Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#16 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Har oftast kört 4 år med mina nya hojar utan att varken haft några problem med batterierna, eller behövt byta batteri på någon av dem. Sen jag tog körkort och började köra hoj 1990, tror jag inte att varit tvungen att byta batteri mer än 1 eller kanske 2 gånger. Medans ni som köper budget verkar byta vart och vartannat år, när man läser i de olika trådarna här på forumet. :wink:
Hur många batterier har du själv bytt på motsvarande tid tex?
Jag köper ju bara beggade hojar, ofta runt tio år gamla. Dessa brukar inte ha originalbatterierna kvar, men vanligen kända tredjepartsmärken.
Det händer att jag ibland fått byta dessa efter ett eller ett par års ägande. De batterier jag då köpt har varit Biltema-batterier. Dessa har jag inte behövt byta öht, utan har fått följa med till nya ägaren.
Det enda Biltema-batteriet jag fått byta har varit det som satt i Edwin, en Honda XL600R-'82, som hade ett mini-mikro-batteri för blinkersernas och elhandskarnas skull (ingen elstart bara kick) och som jag använde för vinterpendling. Det batteriet fick jag byta efter en säsong. Minns inte vad som var fel, om det bara sprack pga kyla eller om det helt enkelt blev utslitet.
Ett vifferexempel var batteriet jag köpte till svartviffern, som utvecklade voltreg/likrikt-problem under det andra årets ägande tror jag det var. Köpte ett nytt batteri i samma veva, och det batteriet fick vara kvar i tre-fyra år till utan problem, om nya ägaren sen bytte vet jag inte.

Till min första mc, en BMW R100RS, som är erkänt tung på batteriet vid start var jag tvungen att byta det i stort sett varje säsong. Det var bara Yuasa som gjorde så starka batteriet i den storleken i början på 90-talet. Det var ganska kännbart i plånboken då för en student. :(

Till familjens bilar köper jag också Biltema-batterier. Har aldrig haft problem där heller, på något sätt.

Jag tar inte hand om batterierna på nåt speciellt försiktigt sätt annat än underhållsladdar med en Ctek MXS5 då och då, och oftare under vintern.
I den mån det finns köper jag bara gelbatterier (mc), eller underhållsfria typer (bil) från Biltema, så jag slipper slabba med vattenkollen (finns det såna öppna batterier kvar alls på marknaden idag?).

Att andra byter batterier var och vartannat år vet jag inte vad det beror på. Kanske att man kör för lite, och/eller inte underhållsladdar under året? :)

Jag känner iaf inte igen det påstådda problemet med budget-batterier för min egen del.
Feltemas finns inte ens med, liasom billigt är inte alltid bäst och just vinter, suger feltemas batterier, (egen erfarenhet) Har ett nytt gel från feltema i knarren, få se hur det är om några år.
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ar-1112386
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:Har oftast kört 4 år med mina nya hojar utan att varken haft några problem med batterierna, eller behövt byta batteri på någon av dem. Sen jag tog körkort och började köra hoj 1990, tror jag inte att varit tvungen att byta batteri mer än 1 eller kanske 2 gånger. Medans ni som köper budget verkar byta vart och vartannat år, när man läser i de olika trådarna här på forumet. :wink:
Hur många batterier har du själv bytt på motsvarande tid tex?
Du har väl inte bytt nåt batteri på länge, för du kör ju numera metoden att byta hoj innan batteriet hinner ta slut :wink:
blacken skrev:Feltemas finns inte ens med, liasom billigt är inte alltid bäst och just vinter, suger feltemas batterier, (egen erfarenhet) Har ett nytt gel från feltema i knarren, få se hur det är om några år.
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ar-1112386
Tidigare gillade jag att köra på Yuasa batterier. Dom var dyra, innehöll kiselsand för att sulfatera mindre men visade sig sen ändå inte hålla längre än Feltemas motsvarighet. Något som jag upptäckte senare var att Feltemas öppna batterier kunde börja läcka vilket ledde till rost i batteriboxen.

Men med de nuvarande slutna varianterna verkar det problemet vara eliminerat. När bilbatteriet sa upp sig hade jag också planer på att köpa Feltema. Men i samband med det fick jag ett erbjudande från SGA att köpa ett passande Banner batteri för mindre pengar än för Feltemas, så det blev ett sånt istället.
Banner är förresten österrikiskt, riktigt bra och något av de bästa som finns. Det du Adrian :P :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#18 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Feltemas finns inte ens med, liasom billigt är inte alltid bäst och just vinter, suger feltemas batterier, (egen erfarenhet) Har ett nytt gel från feltema i knarren, få se hur det är om några år.
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ar-1112386
Där ser man!
Biltemas problem är mer en jämn kvalitetskontroll än nåt annat.
Tyrannosaurus skrev:Du har väl inte bytt nåt batteri på länge, för du kör ju numera metoden att byta hoj innan batteriet hinner ta slut :wink:
Det är bara en tillfällighetsgrej.
Tyrannosaurus skrev:Tidigare gillade jag att köra på Yuasa batterier. Dom var dyra, innehöll kiselsand för att sulfatera mindre men visade sig sen ändå inte hålla längre än Feltemas motsvarighet.
Jag känner igen den där reklamgrejen om kiselsand. När råkade du ut för dessa batterier?
Tyrannosaurus skrev:Men med de nuvarande slutna varianterna verkar det problemet vara eliminerat. När bilbatteriet sa upp sig hade jag också planer på att köpa Feltema. Men i samband med det fick jag ett erbjudande från SGA att köpa ett passande Banner batteri för mindre pengar än för Feltemas, så det blev ett sånt istället.
Banner är förresten österrikiskt, riktigt bra och något av de bästa som finns. Det du Adrian :P :lol: :wink:
Jag kommer att fortsätta köpa Biltemabatterier även i fortsättningen. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

#19 Inlägg av blacken »

Biltemas problem är mer en jämn kvalitetskontroll än nåt annat.
Mja, väg ett feltema batteri och en motsvarande ok batteri, lägre vikt, mindre blyplattor= liten ork, Hög vikt, stora blyplattor = mera "ummpf".
Dom är billiga och oftast hyfsade vid låga och måttliga uttag. Men när Vikingavintern ryter till, så är dom inte mycket att hänga i granen.
Angående viffern så kan det bero på den dåliga regulatorn som knäcker batterierna + att en del hänger på en massa bjäfs typ "GPS", laddare för diverse radio/nalleskrot, extra lampor, Xenonljus (som drar en del ström vid uppstart) mm,mm. Man har oftast bara runt en 10A extra i en hoj. Sådant belastar en pissig regulator negativt, så även att den "orkar" att ladda, så kan strömkvaliten bli lidande, (fluktuationer osv) och det i sin tur kan få det bästa av batterier att plocka ut sin ATP och kila hem till återvinningen. Fast det är mina "5 cents" bara
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar