jag snabbskruv "klick-klick-klick-klick", och jag plockar av eller på den på några sekunder utan verktyg.

För den som orkar byta grejer så kan jag varmt rekommendera det http://www.aeromateriel.com/se/produkter/snabblaas.aspx
Dom är av metall och finns både med clips (jag använder såna) och med nitade fästen.
Föredrar såna också om det går.
De jag har på min DRZ är dock slitna och trillar ibland av. Är lite fundersam hur länge ett normalt snabblås räcker innan det är helt utslitet.
Tja, om det är bra kvalitet så har dom nog i stort sett obegränsad livslängd. Mina har jag haft lika länge som jag har haft kåpan och den monterades 1989 (kollade just). Snabblåsen funkar fortfarande perfekt trots att jag har skruvat på dom oräkneligt antal gånger, typ varje gång jag tvättar hojen, varje gång jag byter olja och varje gång jag gör annan service.

Eftersom det inte är en originalkåpa så är det i vägen för i princip allt. Det enda jag kan göra utan att ta av underdelen är att kolla oljan eftersom stickan sitter i bakkant på transkåpan, medan om jag behöver fylla på så måste den ena halvan bort för påfyllningen sitter i framkant.

För att förekomma två frågor :wink:
1. Stickhålet är typ M6 eller M8, så det går inte att få ner nån olja där.
2. Det fanns en tanke att göra en lucka och förlängningsrör för oljepåfyllningen. Men eftersom underkåpan är delad mitt under så är det väldigt enkelt att plocka av ena halvan, 7 snabblås och lika många sekunder, klart :D

Dessutom åker underdelen av ibland när jag ska in till stan eller köra kortege, typ Mälaren Runt av den enkla anledningen att kylsystemet inte är riktigt konstruerat för att ha motorn täckt. Så det kan bli lite varmt om man sitter och puttar runt. Den överhettas inte, men det blir väldigt varmt om benen och häcken när fläkten går hela tiden och då är det behagligare att köra utan kåpunderdel eftersom värmen då har fler ställen att ta vägen än rakt upp på mig.