Line_up skrev:Efter jag läst runt lite så får jag fram att det är för att kunna starta hojen när man har den i växel.
In med kopplingen så går det att starta.
Alltså ingen livsviktig funktion om man som nästan alltid startar hojen i Neutral,
Vid motorstopp kan det iof vara vettigt att kunna starta hojen snabbt i 1an eller 2an.
Rätta mig om jag har fel ang funktionen av microbrytaren.
Stämmer. Den där microbrytaren har Honda haft på sina hojar enda sen 70-talet och det är troligen nästan samma konstruktion fortfarande. Det går f.ö. att starta hojen oavsett vilken växel som ligger i om man drar in kopplingen.
Kan förresten nämna att Suzuki inte hade den funktionen på sina tidiga modeller, så dom gick att starta med växel i när hojen stod på sidostödet med förödande resultat.
Råttis skrev:Obs!
Hänger även ihop med stödet att den är nere.
OBS!
/Råttis
Jag är inte helt hundra på att den är kopplad till sidostödet på nyare hojar. Jag har ofta sett folk ha hojen igång, sätter sig på, rätar upp, stödet ute, in med kopplingen, lägger i växel och motorn dör. Jag kan tänka mig att det är så även på VFR av en enkel anledning. Skulle det gå på kopplingen så blir det ett för abrupt stopp när man förväntar sig att köra iväg som gör att man kan tappa hojen.
Honda brukar ju tänka på allt, så dom har nog tänkt på det också

Det var annat på det glada 80-talet. Då höll märkena på med alla möjliga varianter, den ena mer sinnrik eller livsfarlig än den andra:
- Dragkontakter, ibland med en liten lampa på mätarna och ibland med motordödare ofta utan växelavkännare så man inte ens kunde varmköra hojen på stödet, men som ofta slutade att funka rätt snabbt eftersom dom satt mitt i sprutet från framhjulet och inte var speciellt bra skyddade.
- Fjäder som automatisk fällde upp stödet *pang* så fort att rätade upp som hade två rätt intressanta effekter:
1. Nån provsitter *pang* ska ställa ner, oj inget stöd, *skrammel*

2. Man ska parkera. Vanligtvis fäller man ju ut stödet och ställer sen ner. Men det går inte med automatiskt stöd, då måste man ju hålla kvar stödet ute med foten annars åker det ju upp igen och sen "tappa" ner hojen på stödet vilket inte känns sådär jättesäkert

. Dom gånger jag har provat såna hojar så har jag böjt mig ner sittande på hojen, fällt ner stödet för hand, hållit i och ställt ner.
- Sen hade vi Kawas variant. En delning på kopplingswiren varav den ena gick till stödet. Tanken var ju god. Starta på stödet = Inga problem, räta upp, upp med vänster fot, in med kopplingen *pang* i med växel, kör. Skitbra enda tills nån går fram till hojen som står parkerad och ska känna på kopplingen. Oj vilken trög koppling, tar i lite hårdare *pang-skrammel*
- Åså Hondas genialt enkla konstruktion. En lite gummiflärp längst ner på stödet. Glömmer man det ute så tar den i backen och sveper upp det
Nåja, dom moderna elektroniska varianterna är nog bättre.