VTEC går fett
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VTEC går fett
Min Vtec från 2002 går fett. Det artar sig mest genom att avgasutblåset sotar, men också genom att avgaserna luktar lite bensin. Också oljan luktar lite bensin, men oljenivån har varit konstant så det är jag inte jätteorolig över. Bensinförbrukningen ligger runt 0.65 liter/mil, vilket verkar vara rätt normalt efter vad jag kan hitta (jag gillar vtec!).
Frågan är vad som kan orsaka detta? Läser man på diverse forum, inkl detta, så framstår det som att det finns en uppsjö olika anledningar. Tomgång är bra och jämn, förutom möjligen kallstartsdelen (så vax-"tomgångsmotorn" kan ha gett sig). Till saken hör att jag tycker min cykel går lite kall, jag har svårt att få den över 78 grader till och med en normal svensk sommardag. En kylig höstdag ligger den runt 76 grader i max kylvätsketemp. Är detta normalt?
Det jag har gjort, utan att det verkade hjälpa, är:
1: Bytt alla vakuumslangar jag hittat runt trottelhusen.
2: Kontrollerat bränsletrycksregulatorn genom att dra ur vakuumslangen, den var snustorr.
3: Bytt luftfilter (till nytt original).
4: Pluggat PAIR-ventilerna genom att stoppa en kula i en luftslang, istället för att som PO/TÄ bara dra ur kontakten till solenoiden.
5: Kontrollerat tändstiften, eller iaf de främre två, som såg vettiga ut (möjligen litelite sotiga, men inte farligt).
Vad skulle forumet här rekommendera som nästa steg? Jag har några förslag själv, men kan inte besluta mig för vad som är vettigt investerade pengar.
Förslag:
1: Insprutar-renovering.
2: Byte av termostat (vilket verkar vara ett hästjobb!).
3: Byte av bränsletrycksregulator, trots att den verkar tät (den kan kanske vara trasig ändå, dvs inte alstra rätt tryck). Skall man provmäta bränsletryck innan? Hur gör man det på bästa sätt?
4: Rengöra PAIR-reed-ventilerna så att de tätar, trots att de bör vara blockerade idag.
5: Power Commander (och ev. bänkning). Känns enormt dyrt i förhållande till vad man får, dock.
Något uppenbart jag missat? Något som är mer misstänkt än annat och bör prioriteras upp? Något som absolut bör göras?
Frågan är vad som kan orsaka detta? Läser man på diverse forum, inkl detta, så framstår det som att det finns en uppsjö olika anledningar. Tomgång är bra och jämn, förutom möjligen kallstartsdelen (så vax-"tomgångsmotorn" kan ha gett sig). Till saken hör att jag tycker min cykel går lite kall, jag har svårt att få den över 78 grader till och med en normal svensk sommardag. En kylig höstdag ligger den runt 76 grader i max kylvätsketemp. Är detta normalt?
Det jag har gjort, utan att det verkade hjälpa, är:
1: Bytt alla vakuumslangar jag hittat runt trottelhusen.
2: Kontrollerat bränsletrycksregulatorn genom att dra ur vakuumslangen, den var snustorr.
3: Bytt luftfilter (till nytt original).
4: Pluggat PAIR-ventilerna genom att stoppa en kula i en luftslang, istället för att som PO/TÄ bara dra ur kontakten till solenoiden.
5: Kontrollerat tändstiften, eller iaf de främre två, som såg vettiga ut (möjligen litelite sotiga, men inte farligt).
Vad skulle forumet här rekommendera som nästa steg? Jag har några förslag själv, men kan inte besluta mig för vad som är vettigt investerade pengar.
Förslag:
1: Insprutar-renovering.
2: Byte av termostat (vilket verkar vara ett hästjobb!).
3: Byte av bränsletrycksregulator, trots att den verkar tät (den kan kanske vara trasig ändå, dvs inte alstra rätt tryck). Skall man provmäta bränsletryck innan? Hur gör man det på bästa sätt?
4: Rengöra PAIR-reed-ventilerna så att de tätar, trots att de bör vara blockerade idag.
5: Power Commander (och ev. bänkning). Känns enormt dyrt i förhållande till vad man får, dock.
Något uppenbart jag missat? Något som är mer misstänkt än annat och bör prioriteras upp? Något som absolut bör göras?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VTEC går fett
76 grader en kall höstdag låter normalt.
Det är svårt för motorn att komma upp i rätt temp när det är kallt i luften runtomkring.
Kan dock inte skada att kolla termostaten i en kastrull på spisen.
Skippa Power Commander om motorn i övrigt går bra.
Hur ser tändstiften ut efter en rejäl körning?
Det är svårt för motorn att komma upp i rätt temp när det är kallt i luften runtomkring.
Kan dock inte skada att kolla termostaten i en kastrull på spisen.
Skippa Power Commander om motorn i övrigt går bra.
Hur ser tändstiften ut efter en rejäl körning?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VTEC går fett
Som Adrian sade kolla termostaten, kolla om det är tjuvluft någonstans, är luftfiltret sjysst? kolla om spridarna/tillsatsbränsleventiler (choke) inte är inkontinenta. Eller en rejäl dos Red Line och en eller två, "Italiensk tuning"...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: VTEC går fett
Just ja, inga FI-felkoder heller.
Glömde en sak till, och det är att jag försökt kolla att spridarna stänger helt med hjälp av en papperstuss (som Kaldek på Youtube). De verkade täta då. Kan ju vara gunk i dem som gör att de inte atomiserar bränslet tillräckligt vid sprut.
Så 76 grader är normalt för en vtec? Bra, då är nog termostaten trots allt okish.
Skulle ju kunna vara så att den trasiga vax-kroppen gör att det sprutas in för mycket bränsle vid kallstarter om tomgångsbränslet baseras mer på kylvätsketemp än varvtal?
Glömde en sak till, och det är att jag försökt kolla att spridarna stänger helt med hjälp av en papperstuss (som Kaldek på Youtube). De verkade täta då. Kan ju vara gunk i dem som gör att de inte atomiserar bränslet tillräckligt vid sprut.
Så 76 grader är normalt för en vtec? Bra, då är nog termostaten trots allt okish.
Skulle ju kunna vara så att den trasiga vax-kroppen gör att det sprutas in för mycket bränsle vid kallstarter om tomgångsbränslet baseras mer på kylvätsketemp än varvtal?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VTEC går fett
Har du tillgång till en servicemanual till din VTEC?
Borde stå temperaturer där för felsökningar!
Borde stå temperaturer där för felsökningar!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VTEC går fett
En vätskekyld motor skall hålla sin arbetstemperatur, oavsett yttre temp eller årstid. , (vid normal körning och användning dvs) det är det som termostaten är till för. Gör den inte det så är nå`t tjall.76 grader en kall höstdag låter normalt.
76 grader låter lite kallt med tanke på att kylfläkten snurrar igång runt 105 grader och slutar runt 90 grader någonting på viffern, allt under 85 grader är kallt för en vätskekyld motor "normalt" sett..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: VTEC går fett
Det står att termostaten börjar öppna vid 80-84 grader. Vet dock inte hur exakt sensorn är, så 78 indikerat kanske är normalt. Att den blir kallare vid kallt väder är dock inget bra tecken...adrian_vg skrev:Har du tillgång till en servicemanual till din VTEC?
Borde stå temperaturer där för felsökningar!
Re: VTEC går fett
Har kollat kallstart nu när kåporna är av för vintermeket. Termostaten verkar öppna vid 60 grader, så den är definitivt trasig.
Re: VTEC går fett
Det är en lite halvbillig pjäs att köpa men är lite halvjobbig att byta. Om den sitter i mitt i v:et som förgasarmodellen. Lycka tillBjörnbär skrev:Har kollat kallstart nu när kåporna är av för vintermeket. Termostaten verkar öppna vid 60 grader, så den är definitivt trasig.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VTEC går fett
Bra jobbat!Björnbär skrev:Har kollat kallstart nu när kåporna är av för vintermeket. Termostaten verkar öppna vid 60 grader, så den är definitivt trasig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VTEC går fett
Bara en nyfiken fråga, hur kollar man när termostaten öppnar? (kul med mek, men jag är inte så duktig)
/R
/R
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VTEC går fett
Kastrull med vatten på spisen och en termometer!RhINO skrev:Bara en nyfiken fråga, hur kollar man när termostaten öppnar? (kul med mek, men jag är inte så duktig)
/R
Man ser på termostaten när den öppnar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VTEC går fett
Ovanstående funkar om man har termostaten lös. Med termostaten kvar i motorn kan man hålla en hand på kylaren medan man varmkör. Det känns ganska tydligt när termostaten öppnar och varmvattnet från motorn pumpas in i kylaren. Om värmen kommer gradvis och ökar hela tiden har den förmodligen hängt sig i öppet läge med följden att motorn har svårt att nå rätt arbetstemp.adrian_vg skrev:Kastrull med vatten på spisen och en termometer!RhINO skrev:Bara en nyfiken fråga, hur kollar man när termostaten öppnar? (kul med mek, men jag är inte så duktig)
/R
Man ser på termostaten när den öppnar.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: VTEC går fett
Idag var inte en värdelös dag för jag lärde mig något.
Tackar
/R
Tackar
/R
Re: VTEC går fett
Precis så gjorde jag. Mycket enkelt att göra med kåporna av.Göingen skrev:Ovanstående funkar om man har termostaten lös. Med termostaten kvar i motorn kan man hålla en hand på kylaren medan man varmkör. Det känns ganska tydligt när termostaten öppnar och varmvattnet från motorn pumpas in i kylaren. Om värmen kommer gradvis och ökar hela tiden har den förmodligen hängt sig i öppet läge med följden att motorn har svårt att nå rätt arbetstemp.adrian_vg skrev:Kastrull med vatten på spisen och en termometer!RhINO skrev:Bara en nyfiken fråga, hur kollar man när termostaten öppnar? (kul med mek, men jag är inte så duktig)
/R
Man ser på termostaten när den öppnar.