Sida 1 av 1

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Avgasrörsfråga.

Postat: lör maj 05, 2007 13:30
av Canidae
Hej på er bröder å systrar! Först å främst ska jag säga att min vfr är tysk import å jag måste reg-besikta den snart. Jag kämpar med kortet för tillfället å i torsdags hade jag teoriprov, strax innan jag for iväg till vägverket upptäckte jag dock att det var hål i avgas systemet på min 88:a.. Ja,ja.. tänkte jag, det ordnar sig nog utan större problem å fokuserade på provet ist. Jag klarade provet!!! ..å bokade tid för uppkörning, vilket blir den 5/6. Glad som en kalv på grönbete åkte jag hem å började skruva.. Nu visar det sig att systemet är riktigt upprostat (ett av de främre rören var helt av)å det är rejält tunt på en del ställen. Jag har nu lyckats få av allt utom de två rören från de bakre cylindrarna å det är här det börjar se riktigt jävligt ut. Hur jag än vrider å vänder ser det omöjligt ut utan att jag först skruvar ner nästintill hela bakpartiet, jag har fått ut bultarna men rören går inte att ta loss från cykeln, det är så grymt trångt att jag inte har en aning om var jag ska börja skruva någonstans, å ingen manual har jag heller.. Om någon vet hur jag ska gå till väga å vill delge det så hade jag blivit grymt glad!! Kortet närmar sig men nu har jag ingen cykel att köra med så ni förstår säkert min oro. Eventuellt kan jag köpa ett 4-1 system av en mc skrot i närheten men just nu hjälper ju inte det heller när jag inte får bort det gamla.. Tacksam för alla råd!!! Mvh Peter

Postat: lör maj 05, 2007 13:46
av elias
Aj låter som en tråkig och jobbig historia. Lättast blir nog att skruva av hela skiten iaf. Lite jobbigt när du är i tidsknipa med. Tyvärr har inte jag någon utrustning att låna ut för att göra det lättare.

Postat: lör maj 05, 2007 14:51
av Canidae
Tack ändå!! Utrustning har jag för jobbet, det verkar dock lite märkligt att behöva ta loss bakfjädern osv för att byta avgas systemet... :cry:

Postat: lör maj 05, 2007 15:05
av Henning
Läste slarvigt. Du måste bort med svingen för att få av de bakre rören.

/H

Postat: lör maj 05, 2007 15:05
av simpa
Har du ingen rephandbok som beskriver problemet?

Min är ute i garaget en mil härifrån, annars hade jag kunnat kolla. Kanske finns nån handbok upplagd på nätet nånstanns?

Postat: sön maj 06, 2007 00:59
av Tyrannosaurus
Jag vet inte exakt hur det ser ut på VFR, men jag gissar att det är ett liknande system som på VF minus burken.

I det läget skruvar man aldrig av dom bakre primärrören utan drar ur systemet neråt (finns troligen ett par klämmor någonstans bakom/under motorn).
När man byter system även till eftermarknadsgrejer (t.ex. 4-1) så skjuter man på det på de bakre originalrören.

Avgassystemet måste vara delat någonstans under annars skulle det aldrig gå att få av eller på.

Sen stämmer det som Henning sa. Svingen måste bort för att få av de bakre rören. Jag har gjort det eftersom mitt helsystem är special och då passade vi på att göra grövre rör hela vägen för att få bättre flås.
Jag kan ju "trösta" med att det är lättare att jobba med en vanlig sving än med en kardansving 8)

Postat: sön maj 06, 2007 12:35
av Canidae
Ska kika på det med att ta bort svingen först! Skriver här igen så fort jag fått lite mer kött på benen.. Tack ska ni grabbar! Mvh Peter[/quote]