Hello folks,
tändningen krabbar lite på min -99:a.
När jag trycker på tändknappen så "sprakar" det till lite. Nästa gång eller två så är det helt tyst, eller knäpper lite. Sedan tänder den precis normalt. Den drar inte ens några varv på startmotorn. Tror att det är vid kallstart när den stått ett tag.
Inga lampor sviktar vid tändningsförsöken så jag tror inte att det är batteriet.
När jag läser på forumet så tipsar ni på att kolla kontaktytorna på batteripoler och jordkablar. Gissar att det även är kablar till solenoid och startmotor?
Vilka kontakter är det egentligen som spelar in vid tändning och som jag ska kolla??
Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Var sprakar det? Kan ju vara en ledtråd till var felet är...
VFR750F -92, grön
Re: Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Hmm, det vet jag inte. Ska lyssna lite noggrannare...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
startknappkontakten? spraya den med lämplig smörja eller startreläets kontakter kanske?..Rydh skrev:Hello folks,
tändningen krabbar lite på min -99:a.
När jag trycker på tändknappen så "sprakar" det till lite. Nästa gång eller två så är det helt tyst, eller knäpper lite. Sedan tänder den precis normalt. Den drar inte ens några varv på startmotorn. Tror att det är vid kallstart när den stått ett tag.
Inga lampor sviktar vid tändningsförsöken så jag tror inte att det är batteriet.
När jag läser på forumet så tipsar ni på att kolla kontaktytorna på batteripoler och jordkablar. Gissar att det även är kablar till solenoid och startmotor?
Vilka kontakter är det egentligen som spelar in vid tändning och som jag ska kolla??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Var hittar jag reläet?blacken skrev: startknappkontakten? spraya den med lämplig smörja eller startreläets kontakter kanske?..[/
Jag har stått beredd med telefonen för att fånga ljudet ett par gånger men nu har det bara varit så att det inte händer någonting första gången när jag trycker in startknappen. Helt tyst. Vid nästa tryck startar den utan problem.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Ska väl sitta på framsidan av batteriet har jag för mig. Följ pluskabeln ifrån batteriet, den brukar gå till starteläet först. Men kolla vid startknappen först, om det inte lirar där som det ska, så blir startreläet tyst, så att säga...Rydh skrev:Var hittar jag reläet?blacken skrev: startknappkontakten? spraya den med lämplig smörja eller startreläets kontakter kanske?..[/
Jag har stått beredd med telefonen för att fånga ljudet ett par gånger men nu har det bara varit så att det inte händer någonting första gången när jag trycker in startknappen. Helt tyst. Vid nästa tryck startar den utan problem.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Kan ha varit spindelväv på kontakterna eftersom jag kört undermåligt lite i sommar Nu när jag använt hojen i stort sett varje dag så han den alltid startat på första trycket.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Kontaktytor att kontrollera vid tändningsproblem
Rydh skrev:Kan ha varit spindelväv på kontakterna eftersom jag kört undermåligt lite i sommar Nu när jag använt hojen i stort sett varje dag så han den alltid startat på första trycket.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!