Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#16 Inlägg av Mister »

Tyrannosaurus skrev:Vad det gäller tjuvluftläcka så kan en sån ibland lokaliseras med hjälp av startgas.
Starta motorn och låt den gå på tomgång och spraya riktigt med startgas på och runt insugsgummina. Om det är en läcka så varvar motorn upp lite av startgasen.
+1. Det är det enklaste :D
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#17 Inlägg av adrian_vg »

Enligt denna bild spelar rullmotståndet inte speciellt stor roll, jmfm vindmotståndet.
Källa: http://www.part20.eu/en/background/fuel-consumption/

Men det är OT. Jag beklagar, tillbaka till ämnet!
Bilagor
fuel1.jpg
fuel1.jpg (18.49 KiB) Visad 8780 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Enligt denna bild spelar rullmotståndet inte speciellt stor roll, jmfm vindmotståndet.
Källa: http://www.part20.eu/en/background/fuel-consumption/

Men det är OT. Jag beklagar, tillbaka till ämnet!
Det är möjligt, men det är iaf så dom gör när man bänkar. Där är det enbart viktmotstånd där hojen ska sätta snurr på en svintung räfflad rulle. Tror den väger 400-700 kg beroende på modell av bänk.
Dom vassaste hojarna (oftast dragracinghojar) brukar spinna loss på rullen eftersom rullen är tyngre än friktionen i räfflorna kan hålla emot. Det brukar dom lösa genom att spänna ner hojarna med spännband.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#19 Inlägg av MagnusFbg »

Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.

Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).

Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!

:D :headbang :tummenupp
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#20 Inlägg av adrian_vg »

MagnusFbg skrev:Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.

Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).

Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!

:D :headbang :tummenupp
:tummenupp

Glöm nu inte - rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet. ;)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
MagnusFbg skrev:Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.

Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).

Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!

:headbang :tummenupp
:tummenupp

Glöm nu inte - rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet. ;)
Nåt ännu viktigare att inte glömma.
Dränera förgasarna inför nästa vinter så slipper du problemet nästa år. Jag brukar göra det men eftersom jag hade tappat gnistan senast så blev det inte av. Men nu efter tre förgasarrivningar + 2600:- i delar så lär jag tömma förgasarna oavsett avsaknad av gnista eller ej, för det här vill jag inte göra om.
Jag har iofs inte startat den än, men allt ser fräscht ut och är inoljat och fint, så det ska väl vara fan om den inte ska funka nu :twisted:

Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#22 Inlägg av MagnusFbg »

Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
Hör vad du säger och ska lägga till det till listan "saker att göra innan vintervila". Ska bara ta reda på var plastslangen ska tryckas på och vad dräneringsskruvarna sitter. Just nu är jag mest euforisk över att lösningen var så enkel och billig (och rolig!)
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#23 Inlägg av blacken »

MagnusFbg skrev:
Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
Hör vad du säger och ska lägga till det till listan "saker att göra innan vintervila". Ska bara ta reda på var plastslangen ska tryckas på och vad dräneringsskruvarna sitter. Just nu är jag mest euforisk över att lösningen var så enkel och billig (och rolig!)
Längst ner på flottörkoppen så har du en liten pigg/tapp och en infälld skruv. På tappen så sätter du slangen och lossar skruven så ska såsen rinna ur. Det kan vara klägg eller liknande som eventuellt pluttar igen lite. Det kan då bli nödvändigt att demontera koppen för rengöring, men det är extremt sällsynt, oftast så räcker det med att helt skruva ur skruven och pilla med en tråd/piprensare eller liknande. Om det inte rinner av sig självt dvs.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#24 Inlägg av adrian_vg »

En snubbe på ett annat märkesforum la upp denna bild och trodde att det berodde på att han kört på Shells V-Power.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).

En del säger också att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
Men det handlar bara om att smörja upp munstycken mm, eftersom bensin numera är ganska torr.
Bilagor
12888552_10154120191242074_2637751649673699121_o-800x560.jpg
12888552_10154120191242074_2637751649673699121_o-800x560.jpg (19.58 KiB) Visad 8694 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:En snubbe på ett annat märkesforum la upp denna bild och trodde att det berodde på att han kört på Shells V-Power.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).
En del säger att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
Det har inte med Shell V-Power att göra utan ALL soppa idag innehåller etanol och det är det som är boven.

När V-Power kom så var det snack om att det var akrylatsoppa som lätt kan kännas igen på att den luktar som soppan gjorde förr i tiden. Det är möjligt att det var akrylat i början, men dom har nog gått ifrån det eftersom den är betydligt dyrare än den vanliga pumpsoppan.

Man kan köpa akrylat på dunk som kallas gräsklipparbensin 4T. Den är fan så mycket finare, men det blir rätt dyrt om man ska köra på den :twisted:

Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.

2T-olja funkar också, men den renar nog inte på samma sätt utan det blir nog mer att den smörjer munstyckena/injektorerna lite, men det är ju heller inte fel. Inte för mycket och för ofta bara, för då kan man få sotavlagringar på kolvar och ventiler. Alla som nån gång har sotat en gammal moppemotor vet vad jag menar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#26 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:2T-olja funkar också, men den renar nog inte på samma sätt utan det blir nog mer att den smörjer munstyckena/injektorerna lite, men det är ju heller inte fel. Inte för mycket och för ofta bara, för då kan man få sotavlagringar på kolvar och ventiler. Alla som nån gång har sotat en gammal moppemotor vet vad jag menar.
Korrekt, det handlar bara om smörjning. Mitt inlägg är modifierat för att vara klarare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#27 Inlägg av Jonher »

Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#28 Inlägg av blacken »

Alternativt inte glömma det viktigaste, att "ventilera" hästarna ofta och gärna, förhindrar slemgegg i munstyckena. :D
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?

På ca 20 liter, ungefär en 2-4 dl har jag för mig (red Line) Annars så finns det graderingar på flaskan som talar om hur mycket man ska skvätta i.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#29 Inlägg av adrian_vg »

Jonher skrev:
Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?
På exakt samma fråga, fick jag svaret "en hutt" till en tank bensin :mrgreen: .
Jag skulle vilja säga en kapsyl 2T-olja till tio liter bensin.

Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#30 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?
Inte injektorrengöring! Lacknaftan et,c är bara bäraren av tillsatserna, så kör gärna med lacknafta men förvänta er ingen rengöring.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar