Sida 1 av 1
Hjälp med bromsbeläggbyte
Postat: ons apr 25, 2007 18:59
av tedman
Hejsan,
har nu gjort storservice och bytt bromsbelägg fram.
Nu tycker jag att framhjulet går jäkligt segt, beläggen ligger på alltså.
Så, som hobbymekaniker, vad är normalt??? (svårt att svara på jag vet)
Det kanske är normalt men om bromsarna ligger på för mycket, vad gör man?
Dumma frågor kanske men hellre fråga en gång för mycket.
Postat: ons apr 25, 2007 20:08
av Swedan
Har du gjort rent bromsoken där beläggen ligger an???
Justera sedan enl. verstadshandboken så ska det funka fint.
Postat: ons apr 25, 2007 21:10
av elias
Mina ligger lite åt de med, behöver justeras. Av lathet och okunskap har jag inte gjort det bara..

Postat: ons apr 25, 2007 21:10
av tedman
Japp, rent fint.
Det var inga problem att rycka in dom gamla beläggen.
Fick pumpa lite grand för att få ut dom nya men det känns som sagt som om dom ligger på lite för mycket.
Ska kolla bromsvätskan nu så det inte är överfullt.
Annars blir det väl till och riva ner allt igen och putsa ännu noggrannare.

Postat: ons apr 25, 2007 21:11
av tedman
elias skrev:Mina ligger lite åt de med, behöver justeras. Av lathet och okunskap har jag inte gjort det bara..

Justeras?
Jag har justerat så att bromsskivan är mittemellan bromsoken.
Mer än så går väl inte att justera???
Postat: ons apr 25, 2007 21:46
av Tyrannosaurus
Det kan vara normalt att nya belägg kan ligga an lite innan dom har slitit in sig. Men det ska inte vara så att det direkt går trögt att rulla hjulet, men en liten seghet dom först milen kan vara ok.
Du kan prova att ta en gummiklubba (eller hammare och träbit) och knacka lite lätt på oken utanpå kolvarna. Det kan göra att det släpper om något kärvar.
OBS, inga hårda slag.
Postat: ons apr 25, 2007 22:44
av tedman
Tyrannosaurus skrev:Det kan vara normalt att nya belägg kan ligga an lite innan dom har slitit in sig. Men det ska inte vara så att det direkt går trögt att rulla hjulet, men en liten seghet dom först milen kan vara ok.
Du kan prova att ta en gummiklubba (eller hammare och träbit) och knacka lite lätt på oken utanpå kolvarna. Det kan göra att det släpper om något kärvar.
OBS, inga hårda slag.
OK, tackar för infon. Har lossat axeln igen och justerat så att hjulet sitter så bra det bara går. Får testköra imorgon till jobbet och kolla sen.
Postat: tor apr 26, 2007 21:18
av Swedan
Kolla verkstadshandboken efter måttet som hjulet skall justeras till så blir det inga tveksamheter.
Kommer inte ihåg måttet nu men kolla där och justera.
Postat: fre apr 27, 2007 20:11
av tedman
Inställningen är helt OK.
Har kört en 10 mil nu och nu snurrar det bra.
Tack för tips och moralisk support.
Klockrent med VFR forumet när man känner sig lite osäker. Tack Henning
