Sida 2 av 2

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Postat: tis maj 22, 2018 17:29
av blacken
den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Postat: tis maj 22, 2018 17:55
av adrian_vg
blacken skrev:
den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?
På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.
Enl vissa var det ett materialfel på skovlarna, som gjorde att de svällde för mycket.

Det stora österrikiska märket vars namn inte ska nämnas fick bukt med problemet till slut, men det satt långt in...
Många skaffade tredjepartspumpar och fixade problemet på så vis definitivt.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Postat: tis maj 22, 2018 23:20
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
blacken skrev:
den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?
På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.
Det låter som att det är en impellerpump. Det är väl sprut på den österrikiska? Och det klart, då duger den inte med en membranpump som på VF och VFR före FI.

Jag vet inte vilken typ att pumpar som är vanligast på sprutmotorer. Men det kanske Blacken har koll på.
Jag vet bara att membranpumpar inte skapar tryck och låter allt ifrån "RRRRRRRRR" till "tick-tick-tick-tick-tick" medan sprutpumpar låter "weeeeeeeeeeeeee", men om dom har impeller, kolv eller nåt annat har ingen koll på.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
På tal om goodwill måste jag berätta en intressant episod som iofs är OT men det är kort.
Jag fick ett brev från generalagenten för mitt tyska bilmärke: "Vi vill byta de främre krockkuddarna i din bil".
Eh, det är en -02:a, men ok, jaha, tack så mycket. Det kallar jag goodwill på en 16 år gammal bil som iofs bara var 8 år när jag var nere i Deutschland och köpte den direkt av första ägaren, men ändå.

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Postat: ons maj 23, 2018 07:15
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det låter som att det är en impellerpump. Det är väl sprut på den österrikiska? Och det klart, då duger den inte med en membranpump som på VF och VFR före FI.
Korrekt, insprutning. Var mest en sidokommentar. Beklagar OT. :roll:


På tal om goodwill måste jag berätta en intressant episod som iofs är OT men det är kort.
Jag fick ett brev från generalagenten för mitt tyska bilmärke: "Vi vill byta de främre krockkuddarna i din bil".
Eh, det är en -02:a, men ok, jaha, tack så mycket. Det kallar jag goodwill på en 16 år gammal bil som iofs bara var 8 år när jag var nere i Deutschland och köpte den direkt av första ägaren, men ändå.
Ah, efter den där japanska tillverkaren? Tata? Tatra?
Jag vet. :ot :wink:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Postat: ons maj 23, 2018 08:06
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Ah, efter den där japanska tillverkaren? Tata? Tatra?
Jag vet. :ot :wink:
Om du tänker på Tatra eller Tatraplan som den egentligen hette så var den rysk och livsfarlig med nada väghållning.
Mer :ot

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Postat: ons maj 23, 2018 08:27
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:
den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?
På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.
Enl vissa var det ett materialfel på skovlarna, som gjorde att de svällde för mycket.

Det stora österrikiska märket vars namn inte ska nämnas fick bukt med problemet till slut, men det satt långt in...
Många skaffade tredjepartspumpar och fixade problemet på så vis definitivt.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
Okej, när man säger att en teknisk mockatjofräs har "Skurit" så betyder det att den har defenetivt lunchat. Så begreppet "skära temporärt" inte riktigt stämmer i överens med vad det igentligen betyder. Eller enklare uttryckt antingen så skär en meckatjofräs, eller så gör den det inte. :fakta
Det finns ingen "medelväg" så att säga. Vad du kan säga i specifikt fall, är att soppomofräsen värmenypte vid låg bränslenivå.

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Postat: ons maj 23, 2018 10:03
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Okej, när man säger att en teknisk mockatjofräs har "Skurit" så betyder det att den har defenetivt lunchat. Så begreppet "skära temporärt" inte riktigt stämmer i överens med vad det igentligen betyder. Eller enklare uttryckt antingen så skär en meckatjofräs, eller så gör den det inte. :fakta
Det finns ingen "medelväg" så att säga. Vad du kan säga i specifikt fall, är att soppomofräsen värmenypte vid låg bränslenivå.
Måste börja använda uttrycket "tjofräs" i olika varianter istället, det låter roligare än detaljerade namn på grejerna :laugh