Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?den skar temporärt
Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.blacken skrev:Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?den skar temporärt
Enl vissa var det ett materialfel på skovlarna, som gjorde att de svällde för mycket.
Det stora österrikiska märket vars namn inte ska nämnas fick bukt med problemet till slut, men det satt långt in...
Många skaffade tredjepartspumpar och fixade problemet på så vis definitivt.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
Det låter som att det är en impellerpump. Det är väl sprut på den österrikiska? Och det klart, då duger den inte med en membranpump som på VF och VFR före FI.adrian_vg skrev:På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.blacken skrev:Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?den skar temporärt
Jag vet inte vilken typ att pumpar som är vanligast på sprutmotorer. Men det kanske Blacken har koll på.
Jag vet bara att membranpumpar inte skapar tryck och låter allt ifrån "RRRRRRRRR" till "tick-tick-tick-tick-tick" medan sprutpumpar låter "weeeeeeeeeeeeee", men om dom har impeller, kolv eller nåt annat har ingen koll på.
På tal om goodwill måste jag berätta en intressant episod som iofs är OT men det är kort.En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
Jag fick ett brev från generalagenten för mitt tyska bilmärke: "Vi vill byta de främre krockkuddarna i din bil".
Eh, det är en -02:a, men ok, jaha, tack så mycket. Det kallar jag goodwill på en 16 år gammal bil som iofs bara var 8 år när jag var nere i Deutschland och köpte den direkt av första ägaren, men ändå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
Korrekt, insprutning. Var mest en sidokommentar. Beklagar OT.Tyrannosaurus skrev:Det låter som att det är en impellerpump. Det är väl sprut på den österrikiska? Och det klart, då duger den inte med en membranpump som på VF och VFR före FI.
Ah, efter den där japanska tillverkaren? Tata? Tatra?På tal om goodwill måste jag berätta en intressant episod som iofs är OT men det är kort.
Jag fick ett brev från generalagenten för mitt tyska bilmärke: "Vi vill byta de främre krockkuddarna i din bil".
Eh, det är en -02:a, men ok, jaha, tack så mycket. Det kallar jag goodwill på en 16 år gammal bil som iofs bara var 8 år när jag var nere i Deutschland och köpte den direkt av första ägaren, men ändå.
Jag vet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
Om du tänker på Tatra eller Tatraplan som den egentligen hette så var den rysk och livsfarlig med nada väghållning.adrian_vg skrev:Ah, efter den där japanska tillverkaren? Tata? Tatra?
Jag vet.
Mer
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
Okej, när man säger att en teknisk mockatjofräs har "Skurit" så betyder det att den har defenetivt lunchat. Så begreppet "skära temporärt" inte riktigt stämmer i överens med vad det igentligen betyder. Eller enklare uttryckt antingen så skär en meckatjofräs, eller så gör den det inte.adrian_vg skrev:På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.blacken skrev:Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?den skar temporärt
Enl vissa var det ett materialfel på skovlarna, som gjorde att de svällde för mycket.
Det stora österrikiska märket vars namn inte ska nämnas fick bukt med problemet till slut, men det satt långt in...
Många skaffade tredjepartspumpar och fixade problemet på så vis definitivt.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
Det finns ingen "medelväg" så att säga. Vad du kan säga i specifikt fall, är att soppomofräsen värmenypte vid låg bränslenivå.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90
Måste börja använda uttrycket "tjofräs" i olika varianter istället, det låter roligare än detaljerade namn på grejernablacken skrev:Okej, när man säger att en teknisk mockatjofräs har "Skurit" så betyder det att den har defenetivt lunchat. Så begreppet "skära temporärt" inte riktigt stämmer i överens med vad det igentligen betyder. Eller enklare uttryckt antingen så skär en meckatjofräs, eller så gör den det inte.
Det finns ingen "medelväg" så att säga. Vad du kan säga i specifikt fall, är att soppomofräsen värmenypte vid låg bränslenivå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal