Vänster styromkopplare skruvmönster?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Vänster styromkopplare skruvmönster?

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Nu ska vi se om jag lyckas förklara det här problemet (eller snarare dilemmat) så att folk fattar.

Bakgrund:
Jag har ju tidigare nämnt i min tråd att min hel- och halvljusomkopplare glappar och den tryckknappsvariant som bl.a. VF hade på 80-talet verkar ha inbyggt glapp, för jag har bytt två gånger och felet upprepar sig. Anledningen till att jag bytte bort originalet (som har vippbrytare, inte tryckknapp) är att jag ville ha ljustuta som inte finns original på min hoj av någon anledning.

Men för att det hela skulle funka fick jag göra en egen habrovink vilket innebar att behålla original underdelen (som innehåller blinkers och tutknapp) och kombinera den med en överdel (som innehåller hel- och halvljus inkl. ev. ljustuta) från en annan 80-talsHonda t.ex. VF. Rent passformmässigt var det inga problem och anledningen att jag fick göra habrovinken är:
1. För att blinkersen ska funka (min hoj har fler sladdar än vanligt).
2. För att den automatiska blinkersavstängningen ska funka.
3. För att positionsljuset ska funka.

Dilemma:
För att komma runt alla glappade problem är min tanke att bygga om och kombinera min original underdel
med överdel från en lite nyare hoj t.ex. VFR som har vippbrytare och ljustuta.
Men innan jag köper en VFR del (har kollat skrotarna i Stockholm och inte hittat för att kunna jämföra/köpa) så måste jag veta om skruvmönstret stämmer d.v.s. om det går att sätta ihop delarna.

Förfrågan:
Så skulle någon/några kunna kolla på sina hojar och återkomma så jag vet om jag kan använda en sån omkopplare?
Det måste vara VFR750 med förgasare och chokereglage på styret vid vänster handtag. 1:a eller 2:a VFR-generationens omkopplare har troligen störst chans att passa. Jag vet att vajerinfästningen för choken passar, så det behöver ni inte kolla.

Jag vet också på rak arm är att det finns minst två varianter på de olika VFR-generationerna:
- Vippbrytare med separat ljustutknapp för pekfingret (hittade en liknande på en skrot fast från CBR900RR, men den passade inte).
- Vippbrytare med tre lägen, "Hi" upp, "Lo" ner, "Pa" mer ner (har inte hittat någon sån på skroten).
- Vet inte om det finns någon ytterligare variant.

Utformning:
Fästet ska sitta med två skruvar, det är totalt tre hål under, två för skruvarna och en för chokevajern.
Skruven på baksidan av styret (mot framhjulet) ska sitta väldigt nära gummihandtaget (1 cm mellan skruvcentrum till där gummihandtaget ligger emot).
Skruven på framsidan av styret (mot föraren) ska sitta mitt i fasningen för chokereglaget (1 cm mellan skruvcentrum till där plasten tar slut mätt utan chokereglaget monterat så det kanske är 1½ cm med chokereglage).

Nödlösning:
Jag har en nödlösning men som jag helst vill undvika eftersom det inte blir så snyggt. Det är att montera min originalöverdel, dra ut ett par sladdar ur omkopplaren och skaffa en vanlig tryckbrytare som man monterar någonstans på styret eller i backspegelfästet.

Jag hoppas någon/några kan/vill hjälpa mig och mäta lite på sin/a hoj/ar och rapportera resultatet här.
Tack på förhand! :)

PS/ Ett litet tillägg, enklare lösning än att mäta. Ta gärna ett kort på över- och undersidan och posta eller emaila (adressen är rs@"min webbsidedomän utan www" - vill inte skriva ut adressen i klartext så att spamrobotar snappar upp den) så man ser hur skruvarna sitter, då kan jag se ganska direkt om det funkar eller inte. Omkopplaren behöver inte tas loss för att det ska synas. /DS
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild