var och besiktade min -89 VFR (blankt papper) men fick påpekande om att kedjan var alldeles för spänd. Har följt instruktionsboken till punkt och pricka och har ett slack på 25mm (enligt boken 15-25mm på centralstödet) och visst när man sitter på så blir den ju mer spänd. Så min fråga är hur mycket slack ska jag ha???? Det är ju FN att man inte ska kunna följa boken
Hej.
Ska funka med det som står i manualen, fick också kommentarer om att kedjan var för spänd när jag hade 88:an.
Men om man lägger den på 25mm så är det lugnt, man får dock inte "ta i" när man kollar slacket utan bara lyfta kedjan med fingret och mäta på en fixpunkt (t,ex. nederkant).
Tommy.
Bästa är att följa manualen. Hojtillverkaren brukar ha bäst koll och alla hojar är lite olika när det gäller kedjeslacket över hur det ska se ut. Besiktningsgubben borde vara medveten om lite geometri. Dvs när framdrev och bakdrev hamnar i linje så ska det bara finnas ett mkt litet spel. Är den då som en fiolsträng, då är kedjan för spänd.
Gäller samma spänning när man skjutsar? Jag hade nyligen spänt kedjan till ca 25mm och igår skjutsade jag en kompis 30mil med fjäderförspänning bak på ca 4. När man satt två på var kedjan tämligen spänd men jag kunde med kraft trycka upp den mot svingen.
Det jag nojjar över nu är att jag tycker mig höra mer rassel från framdrevet (kanske inbillning). Hur mycket rassel hör ni när ni kör?
rädslan är att utgående lager har skadats om den var för hårt spänd med två på..
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det ska rassla friskt Skämt åsido, ett dassigt lager har snarare ett "malande" "skärande" ljud för sig vid "lunchtime", kan vara kedjan som spökar, är den smord som den ska vara? eller är den slut?. Skrammelsound" kan uppstå ibland just när en drivkedja har blivit ansträngd "lite" på sin "ålders höst" och då börjar att rassla lite, spexiellt om den har blivit dassigt smörjd...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
När du snurrar på bakhjulet för hand, ta och tryck upp kedjan för att kolla spelet. Det ska vara lika mycket på alla ställena du testar. Är det mer löst på vissa ställen så kan det vara en länk som skurit
Mister skrev:när framdrev och bakdrev hamnar i linje så ska det bara finnas ett mkt litet spel. Är den då som en fiolsträng, då är kedjan för spänd.
Mister är rätt ute här men lite klen beskrivning. När centrum för framdrev, svinglager och bakdrev är i linje (två punkter är ju alltid i linje) så är kedjan som mest spänd och skall då ha kvar ett litet slack men bara litet.
För att uppnå denna position brukar jag dra ett spännband från svingen på enasidan över sadel/bakdel och till svingen på andra sidan och sedan spänna tills detta är uppnått.
Sedan är det lätt att justera kedjespänningen till optimalt läge. När du sedan släpper på allt kan du kolla vad slacket skall vara på just din hoj när det står på centralstöd.
Spännbandsmetoden gäller för hoj med dubbelsving på enkelsving får man trixatill det på annat sätt.
Har ett problem, skulle spänna kedjan men lagermuttern (eller vad den nu heter) vill inte släppa.
Detta gör att jag inte kan spänna kedjan!
Några tips, har oljat och sådant men den sitter som berget.
BW
Värme kan göra underverk på sega bultar, annars så sexkanthylsa och mycket "vridmoment" är nog enda "utvägen". En kombination av värme och massor av "Uumpff" på handtaget kan kanske funka
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02