Sida 1 av 2

Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstarten

Postat: mån sep 14, 2015 18:08
av Biskopen
Hej!

Som en relativt nybliven mc-åkare (ca 1 år) så undrar jag kort och gott vad ni brukar göra med hojen när ni "ställer in den" för vintervilan?
Vad jag spontant känner är väl att underhållsladda batteriet samt tömma förgasarna på soppa.

Likadant undrar jag vad ni har för tips vid första uppstarten på vårkanten (lämpligtvis oljebyte?!).

Fyll på med tips o råd vetja!

Mvh

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: mån sep 14, 2015 18:31
av vfr800
Byt olja innan du ställer in den,tvätta rent överallt underhållsladda batteriet om det behövs nån gång om du inte har en c-tec laddare som kan vara på jämt

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: mån sep 14, 2015 18:57
av adrian_vg
Kapella hojen när första snön kommer. Byta olja och filter om det inte är för kallt då. Tvätta om jordkokorna ligger i ett för tjockt lager.

Har hänt mer än en gång, kommer att hända igen. :roll: :)

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tis sep 15, 2015 08:00
av Frippe
Sedan under senvintern så går du givetvis och gullar lite med din VFR och ger henne lite ny fin bromsvätska (om du inte redan gjort det förstås).

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tis sep 15, 2015 09:48
av tersan
Många års tillvaro med sommarfordon har lärt mig att det enda som är riktigt viktigt är underhållsladdning av batteriet.

Tvätt är förstås inte fel, och om det är dags för byte av div vätskor gör jag det gärna inför ett längre stillestånd (eller under... ibland använder jag vintern till mekande).

Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tis sep 15, 2015 09:50
av adrian_vg
tersan skrev:Många års tillvaro med sommarfordon har lärt mig att det enda som är riktigt viktigt är underhållsladdning av batteriet.

Tvätt är förstås inte fel, och om det är dags för byte av div vätskor gör jag det gärna inför ett längre stillestånd (eller under... ibland använder jag vintern till mekande).

Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.
:fakta

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tis sep 15, 2015 18:27
av Tyrannosaurus
tersan skrev:Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.
Det rekommenderas varmt att tömma förgasarna och även att hälla i lite olja i tändstiftshålen (2-3 pumptag med oljekanna) på förgasarhojar om man inte har för avsikt att starta då och då under vintern.

När jag ställde hojen förra gången tömde jag inte förgasarna eftersom gnistan var helt borta och det kostade två förgasarrivningar och en till väntar:
Rivning 1. Rengöring.
Rivning 2. Byta lågfartsmunstycken.
Rivning 3. Byta flotörnålar (vet inte om sätena också behöver bytas, hoppas jag slipper en rivning 4).

Byta olja i gaffel kan vara bra, vilket är ett mindre helvete på nyare hojar eftersom det inte finns avtappningsskruvar så benen måste tas loss och vändas upponer. Men det behöver inte göras varje år.
Byta olja i kardanklumpen (för dom som har det) är också bra att göra varje år.

Jag har tyvärr eftersatt allt, skäms! :oops:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tor nov 02, 2017 14:47
av lappen
Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.
Det rekommenderas varmt att tömma förgasarna och även att hälla i lite olja i tändstiftshålen (2-3 pumptag med oljekanna) på förgasarhojar om man inte har för avsikt att starta då och då under vintern.
Hur svårt är det att rensa/tömma knasarna på min 92? Försökte söka på tuben, men hittade bara de som rev hojen helt... :shock:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tor nov 02, 2017 15:04
av adrian_vg
lappen skrev:Hur svårt är det att rensa/tömma knasarna på min 92? Försökte söka på tuben, men hittade bara de som rev hojen helt... :shock:
Det är väldigt tajt. Det går, men ställ in dig på att det kommer att ta tid...
Nästan så det inte är värt det faktiskt.
Ett enklare sätt är att tömma tanken helt så gott det går, hälla i några liter alkylatbensin och sen ta en kort sväng så alkylatet rinner ner i förgasarna.
Alkylatbensin är mycket stabilt och håller sig gott och väl till våren. Blir inget gegg i förgasarna av det.

Har för mig att nån här på forumet nämnt att två år med alkylatbensin i tanken är inget problem.
BF95 blir dåligt på några veckor med gegg som följd.
BF98 är något bättre, men inte helt bra det heller.

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tor nov 02, 2017 17:47
av lappen
Tror dock det är skit i, och det försvinner väl inte med alkylatbensinen? Den har väl ingen renande effekt?

Börjar bli mer och mer fundersam över hur servicen har skötts på hojen :?

Men om det blir riktig vinter här i år (norra Halland) så skall jag riva hojen helt, det hanns inte med förra vintern. Dels hade jag en höggravid sambo, så att säga "skall bara ned i garaget.." var väl inte på tapeten, och dels så var det ju bara uppehåll i körandet tre månader...fuskade och körde lite under den tiden med... :lol:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tor nov 02, 2017 19:10
av adrian_vg
lappen skrev:Tror dock det är skit i, och det försvinner väl inte med alkylatbensinen? Den har väl ingen renande effekt?

Börjar bli mer och mer fundersam över hur servicen har skötts på hojen :?

Men om det blir riktig vinter här i år (norra Halland) så skall jag riva hojen helt, det hanns inte med förra vintern. Dels hade jag en höggravid sambo, så att säga "skall bara ned i garaget.." var väl inte på tapeten, och dels så var det ju bara uppehåll i körandet tre månader...fuskade och körde lite under den tiden med... :lol:
Nope, hjälper inte mot smuts i tanken.
Kan vara idé att göra rent tanken om misstanken finns.
Skulle behöva göra det också på alla tre hojarna, men har ingen aning om hur man gör. :-/

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: tor nov 02, 2017 23:35
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
lappen skrev:Tror dock det är skit i, och det försvinner väl inte med alkylatbensinen? Den har väl ingen renande effekt?

Börjar bli mer och mer fundersam över hur servicen har skötts på hojen :?

Men om det blir riktig vinter här i år (norra Halland) så skall jag riva hojen helt, det hanns inte med förra vintern. Dels hade jag en höggravid sambo, så att säga "skall bara ned i garaget.." var väl inte på tapeten, och dels så var det ju bara uppehåll i körandet tre månader...fuskade och körde lite under den tiden med... :lol:
Nope, hjälper inte mot smuts i tanken.
Kan vara idé att göra rent tanken om misstanken finns.
Testa med nån injektion cleaner, finns olika märken STP, TriPak, LiquiMoly m.fl.
Det brukar sällan bli skit i tanken såvida det inte har rostat (men vafan, det är är ju moderna hojar med galvade tankar och inte nån gammal Java) och är det nåt så tar soppafiltret hand om det.
adrian_vg skrev:Skulle behöva göra det också på alla tre hojarna, men har ingen aning om hur man gör. :-/
KTM:en har väl sprut, det är inget du behöver göra rent. Häll i injektion cleaner. Eller menar du göra rent tanken?
Tja, ta loss tanken, ur med ev. filter, pump, flotör mm. i med lite soppa, fotogen, diesel eller nåt, skaka runt och häll ut genom locket.

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: fre nov 03, 2017 09:24
av lappen
Tror inte det är skit i tanken, har bara läst lite här och där att man skall rensa och tömma knasarna innan man ställer undan inför vintern. Men skall nog riva hela i vinter ändå, kolla/byta stift osv. Har en del kåpor som behöver få vård...hade lite vält incidenter som grönis...lösgrus t.ex skall man passa sig för har jag lärt mig... :huvet

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: fre nov 03, 2017 10:07
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Skulle behöva göra det också på alla tre hojarna, men har ingen aning om hur man gör. :-/
KTM:en har väl sprut, det är inget du behöver göra rent. Häll i injektion cleaner. Eller menar du göra rent tanken?
Tja, ta loss tanken, ur med ev. filter, pump, flotör mm. i med lite soppa, fotogen, diesel eller nåt, skaka runt och häll ut genom locket.
Göra rent tanken.
Kåtten har en massa grus i luftningen, och inne i den är den alldeles geggsvart.
Dominatrixen sätter igen förgasaren på regelbunden basis verkar det som. Göra rent tanken och sätta på ett filter efter bensinkranen känns som en bra idé.
DRZ:an bytte jag tank på i somras till en större, men såg inget skit i den då. Efter sommarens gruskurser ser den alldeles svart ut inuti!

Räcker det alltså med fotogen edyl för att få bort geggan?

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

Postat: fre nov 03, 2017 12:34
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Göra rent tanken.
Kåtten har en massa grus i luftningen, och inne i den är den alldeles geggsvart.
Dominatrixen sätter igen förgasaren på regelbunden basis verkar det som. Göra rent tanken och sätta på ett filter efter bensinkranen känns som en bra idé.
DRZ:an bytte jag tank på i somras till en större, men såg inget skit i den då. Efter sommarens gruskurser ser den alldeles svart ut inuti!

Räcker det alltså med fotogen edyl för att få bort geggan?
Hur har du burit dig åt för att få in en massa grus och gegga i tanken? Kört Gotland Grand National eller Novemberkåsan eller nåt med öppet tanklock?

Det borde vara rätt omöjligt att få in en massa skit i tanken så länge man inte bär sig åt så här https://www.youtube.com/watch?v=0akGHQElpyw

Testa med fotogen eller nåt. Det kan iaf inte bli sämre.