Cykeln tappade all ork och dog
Postat: fre apr 29, 2016 09:15
Igår när jag körde från jobbet dog cykeln mitt i en rondell. In till sidan och försökte få igång den. Inte ett liv i den!!! Alla lampor, lysen och även tuta fungerade hur bra som helst. Men från motorn och bensinpumpen kom inte ett ljud.
Fick rullat in den till en parkering för att kontrollera säkringen till bensinpumpen. Allt var ok, hela och fina.
Uteslöt även stödkontakten då den inte startade trots att var stödet uppe, friläge i och kopplingen indragen. Med avplockad sadel hördes ett snabbt tickande från batteriet när jag försökte få igång den via startknappen.
Stod en stund och tänkte att jag fick rulla bort till ett företag för att fråga om jag fick ställa motorcykeln hos dem tills jag fixat kärra.
På väg bort dit kom jag på den briljanta idén att pröva att starta den genom att rulla igång den.
Den startade!!
Tänkte att jag skulle köra småvägar hemåt för att inte riskera få stopp mitt i rusningstrafiken. Kom två kilometer så var det dags igen. Rullade igång den igen och körde tillbaka till samhället för att få i lite bensin - även om det var två pinnar kvar på mätaren.
Blev stående halvvägs dit och kände att något måste göras.
Ringde Donner (tack så väldigt mycket för hjälpen!!!) och efter hans inrådan började jag följa andra kablar. För att komma åt skruvade jag av sadelkåpan och fick en liten chock när jag såg detta
Lyckades få bytt de skadade kablarna och satt i nya hanar i kontakten. Fick fyllt på mer bensin i cykeln och rullat igång den.
Den gick två mil när jag stannade för att tanka. Fyllde tanken full och tänkte att jag testar starta som vanligt - Det lyckades!! Den gick igång som om inget hade hänt.
Eftersom en kabel är ärgad och troligtvis varit dålig en längre tid (jag köpte cykeln i fredags) har troligtvis denna orsakat allt. Den gick nog av nu när jag började köra motorcykeln igen efter att den stått en längre tid. Detta kabelbrott orsakade troligtvis även att de övriga kablarna smälte.
Batteriet är helt nytt men eftersom det tickade så mycket tyder det ju på att det inte orkar ge tillräcklig spänning till startmotorn. När jag sedan kört några mil med hela kablar så hade väl batteriet laddats upp tillräckligt så startmotorn orkade dra runt.
Kan det även ha att göra med att det är för lite soppa i tanken och att den inte orkar ge trycket ner genom bränslefiltret? Men då borde väl den inte gått att skjuta igång?
Alla svar är välkomna!!
Fick rullat in den till en parkering för att kontrollera säkringen till bensinpumpen. Allt var ok, hela och fina.
Uteslöt även stödkontakten då den inte startade trots att var stödet uppe, friläge i och kopplingen indragen. Med avplockad sadel hördes ett snabbt tickande från batteriet när jag försökte få igång den via startknappen.
Stod en stund och tänkte att jag fick rulla bort till ett företag för att fråga om jag fick ställa motorcykeln hos dem tills jag fixat kärra.
På väg bort dit kom jag på den briljanta idén att pröva att starta den genom att rulla igång den.
Den startade!!
Tänkte att jag skulle köra småvägar hemåt för att inte riskera få stopp mitt i rusningstrafiken. Kom två kilometer så var det dags igen. Rullade igång den igen och körde tillbaka till samhället för att få i lite bensin - även om det var två pinnar kvar på mätaren.
Blev stående halvvägs dit och kände att något måste göras.
Ringde Donner (tack så väldigt mycket för hjälpen!!!) och efter hans inrådan började jag följa andra kablar. För att komma åt skruvade jag av sadelkåpan och fick en liten chock när jag såg detta
Lyckades få bytt de skadade kablarna och satt i nya hanar i kontakten. Fick fyllt på mer bensin i cykeln och rullat igång den.
Den gick två mil när jag stannade för att tanka. Fyllde tanken full och tänkte att jag testar starta som vanligt - Det lyckades!! Den gick igång som om inget hade hänt.
Eftersom en kabel är ärgad och troligtvis varit dålig en längre tid (jag köpte cykeln i fredags) har troligtvis denna orsakat allt. Den gick nog av nu när jag började köra motorcykeln igen efter att den stått en längre tid. Detta kabelbrott orsakade troligtvis även att de övriga kablarna smälte.
Batteriet är helt nytt men eftersom det tickade så mycket tyder det ju på att det inte orkar ge tillräcklig spänning till startmotorn. När jag sedan kört några mil med hela kablar så hade väl batteriet laddats upp tillräckligt så startmotorn orkade dra runt.
Kan det även ha att göra med att det är för lite soppa i tanken och att den inte orkar ge trycket ner genom bränslefiltret? Men då borde väl den inte gått att skjuta igång?
Alla svar är välkomna!!