Uppsmörjning av gasvajer

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MtnMan
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: tor maj 19, 2016 19:34
Ort: Östersund

Uppsmörjning av gasvajer

#1 Inlägg av MtnMan »

Hur kommer jag åt att smörja gashandtaget och gaswiren?
Returen går trögt på gasen!
*****************
VFR 800 -05 "Blå Safiren"
VFR 750F -89 "Svarta Pärlan" *Export*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Uppsmörjning av gasvajer

#2 Inlägg av adrian_vg »

Lossa på elektronikenheten på höger clip. Två stjärnskruvar man kommer åt underifrån om jag minns rätt.

Börja med att kolla vajrarna och deras skick.

Hur ser de ut?

Fetta inte med 5-56, fett edyl, det kommer att förstöra eventuell teflon-inkapsling eller plastlager på vajern.

Om du ändå ska byta vajrar, kan du gott skvätta på lite WD-40 vajerändarna. Det brukar räcka som en snabbfix.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Uppsmörjning av gasvajer

#3 Inlägg av blacken »

Oftast så är själva "smörjningen" i vajern slut eller vajern har slitit ner sig i höljet, så investera i nya, det lönar sig i längden. Dom är inte så blodiga, men väl /värda sitt pris, speciellt den dagen då skiten bestämmer sig för att kärva ner sig i en kurva, när man har bråttom, eller när man måste göra ett oplanerat snabbstopp efter ett hyfsad acceleration för att impa på några grymma chicks på trottoaren. Och stannar med en vilt varvande knota mitt stan, när länsman står i andra filen. Den/dom stunderna brukar komma snabbare än vad man har räknat med. :mrgreen: .
Två stjärnskruvar man kommer åt underifrån om jag minns rätt.
Du "glömde" säga att dom skruvarna kan sitta som dom har bra pröjs..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Uppsmörjning av gasvajer

#4 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Du "glömde" säga att dom skruvarna kan sitta som dom har bra pröjs..
Sitter hårt?

Gör inte alla det? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Uppsmörjning av gasvajer

#5 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Du "glömde" säga att dom skruvarna kan sitta som dom har bra pröjs..
Sitter hårt?

Gör inte alla det? :)
Jämfört med muttern som håller svänghjulet på en VW 1200 så sitter dom löst, men med muttern till "2"ans bromsband i en BW låda så är dom väldigt hårda. Så det är en tolkningsfråga... :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
MtnMan
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: tor maj 19, 2016 19:34
Ort: Östersund

Re: Uppsmörjning av gasvajer

#6 Inlägg av MtnMan »

Det var gummit som låg emot, jag skar bort det o vips PERFEKT
:banana
*****************
VFR 800 -05 "Blå Safiren"
VFR 750F -89 "Svarta Pärlan" *Export*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppsmörjning av gasvajer

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Om du ändå ska byta vajrar, kan du gott skvätta på lite WD-40 vajerändarna. Det brukar räcka som en snabbfix.
Det gör ingen skillnad, bättre med lite fett, gärna teflon- eller silikonfett.
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Du "glömde" säga att dom skruvarna kan sitta som dom har bra pröjs..
Sitter hårt?

Gör inte alla det? :)
T-handtag är din vän i såna lägen. På äldre hojar främst 70-talare satt allt inkl. motorkåpor med stjärnskruv. Slagskruvmejslar sålde väldigt bra på den tiden :twisted:
MtnMan skrev:Det var gummit som låg emot, jag skar bort det o vips PERFEKT
:banana
Det brukar vara så. Dagens teflonlagrade vajrar vållar sällan några problem innan dom helt enkelt pajar.

Choken på min hoj gick inte tillbaka. Det visade sig att höljet hade delat sig uppe vid styret, bara att byta och eftersom jag hade en ny/bättre begagnad liggande så behövde jag inte ens köpa en ny.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar