Hur mycket assistans behöver man för att spänna med enkelsing?adrian_vg skrev:Ah, lite långt att åka för en kedjespänningsassistans.lappen skrev:Göteborg
Som jag sa tidigare:
Behöver ingen koll så att hjulet spårar eller så eftersom det sköts automatiskt....det ju närmast löjligt enkelt att spänna kedjan på enkelsving även på sidostöd. Lossa bulten, vrida lite, dra åt.
Det är iofs ingen fara att köra med en utsliten kedja, det enda är att det låter illa, man tappar effekt och dreven slits snabbare, men dom lär ju ändå behöva bytas samtidigt med kedjan.
Risken att kedjan smäller av är väldigt liten med dagens moderna och starka kedjor. Klart att det kan hända om man låter kedjan gå ner sig alldeles för långt, men det är ovanligt.
Det var skillnad förr, speciellt för dom som körde med de värdelösa engelska Regina-kedjorna som small av på löpande band.
DID hade en rätt bra och talande reklambild på den tiden. En kille sitter på huk bredvid sin hoj och ser ledsen ut, under hojen är det en oljepöl under hojen (en kedja som gick av gick ju ofta in i motorblocket och slog upp ett hål, speciellt vanligt var det på Honda CB750 SOHC där framdrevet satt direkt framför växellådan utan någon skyddskant framför) och ett par meter bakom låg kedjan på backen.
Under den bilden stod det: "He did not use DID, did you?"