VFR -97 startproblem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Biskopen skrev:Hej igen, nu har jag mätt spänningen, såg helt OK ut.

Jag får inte fram någon spänning på de 3 gula sladdarna. Jord har ja både testat med ramen samt minus på batteriet.

Kontakten med de gula sladdarna hade dock smält plast (kan vara vajsing mao på laddregulator-kontakten om inte annat?)

Vad tror ni?
Om den laddar som den ska så är det troligen batteriet som är pensionsmässigt. Ta med det och gör ett belastningstest.

Att mäta de tre gula sladdarna är lite speciellt. Dels måste motorn vara igång och dels är det AC (växelström) som kommer från dom. Så du får isf ställa multimetern på AC och mäta sladdarna en och en mot jord. Kontakten måste även kopplas isär innan man gör det.

Sen är det intressant att kontakten tydligen smälter även på VFR (har missat det). På klassiska VF är det ett standardfel som alla råkar ut för och man löser bäst genom att fixa en permanentkoppling. Det som behövs är tre lösa sladdstumpar för att förlänga de befintliga, lödkolv, en stadig hand, krympslang och värmepicka eller hårtork.

En sån smältning som kan ge kortis som följd kan troligen vara den främsta anledningen till att statorn brinner. Med en permanentkoppling löser man problemet en gång för alla och enda anledningen till att man i ett senare skede skulle behöva ta isär det är om man behöver lyfta ur motorn nån gång.

Grundproblemet med den här konstruktionen är att VF och VFR inte har generator utan alternator som sen skickar stark växelström via de gula sladdarna upp till regulatorn som är en kombinerad likriktare och laddningsrelä.

Det här var inga större problem med gamla hojar som hade klena generatorer/alternatorer, men med dagens grejer (gäller enda sen 80-talet) som har betydligt mer effekt blir det varmt, oxiderar, blir sämre kontakt, oxiderar mer, smälter osv. = En ond cirkel.
Dagens radfyror har oftast en riktig generator som brukar sitta bakom cylinderraden, men var sätter man en sån på en V4? Jag vet inte hur det är löst/om det är löst på VFR1200, men den har ju en helt annan motorlayout.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: VFR -97 startproblem

#17 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:mäta sladdarna en och en mot jord. Kontakten måste även kopplas isär innan man gör det.
Inte mot jord utan mellan dom gula sladdarna, det är tre lindningar som sitter i trekant och dom gula sladdarna sitter i hörnen så man får mäta mellan 1-2 2-3 3-1.
Tjing.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR -97 startproblem

#18 Inlägg av Biskopen »

Återigen tack för svaren!

Batteriet skall plockas ur och testas när tid finns i veckan. Värt att notera är att hojen funkar klockrent för tillfället. :)

Är det fler folk som har problem på sina viffrar med att kontakten till laddreg smälter? Vad kostar en stator om det i värsta fall skulle bli en stor kortis?
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Biskopen skrev:Batteriet skall plockas ur och testas när tid finns i veckan. Värt att notera är att hojen funkar klockrent för tillfället. :)

Är det fler folk som har problem på sina viffrar med att kontakten till laddreg smälter? Vad kostar en stator om det i värsta fall skulle bli en stor kortis?
Det kan vara tecken på att batteriet är på upphällning när det funkar ibland och ibland inte. Senare blir det tätare mellan urladdningarna.

Om kontakten har börjat smälta så kan det vara en bra idé att börja fundera på en lödningsoperation, men det kanske inte är akut än, det beror på hur det ser ut och hur mycket det har smält.

En stator är nog inga billiga grejer. Jag tror det var nån eller några på forumet som har fått byta. Använd sökfunktionen så borde du hitta tråden/trådarna om det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#20 Inlägg av adrian_vg »

Ser någon av dessa bilder bekanta ut?

https://www.google.se/search?q=vfr+750+ ... F6Q7VXM%3A

Inte helt ovanligt problem.

Mina två första likriktare/regulatorer på svartviffern smälte också...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#21 Inlägg av adrian_vg »

Biskopen skrev:Värt att notera är att hojen funkar klockrent för tillfället. :)
Det gjorde min också. T.o.m mycket bra.
Tills den där olycksaliga högsommardagen med 30 grader i luften, vältningen i diket, tankningen och starten efter då hojen gick i tre sekunder blankt och sen lät lite som BBBÖööööö... och dog.
Ytterligare startförsök gav inget. Sprang igång den och på andra försöket startade härket, och jag kom hem - en ca fem kilometers färd där nerverna satt utanpå skinnstället...
Hojen spluttrade vid ett rödljus halvvägs, så jag stängde av huvudstrålkastaren och hojen gick igen ända till sista korsningen, ca 100 m hemifrån, där den totaldog pga tömt batteri.

Koll hemma visade att reg/rikt var smält och limisoleringen runnit ner på ramen.

Vad jag vill säga med detta är att kolla upp detta ordentligt nu.
Du vill inte bli strandsatt på favvovägen mitt ute i skogen 37 mil hemifrån... :gnissla
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR -97 startproblem

#22 Inlägg av Biskopen »

Jag hör vad du säger Adrian_vg.

Det får bli att beställa en ny regulator med kablage på ebay ikväll, vill ju inte bli ståendes långt hemifrån.

Jag skall i samma veva byta batteriet tänkte jag. :tummenupp
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#23 Inlägg av adrian_vg »

:fakta :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: VFR -97 startproblem

#24 Inlägg av Maciver »

Var det inte någon/några som skaffade regulator med mosfet på, skulle väll vara lite mer "stryktålig"????
Eller var det till tidigare modeller?
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#25 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Var det inte någon/några som skaffade regulator med mosfet på, skulle väll vara lite mer "stryktålig"????
Eller var det till tidigare modeller?
Gsson tror jag är forumets meste mosfet-magiker!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: VFR -97 startproblem

#26 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Maciver skrev:Var det inte någon/några som skaffade regulator med mosfet på, skulle väll vara lite mer "stryktålig"????
Eller var det till tidigare modeller?
Gsson tror jag är forumets meste mosfet-magiker!
http://www.ebay.co.uk/itm/361377789664? ... EBIDX%3AIT
Denna blir det på min nu, ska i princip vara skottsäker!
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ser någon av dessa bilder bekanta ut?

https://www.google.se/search?q=vfr+750+ ... F6Q7VXM%3A

Inte helt ovanligt problem.

Mina två första likriktare/regulatorer på svartviffern smälte också...
En tanke kan vara att det är de smälta kopplingarna till de tre gula sladdarna som också tar livet av regulatorn.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:En tanke kan vara att det är de smälta kopplingarna till de tre gula sladdarna som också tar livet av regulatorn.
Varför??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:En tanke kan vara att det är de smälta kopplingarna till de tre gula sladdarna som också tar livet av regulatorn.
Varför??
Varför :?: För att det blir kortis :fakta
De tre gula är ju strömmen in till regulatorn där den likriktas, regleras och sen skickas ut till förbrukarna via ett antal sladdar.
Alternatorn till skillnad mot en generator är ju helt oreglerad och mosar på växelström oavsett vad sladdarna på vägen tycker om saken. Blir det kontakt mellan de tre gula blir det kortis som kan bränna statorn, regulatorn eller både och.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#30 Inlägg av adrian_vg »

Temporärt hjärnsläpp. Jag beklagar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar