Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#1 Inlägg av Folke »

Tjenare,

Det är så att min bränslepump har gett upp, en original ligger på 2 200kr och en begagnad 900kr. Jag tycker det är lite saftigt och tycker att man borde ju kunna hitta en universalpump som man kan använda sig utav. Frågan är dock vilket tryck (bar) den ska ge. Jag har fattat det som det inte är mycket, när jag kollar på ersättningspumpar på ebay så står det att trycket bara är 0,07-0,015 bar http://www.ebay.ie/itm/HONDA-INTERCERTO ... SwQYZWzwU7 Det tycker jag låter väldigt lite men det kanske räcker?

Finns det någon som kan rekommendera en bra pump? Hittade en gammal tråd där användaren moshh hade länkat till en pump på Biltema men pumpen/sidan finns inte kvar viewtopic.php?p=45411#p45411 Ebay är ju ett alternativ men jag vill helst ha den nu, brukar ta minst en vecka att få hem det när man köper från Ebay.

Mycket tacksam för råd och tips!
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#2 Inlägg av tersan »

Trycket finns angivet i verkstadsmanualen (som du väl har laddat ner?) eller närmaste Haynes-bok.
Hade jag haft dem framför mig nu hade jag kollat åt dig...

David Silver har ett reparationskit, det kanske kan vara nåt? https://www.davidsilverspares.co.uk/VFR ... rt_141051/
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#3 Inlägg av Folke »

tersan skrev:Trycket finns angivet i verkstadsmanualen (som du väl har laddat ner?) eller närmaste Haynes-bok.
Hade jag haft dem framför mig nu hade jag kollat åt dig...

David Silver har ett reparationskit, det kanske kan vara nåt? https://www.davidsilverspares.co.uk/VFR ... rt_141051/
I verkstadshandboken står bara flödet 30,4oz/minute =>54l/h. Men det står inget om själva trycket och det verkar oftast vara det som står angivet när man kollar pumpar. Eller går det enkelt att omvandla mellan de två?

Jag tror inte så mycket på reparationskitet. Grejen är att pumpen lade av helt och då skruvade vi bort kåpan på pumpen och gjorde rent brytarspetsarna och då small pumpen igång. Men när den monterades tillbaka så kom den inget bränsle alls, omöjligt att starta. Kopplade man förbi pumpen så gick den igång direkt men utan pumpen så bli trycket för lågt så då går den illa när man drar på (tappar kraft). Min poäng är att reparationskitet ser bara ut att reparea själva brytarspetsarna men det verkar som att själva pumpen har gett sig helt då den inte klarar att pumpa fram något bränsle alls - även när den går. Den gör snarare saken värre då viffern går någorlunda bra utan pumpen.
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#4 Inlägg av blacken »

Folke skrev:
tersan skrev:Trycket finns angivet i verkstadsmanualen (som du väl har laddat ner?) eller närmaste Haynes-bok.
Hade jag haft dem framför mig nu hade jag kollat åt dig...

David Silver har ett reparationskit, det kanske kan vara nåt? https://www.davidsilverspares.co.uk/VFR ... rt_141051/
I verkstadshandboken står bara flödet 30,4oz/minute =>54l/h. Men det står inget om själva trycket och det verkar oftast vara det som står angivet när man kollar pumpar. Eller går det enkelt att omvandla mellan de två?

Jag tror inte så mycket på reparationskitet. Grejen är att pumpen lade av helt och då skruvade vi bort kåpan på pumpen och gjorde rent brytarspetsarna och då small pumpen igång. Men när den monterades tillbaka så kom den inget bränsle alls, omöjligt att starta. Kopplade man förbi pumpen så gick den igång direkt men utan pumpen så bli trycket för lågt så då går den illa när man drar på (tappar kraft). Min poäng är att reparationskitet ser bara ut att reparea själva brytarspetsarna men det verkar som att själva pumpen har gett sig helt då den inte klarar att pumpa fram något bränsle alls - även när den går. Den gör snarare saken värre då viffern går någorlunda bra utan pumpen.
Menar du "koppla förbi" som i att dra soppaslangen förbi själva pumpmekanismen, eller "by passade" tryckbrytaren i pumpen?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#5 Inlägg av Folke »

blacken skrev:
Folke skrev:
tersan skrev:Trycket finns angivet i verkstadsmanualen (som du väl har laddat ner?) eller närmaste Haynes-bok.
Hade jag haft dem framför mig nu hade jag kollat åt dig...

David Silver har ett reparationskit, det kanske kan vara nåt? https://www.davidsilverspares.co.uk/VFR ... rt_141051/
I verkstadshandboken står bara flödet 30,4oz/minute =>54l/h. Men det står inget om själva trycket och det verkar oftast vara det som står angivet när man kollar pumpar. Eller går det enkelt att omvandla mellan de två?

Jag tror inte så mycket på reparationskitet. Grejen är att pumpen lade av helt och då skruvade vi bort kåpan på pumpen och gjorde rent brytarspetsarna och då small pumpen igång. Men när den monterades tillbaka så kom den inget bränsle alls, omöjligt att starta. Kopplade man förbi pumpen så gick den igång direkt men utan pumpen så bli trycket för lågt så då går den illa när man drar på (tappar kraft). Min poäng är att reparationskitet ser bara ut att reparea själva brytarspetsarna men det verkar som att själva pumpen har gett sig helt då den inte klarar att pumpa fram något bränsle alls - även när den går. Den gör snarare saken värre då viffern går någorlunda bra utan pumpen.
Menar du "koppla förbi" som i att dra soppaslangen förbi själva pumpmekanismen, eller "by passade" tryckbrytaren i pumpen?
Dra förbi själva pumpen så att den går på "självtryck".
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Folke skrev:
blacken skrev:
Folke skrev:I verkstadshandboken står bara flödet 30,4oz/minute =>54l/h. Men det står inget om själva trycket och det verkar oftast vara det som står angivet när man kollar pumpar. Eller går det enkelt att omvandla mellan de två?

Jag tror inte så mycket på reparationskitet. Grejen är att pumpen lade av helt och då skruvade vi bort kåpan på pumpen och gjorde rent brytarspetsarna och då small pumpen igång. Men när den monterades tillbaka så kom den inget bränsle alls, omöjligt att starta. Kopplade man förbi pumpen så gick den igång direkt men utan pumpen så bli trycket för lågt så då går den illa när man drar på (tappar kraft). Min poäng är att reparationskitet ser bara ut att reparea själva brytarspetsarna men det verkar som att själva pumpen har gett sig helt då den inte klarar att pumpa fram något bränsle alls - även när den går. Den gör snarare saken värre då viffern går någorlunda bra utan pumpen.
Menar du "koppla förbi" som i att dra soppaslangen förbi själva pumpmekanismen, eller "by passade" tryckbrytaren i pumpen?
Dra förbi själva pumpen så att den går på "självtryck".
Pumpen ger inget tryck alls, utan är bara en matarpump. Anledningen till att det överhuvudtaget finns en pump på förgasarhojar är när tankens utlopp sitter lägre än förgasarnas inlopp, därför kan man inte koppla förbi pumpen för då får man ingen soppa till gasarna.

Innan du köper en ny pump bör du kolla att det verkligen är den som har pajat, för det är ganska ovanligt att den tar ut förtidspension. Min hoj är 30 år och originalpumpen funkar alldeles utmärkt fortfarande, däremot har jag fått byta relä en gång.

Soppapumpsreläet är egentligen bara en slags säkerhetsmoj som öppnar av pulsgeneratorns pulser till lågeffektdelen på ena tändspolen (gul kabel på den ena och blå kabel på den andra). Vitsen med det är att om man t.ex. lägger sig och motorn stannar så stannar pumpen och istället för att pumpa ut en massa soppa. Lägger det reläet av eller om det blir kabelbrott på styrsladden (oftast den blå) så går inte pumpen.

Det här kan kollas väldigt enkelt. Reläet är en liten rektangulär box med trepolig anslutning (svar, vit och blå kabel). Dra isär anslutningen och bygla den svarta och vita kabeln. När du slår på tändning så ska pumpen starta och gå, men bara tills förgasarna är fulla, sen stannar den automatiskt (den här metoden kan man med fördel också använda på våren för att fylla upp gasarna innan start).

Händer det så är pumpen ok, men reläet kass.
Reläet är däremot lite svårare och kolla. Det måste göras med motorn igång och då är det svårt att höra om pumpen går framför allt eftersom den då inte går på fullvarv "RRRRRRRRRR" utan rätt sakta "tick tick tick tick". Enklaste sättet att kolla är att ha soffa och sidokåpor av så man har åtkomlighet till pumpen, starta motorn och känna på pumpen. Man känner rätt tydligt vibrationen när den ger ifrån sig sina "tick".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#7 Inlägg av blacken »

Eller mäter om reläet ger strömming till soppapumpen när spisen snurrar...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#8 Inlägg av Folke »

Jag kan förklara bakgrunden lite nogrannare:

Ända sedan jag började köra i mars så har den inte gått riktigt. Emellanåt har den varit svårstartad (kall motor) och den har varit trött, han sticker inte iväg när man accelererar. Gjorde en felsökning förra veckan och då upptäckte jag att det var fel på en tändhatt (ohm-mätte). Bytte alla tändhattar och kablar - trodde att problemet var löst men den gick fortfarande dåligt.

Började leta fel igen och det var då jag upptäckte att bränslepumpen inte gick alls, stendöd. Hojjen har alltså gått utan pumpen. Tyckte att det var en bra förklaring, den går bra men inte under belastning och det är väl för att han inte får tillräckligt med soppa. Vi fick liv i pumpen genom att ta bort den svarta kåpan och göra rent stiften. Satte tillbaka pumpen men då kom det inget bränsle alls (efter pumpen), pumpen gick alltså men det kom bara luft. Som ett test så kopplade vi förbi bränslepumpen, alltså direkt från tanken till förgasarna. Då small han igång direkt men gick dåligt under belastning.

Jag ser ingen annan förklaring än att det är något fel på själva pumpen.
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Eller mäter om reläet ger strömming till soppapumpen när spisen snurrar...
Ja just. Tänkte först när jag läste att pumpen bara släpper fram korta strömpulser, men så är det förstås inte. Reläet öppnar av pulserna från tändningen och lägger strömming på pumpen men som ändå inte går för fullt eftersom den är mottryckskännande d.v.s. när flotörena stänger så stannar pumpen.

Det är därför pumpen inte kan leverera nåt tryck, för skulle den göra det så skulle trycket tvinga ner flotörena med resultat att det skulle flöda över.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Folke skrev:Jag kan förklara bakgrunden lite nogrannare:

Ända sedan jag började köra i mars så har den inte gått riktigt. Emellanåt har den varit svårstartad (kall motor) och den har varit trött, han sticker inte iväg när man accelererar. Gjorde en felsökning förra veckan och då upptäckte jag att det var fel på en tändhatt (ohm-mätte). Bytte alla tändhattar och kablar - trodde att problemet var löst men den gick fortfarande dåligt.

Började leta fel igen och det var då jag upptäckte att bränslepumpen inte gick alls, stendöd. Hojjen har alltså gått utan pumpen. Tyckte att det var en bra förklaring, den går bra men inte under belastning och det är väl för att han inte får tillräckligt med soppa. Vi fick liv i pumpen genom att ta bort den svarta kåpan och göra rent stiften. Satte tillbaka pumpen men då kom det inget bränsle alls (efter pumpen), pumpen gick alltså men det kom bara luft. Som ett test så kopplade vi förbi bränslepumpen, alltså direkt från tanken till förgasarna. Då small han igång direkt men gick dåligt under belastning.

Jag ser ingen annan förklaring än att det är något fel på själva pumpen.
Har du fritt flöde till pumpen?
Tycker att det är lite konstigt att den går alls utan pump. Men du kanske har ett visst självflöde men att det inte räcker.

Som sagt, testa först att bygla kabeln till reläet och se vad som händer. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det en impellerpump och pumpar den luft så borde den pumpa soppa annars borde den läcka. Däremot mår pumpen inte bra av att köras torr.

Går pumpen alltid när du har den lös och lägger på ström? Om inte så är den nog paj. Du ska heller inte förväxla in- och utlopp på pumpen, det funkar inte. Men jag har för mig att det finns nån markering.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#11 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
Folke skrev:Jag kan förklara bakgrunden lite nogrannare:

Ända sedan jag började köra i mars så har den inte gått riktigt. Emellanåt har den varit svårstartad (kall motor) och den har varit trött, han sticker inte iväg när man accelererar. Gjorde en felsökning förra veckan och då upptäckte jag att det var fel på en tändhatt (ohm-mätte). Bytte alla tändhattar och kablar - trodde att problemet var löst men den gick fortfarande dåligt.

Började leta fel igen och det var då jag upptäckte att bränslepumpen inte gick alls, stendöd. Hojjen har alltså gått utan pumpen. Tyckte att det var en bra förklaring, den går bra men inte under belastning och det är väl för att han inte får tillräckligt med soppa. Vi fick liv i pumpen genom att ta bort den svarta kåpan och göra rent stiften. Satte tillbaka pumpen men då kom det inget bränsle alls (efter pumpen), pumpen gick alltså men det kom bara luft. Som ett test så kopplade vi förbi bränslepumpen, alltså direkt från tanken till förgasarna. Då small han igång direkt men gick dåligt under belastning.

Jag ser ingen annan förklaring än att det är något fel på själva pumpen.
Har du fritt flöde till pumpen?
Tycker att det är lite konstigt att den går alls utan pump. Men du kanske har ett visst självflöde men att det inte räcker.

Som sagt, testa först att bygla kabeln till reläet och se vad som händer. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det en impellerpump och pumpar den luft så borde den pumpa soppa annars borde den läcka. Däremot mår pumpen inte bra av att köras torr.

Går pumpen alltid när du har den lös och lägger på ström? Om inte så är den nog paj. Du ska heller inte förväxla in- och utlopp på pumpen, det funkar inte. Men jag har för mig att det finns nån markering.

Det är en hederlig membranpump a, là SU och &, där av tickandet vid arbete, en cirkulationsdito surrar bara lite diskret vid arbete. Rekommenderar Storödlans råd, sätt dit soppaslangarna som dom ska sitta. Dränera knasarna (små eländiga infällda skruvar i botten på flottörhusen) Bygla kablarna och se och lyssna hur pumpeländet fungerar (Obs! glöm ej soppakran som givetvis bör vara avstängd under dräneringen av knasarna)
Senast redigerad av blacken den tis apr 26, 2016 09:44, redigerad totalt 2 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#12 Inlägg av insu »

http://www.ebay.com/itm/HONDA-INTERCERT ... U7&vxp=mtr


Denna kan du beställa. Jag har kört över 1000 mil med en lika nu.
insu

Honken1880
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis maj 08, 2018 18:53

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#13 Inlägg av Honken1880 »

Köpte en sån som du köpte Insu men den höll i 7 mil sen läckte den som ett såll.
Men under tiden så funkade den klockrent.

Fick nog ett måndags exemplar :huvet

Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#14 Inlägg av Folke »

Honken1880 skrev:Köpte en sån som du köpte Insu men den höll i 7 mil sen läckte den som ett såll.
Men under tiden så funkade den klockrent.

Fick nog ett måndags exemplar :huvet
Jag skapade den här tråden för min Viffer gick dåligt, kunde inte komma på vad som var fel, skrev om det mer detaljerat här viewtopic.php?f=3&t=5772&p=88702

Jag kan INTE rekommendera de billiga pumparna på Ebay och Amazon. I alla fall inte efter mina erfarenheter av dom, har bara haft bekymmer... Det som förbryllade mig var att min Viffer gick lika dåligt efter jag hade bytt pump och då trodde jag att det var något annat fel men det visade sig att det var något fel på den nya pumpen i slutändan... Efter ha bytt för andra gången gick den bra ett tag men sedan började pumpen läcka - precis som din. Bytte till ännu en annan, den höll i ca 600-700 mil men så pajjade den när jag var i Norge förra året, sådan tur var hade jag med mig en extra pump som jag kunde byta till efter vägen.

Nu i vinter köpte jag den här istället , lite dyrare men jag hoppas den ska hålla bättre (verkar vara slut i lager) https://www.amazon.de/dp/B01FZ88CJW?ref ... 1_54849071 Har inte kört mer än kanske 150 mil med den så kan egentligen inte uttala mig om den är bättre eller ej. Har även med mig den jag bytte till i Norge som reserv ifall den jag kör med nu ger upp. Pajjar den med så kommer jag lägga en slant på en dyrare (+1 000kr)

Mitt råd om du köper en av de billiga pumparna igen - köp två - ha alltid med den en i reserv, jag har som sagt varit igenom tre stycken. Det jag tror händer är att de blir överhettade, det kanske är betydligt billigare elektronik-komponenter i de billigare som ger med sig. För jag har sett ett samband att mina pumpar har krånglat som värst när det har varit väldigt varmt ute.
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#15 Inlägg av adrian_vg »

På min förra österrikiska hoj gick originalbensinpumpen så varm att den skar temporärt när man kom ner till halv tank.
Den fixade inte att inte ha kylande bensin omkring sig.

Original är inte alltid bäst. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar