Sida 1 av 1
Hojsänkning
Postat: ons jun 03, 2015 20:14
av Tyrannosaurus
Som det nu har framgått så kommer jag förmodligen att åka en del hoj i sommar, också beroende på vad vädergudarna tycker, jag får väl offra till Tor
Till saken.
Håller på att titta efter en VF750C -82-86 (helst -84-86 som blev lite förbättrad) åt Mija.
Hon började snacka om en VT750C Shadow för ett tag sen, iofs är den lägre, men det är samma vikt men halva effekten och betydligt klunsigare. Hon fick se en i verkligheten och glömde den direkt - Skönt, då slapp jag ägna mer åt att avråda. VT600C Shadow har också varit på tal, men ack så slö.
Till saken på riktigt.
VF750C är perfekt men en aning hög så jag har sagt att den går att sänka. Köpa ett par kortare stötdämpare är inga problem, inte heller att dra ner gaffeln i kronorna lite. Men frågan... Hur mäter man för att få jämnhöjd? Är det nån som har gjort nåt sånt tidigare? Man vill ju helst inte ändra hojens geometri när man sänker den.
Re: Hojsänkning
Postat: ons jun 03, 2015 21:22
av M@rtini
Hur mycket tror du att du behöver sänka? Har du kollat om det går att sänka sadeln, räcker kanske? Har du någon kontakt med Jim längre? Han kan kanske hjälpa dig, tror i och för sig inte det ska vara så svårt att få till det bara du är lite noga. Tänk bara på att du kanske måste styva upp fjädringen när du minskar markfrigången, C ett i modellbeteckningen skvallrar ju om att den kanske redan är snålt tilltagen.

Re: Hojsänkning
Postat: tor jun 04, 2015 00:45
av Tyrannosaurus
M@rtini skrev:Hur mycket tror du att du behöver sänka? Har du kollat om det går att sänka sadeln, räcker kanske? Har du någon kontakt med Jim längre? Han kan kanske hjälpa dig, tror i och för sig inte det ska vara så svårt att få till det bara du är lite noga. Tänk bara på att du kanske måste styva upp fjädringen när du minskar markfrigången, C ett i modellbeteckningen skvallrar ju om att den kanske redan är snålt tilltagen.

Det handlar väl om ca. 2 cm. Sänka soffan är iofs ett alternativ, men det är synd att sabba originalsoffan, det skulle väl vara om man hittar nån begad som man kan såga lite i.
Sen ja just, Jim, det tänkte jag inte på. Jag har en del kontakt med honom (var på hans jobb och körde förgasarna i ultraljudstvätt) han kanske har nån idé eller rättare sagt vet hur man mäter höjden. Annars skulle man ju kunna vara fräck och ringa Öhlins och fråga, om dom har tid med sånt numera vill säga.
Markfrigången är inget stort problem på VF, dom är ju rätt höga och smala i grunden. Inga fotplattor, långt framflyttat och sånt krafs utan man sitter ganska rätt upponer och vill man ha framflytt så är det enklaste att montera passiva pinnar.
Re: Hojsänkning
Postat: fre jun 05, 2015 14:48
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Markfrigången är inget stort problem på VF, dom är ju rätt höga och smala i grunden. Inga fotplattor, långt framflyttat och sånt krafs utan man sitter ganska rätt upponer och vill man ha framflytt så är det enklaste att montera passiva pinnar.
Mööh??! Har du fotplattor på *nu*??

Re: Hojsänkning
Postat: lör jun 06, 2015 13:03
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Markfrigången är inget stort problem på VF, dom är ju rätt höga och smala i grunden. Inga fotplattor, långt framflyttat och sånt krafs utan man sitter ganska rätt upponer och vill man ha framflytt så är det enklaste att montera passiva pinnar.
Mööh??! Har du fotplattor på *nu*??

Jag skrev INGA fotplattor

Hojen jag talar om är en VF750C, inte Tyrannosaurus, han har fått bakåt/neråtflyttat, så nu kör vi igen och det funkar

Re: Hojsänkning
Postat: lör jun 06, 2015 14:42
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Jag skrev INGA fotplattor

Hojen jag talar om är en VF750C, inte Tyrannosaurus, han har fått bakåt/neråtflyttat, så nu kör vi igen och det funkar

Sorry. Måste ha varit lite trött där...
