Sida 1 av 3

Bromsproblem

Postat: sön mar 20, 2016 19:39
av Maciver
En VFR 800 vtec 2008.

Felbeskrivning:
Bromsarna griper lätt om bromsskivorna.
försöker du spinna hjulet kommer det ca 1/8 dels varv efter att man tryckt in broms och släppt.
OBS: gäller främst frambroms.
Bromsskivorna blir inte jättevarma när man kör, lite småvarma, man "bränner" sig inte.

Modifikationer:
Stålomspunna bromsslangar
Bromsskivor model Viper wave

Testade "lagningar":
Renoverad huvudbromscylinder fram.
Renoverade bromsok, alla 3.

Andra ev. fel:
Kan skivorna vara "offset"?

Beskrivning:
Man kan "bända" beläggen från skivorna och då snurrar det lätt. När man har bromsat med frambromsen, tryckt in kolvarna mot skivorna, verkar det som om beläggen inte går tillbaka tillräckligt.

Vad göra????

Re: Bromsproblem

Postat: sön mar 20, 2016 21:37
av Tyrannosaurus
En tanke är att det kan vara nåt liknande som jag hade.

Har inte VFR enkelverkade 3-kolvsok? Eller är det 6-kolvs?
Hur som, om oken är enkelverkande så är dom flytande på bussningar som kan behövas tas isär, smärglas och smörjas. Om dom kärvar så flyter inte oket som det ska med resultat att det kan ligga på lite.

Oket behöver inte tas isär och luftas om för den här operationen, utan det ligger utanför hydraulsystemet.

Re: Bromsproblem

Postat: sön mar 20, 2016 21:55
av Maciver
Tyrannosaurus skrev:En tanke är att det kan vara nåt liknande som jag hade.

Har inte VFR enkelverkade 3-kolvsok? Eller är det 6-kolvs?
Hur som, om oken är enkelverkande så är dom flytande på bussningar som kan behövas tas isär, smärglas och smörjas. Om dom kärvar så flyter inte oket som det ska med resultat att det kan ligga på lite.

Oket behöver inte tas isär och luftas om för den här operationen, utan det ligger utanför hydraulsystemet.
Stämmer med 3 kolvsok.
Jag har delat på "fästet" och oket. Pinnarna har fått sig en omgång med smärjelduk och fettats in med kopparfett. Kanske fel fett??

Kom till att tänka på en sak: Kan det vara för mycket vätska i vätskebehållaren?

Re: Bromsproblem

Postat: sön mar 20, 2016 21:58
av Mister
Några saker tänker jag på.
Vid renovering. Användes bromsvätska eller bromcylinderfett? 5-56 o liknande kan få packningar o svälla o bör undvikas.

För rengöring så är brääklen sjukt effektivt, om du behöver rengöra. Skulle nog testa detta och motionera kolvarna för att sen återsmörja.

Skivorna. Hur flytande är de jämfört med original? (Dvs semi eller helflytande)

Re: Bromsproblem

Postat: sön mar 20, 2016 22:14
av blacken
Kolla att bromskolvarna drar sig tillbaka efter ansättning, det sitter en "flärp" på gummimanschetterna (packboxen/tätning) som ska dra tillbaka kolven runt en 0.5 mm när ansättningen av broms upphör, I bland så antingen kärvar kolven pga skit som anlagts sig på dess glidytor, eller så har manschetten tappat förmågan att flexa tillbaka. Tryck på handbromsen och kolla om dom drar sig tillbaka en liten bit när du släpper bromsen. Det kan hjälpa med att jobba upp" funktionen, demontera oken och bromsbeläggen, håll oket så att det är lätt att se kolvarna, pumpa sedan ut kolvarna nästan ända ut. Tryck in dom med en passande polygrip. upprepa tills alla kolvarna rör sig lika snabbt ut vid pumpning. Man kan bli tvungen att "låsa" en kolv och bara arbeta med en i taget i början, beroende hur mycket dom kärvar gentemot varandra. OBS!! se till att låsa kolvarna med beläggen eller något som är passande för uppgiften, på det ok som du inte jobbar med. Känns lite snopet ett se hur kolvarna drattar ut, när man jobbar på andra sidan. Ett tips, skydda lacken på oken mot tångens käftar med en kraftig trasa eller liknande, kan se fult ut med repor på oken annars.

Re: Bromsproblem

Postat: mån mar 21, 2016 01:20
av Tyrannosaurus
Maciver skrev:Stämmer med 3 kolvsok.
Jag har delat på "fästet" och oket. Pinnarna har fått sig en omgång med smärjelduk och fettats in med kopparfett. Kanske fel fett??

Kom till att tänka på en sak: Kan det vara för mycket vätska i vätskebehållaren?
Låter rätt. Själv använder jag PTFE fett, men kopparfett borde också funka bara bussningarna löper hyfsat lätt.
Om du har hällt i för mycket vätska så rinner det över när du lägger i membranet.

Ett allmänt tips för membran och lock såvida man inte använder Dot 5 vätska som är silikonbaserad är att skölja av membran och lock med vanligt ljummet vatten (Dot 3, 4 och 5.1 är vattenlöslig) torka av och se till att det är helt snustorrt när man monterar. Då blir det helt tätt.
Mister skrev:Skivorna. Hur flytande är de jämfört med original? (Dvs semi eller helflytande)
Är det verkligen flytande skivor när oken är enkelverkande?

Re: Bromsproblem

Postat: mån mar 21, 2016 07:19
av Maciver
Mister skrev:Några saker tänker jag på.
Vid renovering. Användes bromsvätska eller bromcylinderfett? 5-56 o liknande kan få packningar o svälla o bör undvikas.

För rengöring så är brääklen sjukt effektivt, om du behöver rengöra. Skulle nog testa detta och motionera kolvarna för att sen återsmörja.

Skivorna. Hur flytande är de jämfört med original? (Dvs semi eller helflytande)
Alla packningar smordes med bromsvätska, likaså kolvarna. Inget 5-56 eller wd40

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: Bromsproblem

Postat: mån mar 21, 2016 07:23
av Maciver
blacken skrev:Kolla att bromskolvarna drar sig tillbaka efter ansättning, det sitter en "flärp" på gummimanschetterna (packboxen/tätning) som ska dra tillbaka kolven runt en 0.5 mm när ansättningen av broms upphör, I bland så antingen kärvar kolven pga skit som anlagts sig på dess glidytor, eller så har manschetten tappat förmågan att flexa tillbaka. Tryck på handbromsen och kolla om dom drar sig tillbaka en liten bit när du släpper bromsen. Det kan hjälpa med att jobba upp" funktionen, demontera oken och bromsbeläggen, håll oket så att det är lätt att se kolvarna, pumpa sedan ut kolvarna nästan ända ut. Tryck in dom med en passande polygrip. upprepa tills alla kolvarna rör sig lika snabbt ut vid pumpning. Man kan bli tvungen att "låsa" en kolv och bara arbeta med en i taget i början, beroende hur mycket dom kärvar gentemot varandra. OBS!! se till att låsa kolvarna med beläggen eller något som är passande för uppgiften, på det ok som du inte jobbar med. Känns lite snopet ett se hur kolvarna drattar ut, när man jobbar på andra sidan. Ett tips, skydda lacken på oken mot tångens käftar med en kraftig trasa eller liknande, kan se fult ut med repor på oken annars.
Vid monteringen av o-ringarna kontrollerades det noga att flärpen var på rätt plats.
Har dock inte undersökt varje ok så kolvarna backar.


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: Bromsproblem

Postat: sön feb 19, 2017 20:35
av vroom
Maciver skrev:En VFR 800 vtec 2008.

Felbeskrivning:
Bromsarna griper lätt om bromsskivorna.
försöker du spinna hjulet kommer det ca 1/8 dels varv efter att man tryckt in broms och släppt.
OBS: gäller främst frambroms.
Bromsskivorna blir inte jättevarma när man kör, lite småvarma, man "bränner" sig inte.

Modifikationer:
Stålomspunna bromsslangar
Bromsskivor model Viper wave

Testade "lagningar":
Renoverad huvudbromscylinder fram.
Renoverade bromsok, alla 3.

Andra ev. fel:
Kan skivorna vara "offset"?

Beskrivning:
Man kan "bända" beläggen från skivorna och då snurrar det lätt. När man har bromsat med frambromsen, tryckt in kolvarna mot skivorna, verkar det som om beläggen inte går tillbaka tillräckligt.

Vad göra????
Jag har köpt EBC VR1014 från demon-tweeks och det sitter ingen pilmarkering på framskiva vilken riktning den ska snurras. Spelar det någon roll om vilken sida av framhjulet det monteras?

Re: Bromsproblem

Postat: sön feb 19, 2017 21:52
av Tommy Gsson
vroom skrev:Jag har köpt EBC VR1014 från demon-tweeks och det sitter ingen pilmarkering på framskiva vilken riktning den ska snurras. Spelar det någon roll om vilken sida av framhjulet det monteras?
Om du inte köpt höger och vänster så är dom gjorda för att gå åt båda hållen = passar på båda sidorna.
Kollade på annonser och det var inte specat höger eller vänster.
Tommy

Re: Bromsproblem

Postat: tis feb 21, 2017 07:40
av vroom
Tommy Gsson skrev: Om du inte köpt höger och vänster så är dom gjorda för att gå åt båda hållen = passar på båda sidorna.
Kollade på annonser och det var inte specat höger eller vänster.
Tommy
Tack Tommy då vet jag.

Re: Bromsproblem

Postat: fre mar 17, 2017 12:22
av Hanseman
Min VFR lider av samma problem, skivan var lite kass så den har jag bytt, men vänster bromsok släpper inte riktigt taget om skivan. Jag kan trycka in kolvarna med bara fingrarna men den ena av dem åker trögare ut och tillbaka än den andra. Jag ska göra rent ordentligt kring pinnen klotsarna hänger på samt runt kolvarna och "flärparna/packboxarna". Om jag inte kan få ordning på kolvarna så att de drar sig tillbaka efter bromsning så måste jag ju antagligen byta packbox/flärp, någon som gjort detta och kan tipsa mig om hur man genomför det enklast?

Mvh Hasse

Re: Bromsproblem

Postat: fre mar 17, 2017 13:32
av Tyrannosaurus
Hanseman skrev:Min VFR lider av samma problem, skivan var lite kass så den har jag bytt, men vänster bromsok släpper inte riktigt taget om skivan. Jag kan trycka in kolvarna med bara fingrarna men den ena av dem åker trögare ut och tillbaka än den andra. Jag ska göra rent ordentligt kring pinnen klotsarna hänger på samt runt kolvarna och "flärparna/packboxarna". Om jag inte kan få ordning på kolvarna så att de drar sig tillbaka efter bromsning så måste jag ju antagligen byta packbox/flärp, någon som gjort detta och kan tipsa mig om hur man genomför det enklast?
Börja med att kolla bussningarna enligt ovan.

Om packboxarna i oken är dåliga brukar dom ofta läcka, men dom kan även kärva. Det är inte speciellt svårt att byta dom bara man är lite noggrann och har den rätta knycken :wink:

Om du ändå ska ha ut kolvarna så kan du lika gärna ta loss oken från slangarna och jobba på en bänk/ett bord eftersom du ändå åker på att lufta.

Enklaste sättet att få ut kolvarna är med hjälp av tryckluft. Men linda en trasa runt oken annars lär kolvarna flyga all världen väg. Håll gärna koll på var kolvarna satt eftersom dom är inslitna med sina cylindrar. Mittenkolven tror jag har mindre diameter, så det går inte att blanda ihop med dom andra.

Sen är det bara att pilla ur packboxen men en liten skruvmejsel, hake, kraftig ståltråd, tandläkarskrapa eller nåt och pilla sen i den nya packboxen, men utan verktyg. Smörj med bromsolja och tryck tillbaka kolven. Det kan vara lite pyssel, gå lite trögt och kräva lite tålamod, men trägen vinner :)

PS/ Vad katten är det för avatar du har? Vid en första snabb anblick på en så liten bild ser det ut som två gubbar som sätter på varsin gås :tuttar /DS

Re: Bromsproblem

Postat: fre mar 17, 2017 13:47
av Hanseman
Ok.
Ska först testa att göra rent ordentligt och kolla så att kolvaran glider tillbaka. I värsta fall får jag plocka isär dem, (varför gjorde jag inte detta i höstas?!?!)

Avataren är bowlingklotpolering, från Big Lebowski:)

Re: Bromsproblem

Postat: fre mar 17, 2017 13:49
av adrian_vg
Hanseman skrev:Avataren är bowlingklotpolering, från Big Lebowski:)
Undrade just vad de höll på med... :)