Yamaha XJ600 -94 svårstartad efter borttagning av strypning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Yamaha XJ600 -94 svårstartad efter borttagning av strypning

#1 Inlägg av moshh »

Jag är handledare åt två vänner som köpt en Yamaha XJ600 Diversion för att övningsköra på. Den var strypt i insuget där själva gummit mellan förgasare och insug var gjort med ett mindre hål som vi skar bort. Sedan dess har den lite slumpartad blivit otroligt svårstartad. Stod den stilla en vecka eller två behövdes startgas (ofta) och även då var det svårt att få igång den, men när den väl startade gick den fint. Nu när den stått över vintern (inomhus) får vi inte igång den överhuvudtaget, även med startgas.

På min egen förstahoj (Suzuki GS500) fick jag även där plocka bort strypning i insug och då fick jag gå upp i förgasarmunstycke för att cykeln skulle gå bra. Jag får lite samma vibbar av Yamahan som (när den väl går) går hackigt innan den blir varm, känns som att den inte får tillräckligt med bränsle.

Är problemet så enkelt att förgasarmunstyckena behöver bytas till större? Jag hade aldrig problem med att hojen inte gick att starta när jag plockade bort strypningen på min Suzuki. Känns så konstigt att den inte ens vill gå igång på startgas...

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Yamaha XJ600 -94 svårstartad efter borttagning av strypn

#2 Inlägg av blacken »

Kan vara skit i munstyckena, inte ovanligt efter ett längre stillestånd. Om den inte vill starta ens på startgas, så får man "vibben" att antingen gnistan/stiften eller att kompet har nå`t tjall för sig.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Yamaha XJ600 -94 svårstartad efter borttagning av strypn

#3 Inlägg av adrian_vg »

Svårstartad brukar vara ett tecken på taskigt ventilspel eller insprutningsmappningen inte är helt hundra. Men du skriver ju att det är förgasare på dessa.

Har hojen choke? Startar och går den med choke?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Yamaha XJ600 -94 svårstartad efter borttagning av strypn

#4 Inlägg av moshh »

adrian_vg skrev:Svårstartad brukar vara ett tecken på taskigt ventilspel eller insprutningsmappningen inte är helt hundra. Men du skriver ju att det är förgasare på dessa.

Har hojen choke? Startar och går den med choke?
Har choke, startar varken med eller utan. Ska ta en titt på tändstiften.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Yamaha XJ600 -94 svårstartad efter borttagning av strypn

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

moshh skrev:Jag är handledare åt två vänner som köpt en Yamaha XJ600 Diversion för att övningsköra på. Den var strypt i insuget där själva gummit mellan förgasare och insug var gjort med ett mindre hål som vi skar bort. Sedan dess har den lite slumpartad blivit otroligt svårstartad. Stod den stilla en vecka eller två behövdes startgas (ofta) och även då var det svårt att få igång den, men när den väl startade gick den fint. Nu när den stått över vintern (inomhus) får vi inte igång den överhuvudtaget, även med startgas.
1. Startade den bra innan strypningen togs bort?
2. Gjorde du nåt annat än att plocka av förgasarna, ta bort strypningen och montera förgasarna igen? Jag utgår ifrån att du inte tappade förgasarna i backen.

Om svaret är ja + nej så är det bara att använda uteslutningsmetoden. Vid gjorde du? Vad lossade du? Kolla så att alla sladdar, slangar och vajrar sitter som du ska. Sitter insugsgummina som dom ska? Inga skador eller tjuvluft?

Gå igenom jobbet och kolla så att allt är ok. Vad det gäller förslag som skitiga munstycken och ventilspel så ändras inte det bara för att man monterar av och på förgasarna. Däremot om den har stått med soppa i förgasarna så kan dom ha geggat igen sig över vintern - BTDT :(

En misstanke enligt din beskrivning med startgas är att den inte får soppa. Är soppaslangen/arna och ev. vakuumslang kopplade som dom ska?
Är problemet så enkelt att förgasarmunstyckena behöver bytas till större? Jag hade aldrig problem med att hojen inte gick att starta när jag plockade bort strypningen på min Suzuki. Känns så konstigt att den inte ens vill gå igång på startgas...
Även om den skulle behöva en ombestyckning efter ändringen så ska den starta och gå ändå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar