Sida 1 av 1

Vad gör mikrobrytaren i kopplingshandtaget? - Vfr 800-99

Postat: sön okt 18, 2015 19:24
av Line_up
Hallå på er! Hjälpte en polare att byta till original Koppling/Broms Handtag på sin 800.
Vi får inte Micro-brytaren i Kopplingshandtaget att klicka alltid. Min fråga e vad den gör?
Min tanke är att den kanske berättar för Boxen att man kopplar & ger lite gas för att inte varvtalet ska sjunka så mycket vid växling som det gör tillexempel på Saab bilar. Men jag har egentligen ingen aning =) Någon som vet?

Re: Vad gör Micro brytaren i Kopplingshandtaget? - Vfr 800-9

Postat: sön okt 18, 2015 20:33
av Line_up
Efter jag läst runt lite så får jag fram att det är för att kunna starta hojen när man har den i växel.
In med kopplingen så går det att starta.
Alltså ingen livsviktig funktion om man som nästan alltid startar hojen i Neutral,
Vid motorstopp kan det iof vara vettigt att kunna starta hojen snabbt i 1an eller 2an.
Rätta mig om jag har fel ang funktionen av microbrytaren.

Re: Vad gör Micro brytaren i Kopplingshandtaget? - Vfr 800-9

Postat: mån okt 19, 2015 01:11
av Råttis
Obs!

Hänger även ihop med stödet att den är nere.

OBS!

/Råttis

Re: Vad gör Micro brytaren i Kopplingshandtaget? - Vfr 800-9

Postat: ons okt 21, 2015 01:19
av Tyrannosaurus
Line_up skrev:Efter jag läst runt lite så får jag fram att det är för att kunna starta hojen när man har den i växel.
In med kopplingen så går det att starta.
Alltså ingen livsviktig funktion om man som nästan alltid startar hojen i Neutral,
Vid motorstopp kan det iof vara vettigt att kunna starta hojen snabbt i 1an eller 2an.
Rätta mig om jag har fel ang funktionen av microbrytaren.
Stämmer. Den där microbrytaren har Honda haft på sina hojar enda sen 70-talet och det är troligen nästan samma konstruktion fortfarande. Det går f.ö. att starta hojen oavsett vilken växel som ligger i om man drar in kopplingen.

Kan förresten nämna att Suzuki inte hade den funktionen på sina tidiga modeller, så dom gick att starta med växel i när hojen stod på sidostödet med förödande resultat.
Råttis skrev:Obs!

Hänger även ihop med stödet att den är nere.

OBS!

/Råttis
Jag är inte helt hundra på att den är kopplad till sidostödet på nyare hojar. Jag har ofta sett folk ha hojen igång, sätter sig på, rätar upp, stödet ute, in med kopplingen, lägger i växel och motorn dör. Jag kan tänka mig att det är så även på VFR av en enkel anledning. Skulle det gå på kopplingen så blir det ett för abrupt stopp när man förväntar sig att köra iväg som gör att man kan tappa hojen.

Honda brukar ju tänka på allt, så dom har nog tänkt på det också :wink:
Det var annat på det glada 80-talet. Då höll märkena på med alla möjliga varianter, den ena mer sinnrik eller livsfarlig än den andra:

- Dragkontakter, ibland med en liten lampa på mätarna och ibland med motordödare ofta utan växelavkännare så man inte ens kunde varmköra hojen på stödet, men som ofta slutade att funka rätt snabbt eftersom dom satt mitt i sprutet från framhjulet och inte var speciellt bra skyddade.

- Fjäder som automatisk fällde upp stödet *pang* så fort att rätade upp som hade två rätt intressanta effekter:
1. Nån provsitter *pang* ska ställa ner, oj inget stöd, *skrammel* :evil:
2. Man ska parkera. Vanligtvis fäller man ju ut stödet och ställer sen ner. Men det går inte med automatiskt stöd, då måste man ju hålla kvar stödet ute med foten annars åker det ju upp igen och sen "tappa" ner hojen på stödet vilket inte känns sådär jättesäkert :shock: . Dom gånger jag har provat såna hojar så har jag böjt mig ner sittande på hojen, fällt ner stödet för hand, hållit i och ställt ner.

- Sen hade vi Kawas variant. En delning på kopplingswiren varav den ena gick till stödet. Tanken var ju god. Starta på stödet = Inga problem, räta upp, upp med vänster fot, in med kopplingen *pang* i med växel, kör. Skitbra enda tills nån går fram till hojen som står parkerad och ska känna på kopplingen. Oj vilken trög koppling, tar i lite hårdare *pang-skrammel* :P

- Åså Hondas genialt enkla konstruktion. En lite gummiflärp längst ner på stödet. Glömmer man det ute så tar den i backen och sveper upp det :)

Nåja, dom moderna elektroniska varianterna är nog bättre.

Re: Vad gör mikrobrytaren i kopplingshandtaget? - Vfr 800-99

Postat: ons okt 21, 2015 11:34
av blacken
Kan förresten nämna att Suzuki inte hade den funktionen på sina tidiga modeller,
Man kan nog "nämna" att så gott som alla knarrmodeller av tidig årgång saknade helt brytare på både stöd och koppling. Har en god vän som körde Gussi på 70 talet, och ligan hade varit på en längre sväng på semester.
Vid en tankning på vägen hem, underförstått att alla var ganska så "trötta" efter en svår bortamatch i "hembräntssvepning" i Göteborg (som dom för övrigt vann med stor bravur).

Alltnog, polarn hade tankat och skulle vila sig lite på hojen och sätter sig sidledes på knarren, när den stod på stödet vid pumpen, lite "okoncentrerad" så börjar han att pilla med startknappen när han snackar med en polare, och "glömmer" att växel är i, och att tändningen är på.

Gussin svarar snabbt och tjänstvilligt på den elektromekaniska stimulin ifrån startmotorn, varpå den börja att hoppskutta som en våryster kalv över parkeringen, polarn fastnar med jackans arm i handtaget, och tvingas att hjälplöst hoppa med hojen, tvärs över hela macken med tillhörande parkering, ackompanjerad av alla vittnens asgarv :lol:
Efter dess så kallade dom hans Gussi för "moto hoppsi" :mrgreen: ...

Re: Vad gör mikrobrytaren i kopplingshandtaget? - Vfr 800-99

Postat: tis okt 27, 2015 18:18
av Gunnel Wikholm
Funktionen ser jag att ni kommit fram till, Jag (Per den personliga mekanikern) fick samma problem på Hustruns VFR vid byte, så jag tog bort hantaget och gjode rent epoxylimmade en tunn aluminiumplåt på stället där brytaren påverkas, det är min lösning som funkar för mig