Regulator på 06 viffer
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Regulator på 06 viffer
Borde man vara nojig över regulatorn på en 06a och byta den bara för att eller vänta tills den brinner? Är det bökigt att montera en mosfet typ FH020AA och var kan man hitta sådana?
Förvirrad...
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Förvirrad...
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Regulator på 06 viffer
Nej, Nej, Ja, Nej, på E-bay.
Tommy.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Regulator på 06 viffer
Tog en minut att mappa frågan mot svar
Skickat från min E5823 via Tapatalk

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: Regulator på 06 viffer
Samma här! Men är lite skeptisk. Kanske en poll för att kolla vilka årsmodeller som har mest problem med statorn?
Re: Regulator på 06 viffer
Har en 08 och har fått byta stator (brann upp) passade på att byt regulator samtidigt.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Regulator på 06 viffer
Fast stator och regulator är en viss skillnad, skulle inte noja över statorn hellerkebne skrev:Samma här! Men är lite skeptisk. Kanske en poll för att kolla vilka årsmodeller som har mest problem med statorn?

Känns det bättre byt regulator, och se till att ha ett bra batteri samt fråscha kontaktytor hela tiden!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Regulator på 06 viffer
Läste fel [FACE WITH TEARS OF JOY]Tommy Gsson skrev: Fast stator och regulator är en viss skillnad, skulle inte noja över statorn heller![]()
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Regulator på 06 viffer
Tips: Håll koll på kopplingen för de tre gula kablarna. Om den tenderar att börja smälta, fixa det helt genom att klippa, förlänga, löda och dra på krympslang.
En kortis där kan mycket väl vara en bidragande orsak till att regulatorn och/eller statorn sticker.
Hade en intressant diskussion med GalneTysken (han har inte presenterat sig på forumet än) om just regulatorn på VF1100 på Dacketräffen i helgen.
På C:n (Magna) sitter den utvändigt under batterifacket på höger sida, men på S:n (Sabre) sitter den inne bakom batteriet på vänster sida där den knappast kan få någon kylning, utan snarare värme från bakre cylinderraden. Ändå har den inte visat några tendenser på att ge upp trots smältande gula kablar, men dom är åtgärdade sen flera år genom lödning och har inte visat några tendenser på problem sen dess.
En kortis där kan mycket väl vara en bidragande orsak till att regulatorn och/eller statorn sticker.
Hade en intressant diskussion med GalneTysken (han har inte presenterat sig på forumet än) om just regulatorn på VF1100 på Dacketräffen i helgen.
På C:n (Magna) sitter den utvändigt under batterifacket på höger sida, men på S:n (Sabre) sitter den inne bakom batteriet på vänster sida där den knappast kan få någon kylning, utan snarare värme från bakre cylinderraden. Ändå har den inte visat några tendenser på att ge upp trots smältande gula kablar, men dom är åtgärdade sen flera år genom lödning och har inte visat några tendenser på problem sen dess.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån aug 07, 2017 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Regulator på 06 viffer
Finns det någon risk att en dålig regulator kan bränna statorn (som också verkar vara ett sorgebarn)?
/R
/R
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Regulator på 06 viffer
Det borde den inte göra eftersom regulatorn bara likriktar och reglerar strömmen till batteriet, utan det som kan ta kål på statorn är väl mest en kortis eller överhettning. Men jag tänker inte ta gift på att det stämmer.RhINO skrev:Finns det någon risk att en dålig regulator kan bränna statorn (som också verkar vara ett sorgebarn)?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Regulator på 06 viffer
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Regulator på 06 viffer
Känns som att det händer mer och mer, i takt med att första VFR800-generationen börjar bli lite till åren.RhINO skrev:Finns det någon risk att en dålig regulator kan bränna statorn (som också verkar vara ett sorgebarn)?
Min 00:a brände regulatorn två gånger under samma sommar...
Köparen av 00:an, som också är här på forumet, berättade nyligen för mig att kontakterna från stator till regulator smält denna sommar...
Smältningen kanske är en grej man ska hålla lite koll på också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Regulator på 06 viffer
Jag hade varit mest rädd för statorn och skarvkontakten på höger sida. Råkat ut för båda. Regulatorn mer vanligt på äldre VFR.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld