Sida 2 av 2

Re: Bakbromen låser sig. Behöver hjälp!

Postat: tis okt 11, 2016 11:11
av blacken
lappen skrev:
adrian_vg skrev:Räckte det alltså inte att smärgla upp kolvarna lite grann alltså?
Smärgla kolvarna? Smärgla dem var?

Försökte backtracka tråden för att förstå hur det skulle hjälpa, men fattar inte? :roll:
Det var ingen som skrev om det förfarandet, skäms på oss! :oops: :mrgreen:
Man kan vid vissa tillfällen använda sig utav en rackarns fin smärgelduk och tunn olja eller bromsvätska för att putsa bort skit som sitter fast på kolvarna, men försiktigt och endast lateral slipning, ej! jäms med kolvens arbetsriktning!. Men den metoden funkar inte om det är skador på ytskiktet på kolven dvs det är på djupet som skadan är, typ om det är en frätskada som först sticker upp, för att efter putsning blivit en "krater" i ytan på kolven...

Re: Bakbromsen låser sig. Behöver hjälp!

Postat: tis okt 11, 2016 11:39
av adrian_vg
Precis, samma idé som när man smärglar upp glidpinnarna innan man köper nya pga slit- och frätskadorna.

Re: Bakbromen låser sig. Behöver hjälp!

Postat: tis okt 11, 2016 15:46
av lappen
adrian_vg skrev:
lappen skrev:
adrian_vg skrev:Räckte det alltså inte att smärgla upp kolvarna lite grann alltså?
Smärgla kolvarna? Smärgla dem var?

Försökte backtracka tråden för att förstå hur det skulle hjälpa, men fattar inte? :roll:
Kolvarna trycker på bromsbeläggen. Du skrev att du bytt dem.
Pratar vi om andra kolvar? Motorkolvarna? :mrgreen:
Har varken skrivit eller bytt kolvar.. ;)

Re: Bakbromsen låser sig. Behöver hjälp!

Postat: tis okt 11, 2016 15:48
av lappen
blacken skrev:Det var ingen som skrev om det förfarandet, skäms på oss! :oops: :mrgreen:
Man kan vid vissa tillfällen använda sig utav en rackarns fin smärgelduk och tunn olja eller bromsvätska för att putsa bort skit som sitter fast på kolvarna, men försiktigt och endast lateral slipning, ej! jäms med kolvens arbetsriktning!. Men den metoden funkar inte om det är skador på ytskiktet på kolven dvs det är på djupet som skadan är, typ om det är en frätskada som först sticker upp, för att efter putsning blivit en "krater" i ytan på kolven...
adrian_vg skrev:Precis, samma idé som när man smärglar upp glidpinnarna innan man köper nya pga slit- och frätskadorna.
Lite skillnad på att slipa på glidpinnar och kolvar... 8) Glidpinnar har jag slipat/putsat, men inte kolvar :)

Re: Bakbromen låser sig. Behöver hjälp!

Postat: ons okt 12, 2016 08:27
av adrian_vg
lappen skrev:Har varken skrivit eller bytt kolvar.. ;)
Oj, mitt misstag. Tänkte på Frippe.

Re: Bakbromsen låser sig. Behöver hjälp!

Postat: ons okt 26, 2016 19:23
av vroom
Har haft liknande problem som ts med ej återgående mittkolv på bakre bromsok. Dock har inte skivan blivit så varm och har även kunnat "rucka" tillbaks kolvar efter körning. Bromskolvtätningar har fipplats ur och smorts upp med silikonfett. Rengör i spåren. Tätningsringarna kan sättas åt vilket håll man vill, dom hamnar alltid med falsen inåt.
Bild

Nu har hela bromssystemet dränerats för service av delay valves. Broms/kopplingspump ska ersättas med nytt från Wemoto.

Secondary/rear master cylinder tagits isär och smorts upp. Det var ett h-te att få ur spårringen som satt gömd under "booten".
Bild

Återstår pcv som jag tror många missar men där fanns endast tre skruvar som håller fast locket, därunder en fjäderbelastad "decompression piston". En pinne som nog såg sitt första ljus då den verkade sitta rätt hårt men var bara att dra rätt ut och smörja tätningarna med silikon. "Cut piston" har jag låtit vara. Kanske svårt att kolla funktionen med madrasspump, bättre med tryckluft?
Bild

apropå smärgling av bromskolvar; Jag tog en tandpetare typ den kantigare sorten och gnuggade längs med kolven. Blev en jämnare yta och trä verkar inte slipa så mycket jmf smärgel?