Fan vilket skitgöra att timea kammar

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Fan vilket skitgöra att timea kammar

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Äntligen klar efter ca. 10 timmar i garaget.
Insugskammarna tog ca. 30-50 minuter, avgasarna resten av tiden.

Det jävlades i 4 timmar och när det sen började att jävlas tog vi matrast :x

På'n igen, försöka kugga över bakre avgaskammen, det blev 5-6 kugg eller nåt på raken (Hy-Wo kedjor är bra men hala).
Ok, försöka kugga tillbaka under toppsläpan, icke sa nicke, det bidde en liten kulle före och ville absolut inte mer än att kugga över några gånger till... åt fel håll = kammen står 45 grader fel och kamöverfallen utgör även toppbultarna.

Nya friska tag, loss med bultarna d.v.s. toppbultarna och hoppas att inte förorena toppackningen, lyfta av toppsläpan för att komma på kedjan och kugga över åt rätt håll. Det går men får göras på känn eftersom vi inte hade några fasta punkter att mäta på i det läget. Tre gånger senare är vi på rätt väg från något annat universum via andra sidan Atlanten till Stockholms län och började närma oss.

Nåja nu sitter skiten med lobcenter mellan 106,5-107 (rekommenderat 106-108). Nu återstår bara att kolla alla ventilspel, smälla ihop allt, på med plasten och be en stilla bön att:
A. Vi inte krockade några ventiler när vi var "way out there". Men jag tror inte det för det brukar kännas och höras och något sånt kunde vi inte uppfatta.
B. Att jag inte har förorenat toppackningen. Vattnet är förvisso uttömt, även ur motorn, men det är lite olja i loppen för att hålla ytan fin. Har topptätningen gått åt h-vete så lär det märkas på vitrök, grå olja och att ni sen får hälsa på mig på Beckis :? :P

Nu kanske det är några "stöddiga VFR åkare" :P som frågar "vad en kamkedja är för något?" Svar: Fråga dom som kör V-Tech :twisted:
Hondas filosofi - "Nu har vi en bra konstruktion och bygger en ny hoj, då tar vi bort den". Kan föresten nämna att RC45 motorn som har vissa likheter med V-Tech motorn (kamdrivning på sidan bl.a.) har kugg men inget V-Tech system.
Även VF1000R har kugg och den kassetten skulle i princip kunna passa på min hoj, men slaget skiljer och det var där det sket sig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild