Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86
Postat: ons maj 03, 2017 13:02
Hej!
Har problemet att säkringen till kylfläkten går varje gång fläktmotorn startar. Hade problemet tidigare och trodde då att det var en kass kylfläkt som orsakade problemet så jag införskaffade en annan begagnad kylfläkt. Kopplade först den "nya" direkt på batteriet med en säkringshållare med en 10A säkring i och det fungerade som det skulle. Provade sen med den gamla när jag plockat väck denna och då small säkringen som satt i säkringshållaren (vid mätning gick den upp i 12-13A vilket innebar att när jag satte i en 15A säkring i säkringshållaren så funkade den som den skulle). Problemet funnet antog jag och satte i nya kylfläkten i hojen. Några månader senare började säkringen gå igen och samma problem återkom alltså.
Alltså rent teoretiskt skulle det mycket väl kunna vara så att det inte är något fel på elsystemet i hojen utan helt enkelt så att även den nya fläktmotor jag köpte gav upp pga att det också var en begagnad fläkt, men det kan ju också vara så att det är något strul med elsystemet på hojen tyvärr. Dock funkade den "nya" fläkten ändå några månader innan felet kom tillbaka.
Nu till frågan: Eftersom (såvitt jag kan se om jag följer el-schemat) det bara är kylfläkten som sitter på denna säkring, vågar jag då gå upp till en 15A säkring (ska vara 10A original) i hojen för att slippa byta fläkt igen? Är det fläktmotorn som strular så spelar det ju egentligen ingen roll om den går sönder ännu mer eftersom jag ändå får byta den till sist, men frågan är om där är annat som kan ta skada?
MVH
Thomas
Har problemet att säkringen till kylfläkten går varje gång fläktmotorn startar. Hade problemet tidigare och trodde då att det var en kass kylfläkt som orsakade problemet så jag införskaffade en annan begagnad kylfläkt. Kopplade först den "nya" direkt på batteriet med en säkringshållare med en 10A säkring i och det fungerade som det skulle. Provade sen med den gamla när jag plockat väck denna och då small säkringen som satt i säkringshållaren (vid mätning gick den upp i 12-13A vilket innebar att när jag satte i en 15A säkring i säkringshållaren så funkade den som den skulle). Problemet funnet antog jag och satte i nya kylfläkten i hojen. Några månader senare började säkringen gå igen och samma problem återkom alltså.
Alltså rent teoretiskt skulle det mycket väl kunna vara så att det inte är något fel på elsystemet i hojen utan helt enkelt så att även den nya fläktmotor jag köpte gav upp pga att det också var en begagnad fläkt, men det kan ju också vara så att det är något strul med elsystemet på hojen tyvärr. Dock funkade den "nya" fläkten ändå några månader innan felet kom tillbaka.
Nu till frågan: Eftersom (såvitt jag kan se om jag följer el-schemat) det bara är kylfläkten som sitter på denna säkring, vågar jag då gå upp till en 15A säkring (ska vara 10A original) i hojen för att slippa byta fläkt igen? Är det fläktmotorn som strular så spelar det ju egentligen ingen roll om den går sönder ännu mer eftersom jag ändå får byta den till sist, men frågan är om där är annat som kan ta skada?
MVH
Thomas