Sida 1 av 3

VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 15:56
av Biskopen
Hej,

Jag var ute och tog en tur i det fina vädret idag och allt gick som det skulle tills jag skulle tanka.
Efter tankningen så fick jag inte igång knarren längre.

På tändning lyser alla lampor som de ska osv, men när jag tryckte på startknappen började dem blinka och startmotorn drog max runt något varv innan den stannade. Om man fortsatte kom det ett slags klickande ljud och samtliga lampor blinkar i takt med klickandet.

Efter ett tag gav jag upp och rullade igång den och körde hem.

Väl hemma funkade det fint med elstarten igen..

Jag mätte ca 12,2V mellan polerna på batteriet med tändningen avstängd och kablarna satt ordentligt på batteriet.

Tror ni batteriet håller på att ge sig eller är det något glapp/dåligt relä?

Tack på förhand!

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 16:40
av blacken
Har du kollat vad spänningen ligger på när den går på tomgång/måttlig gas? Men det kan vara regulatorn som vill ha sin ATP...

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 17:07
av Biskopen
blacken skrev:Har du kollat vad spänningen ligger på när den går på tomgång/måttlig gas? Men det kan vara regulatorn som vill ha sin ATP...
Det har jag inte gjort, vad bör den ligga på vid tomgång/måttlig gas?

Att regulatorn kan bli dålig har jag läst är vanligt, men vad menar du med ATP?

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 17:28
av Göingen
ATP=Allmän TjänstePension

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 17:37
av Maciver
Verkar vara ett batteriår i år. Många som fått byta batteri. :?

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 17:54
av Biskopen
Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 19:46
av blacken
Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Starta knarren, låt gå på tomgång, mät över batteripolerna med en voltmeter, allt över 13 volt är OK. Och batteriet kan åsså villa ha panksion...
men vad menar du med ATP?
Den vill bli entledigas ifrån sin tjänst, dvs paj...

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 20:04
av Biskopen
blacken skrev:
Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Starta knarren, låt gå på tomgång, mät över batteripolerna med en voltmeter, allt över 13 volt är OK. Och batteriet kan åsså villa ha panksion...
men vad menar du med ATP?
Den vill bli entledigas ifrån sin tjänst, dvs paj...
Ok, jag ska mäta imorgon efter jobbet. Återkommer med mer info då.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: sön maj 08, 2016 20:07
av Tyrannosaurus
Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Förutom det som Blacken sa. Ett pensionsmässigt batteri kan visa full voltstyrka vid vila men klarar inte belastning. Sen återhämtar sig ett batteri när det får stå lite.

Med tanke på att du precis hade kört och allt gick bra och bara stannade för att tanka kan det låta som regulatorn eftersom det kan tyda på att halvlyset har dragit ur batteriet.

Men kolla laddning först innan du gör några ingrepp och börjar köpa nya grejer.
Du kan även ta med batteriet till närmsta mack eller bilverkstad och göra ett belastningstest på det.

Ett annat enkelt sätt att kolla laddning är att stå mot en husvägg i mörker, starta och se om ljuset blir lite starkare när du varvar lite.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 08:38
av adrian_vg
Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Om spänningen över batteriet ökar från ca 12 V till ca 14 V vid 4-5000 rpm och sen plötsligt sjunker till ca 13,8 V vid runt 5000 rpm är det ok.
Voltregulatorn klipper spänningen vid ca 4500 rpm, för att skydda elsystemet.

Nästa steg att kolla är spänningen ut från statorn.
Leta upp de tre gula sladdarna som går från regulatorn och ner till statorn på vänster sida av motorn.
Nånstans nära regulatorn finns en snäppkontakt, lossa den.
Starta motorn. Batteriet kommer inte att laddas under en stund men det är helt ok.
Mät sen spänningen mellan vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan och jord. Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V vid 4500-5000 rpm.
Stäng av motorn.
Ställ in din multimeter på resistansmätning.
Mät resistansten på vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan. Ska ligga på ca en ohm om jag minns rätt. Ser du något annat har du en kortis där. Bara att låta linda om den isf. Eller köpa en ny stator.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 09:29
av blacken
Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V
Vid 5000 varv glömde du, slarver :mrgreen:

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 10:04
av adrian_vg
blacken skrev:
Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V
Vid 5000 varv glömde du, slarver :mrgreen:
Fy på mig! :oops:

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 11:17
av Biskopen
Tack för snabba svar, nu har jag lite att pilla med i eftermiddag.

Snabb fråga, var sitter jordpunkt på 97:an?

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 11:31
av adrian_vg
Följ minussladden från batteriet. ;)

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 15:36
av Biskopen
adrian_vg skrev:
Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Om spänningen över batteriet ökar från ca 12 V till ca 14 V vid 4-5000 rpm och sen plötsligt sjunker till ca 13,8 V vid runt 5000 rpm är det ok.
Voltregulatorn klipper spänningen vid ca 4500 rpm, för att skydda elsystemet.

Nästa steg att kolla är spänningen ut från statorn.
Leta upp de tre gula sladdarna som går från regulatorn och ner till statorn på vänster sida av motorn.
Nånstans nära regulatorn finns en snäppkontakt, lossa den.
Starta motorn. Batteriet kommer inte att laddas under en stund men det är helt ok.
Mät sen spänningen mellan vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan och jord. Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V vid 4500-5000 rpm.
Stäng av motorn.
Ställ in din multimeter på resistansmätning.
Mät resistansten på vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan. Ska ligga på ca en ohm om jag minns rätt. Ser du något annat har du en kortis där. Bara att låta linda om den isf. Eller köpa en ny stator.
Hej igen, nu har jag mätt spänningen, såg helt OK ut.

Jag får inte fram någon spänning på de 3 gula sladdarna. Jord har ja både testat med ramen samt minus på batteriet..

Kontakten med de gula sladdarna hade dock smält plast (kan vara vajsing mao på laddregulator-kontakten om inte annat?)

Vad tror ni?