Sida 1 av 2

Bränsle-luft blandning

Postat: tor maj 28, 2015 18:39
av Tritanium
Hade ur ett av stiften och det är ju inte optimal bränsle-luft blandning.
Men går den fett eller magert?
Hur ser era stift ut?
Hur bra är det att köra omkring med detta?
Kör på en färdig mapp i power commandern men har bokat tid för en riktigt bänkning, men de hade tid först 30 augusti :(

Bild

Googlade på det.
Bild

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: tor maj 28, 2015 19:29
av Snapphanarna
Tritanium skrev:Hade ur ett av stiften och det är ju inte optimal bränsle-luft blandning.
Men går den fett eller magert?
Hur ser era stift ut?
Hur bra är det att köra omkring med detta?
Kör på en färdig mapp i power commandern men har bokat tid för en riktigt bänkning, men de hade tid först 30 augusti :(

Bild

Googlade på det.
Bild
Jag tycker det ser bra ut. Som du ser, ligger du mellan magert och rikt. Den optimala, har jag bar sett på bild.

//Snappis

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: tor maj 28, 2015 19:46
av Tritanium
Bara att köra vidare då :)

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: tor maj 28, 2015 19:47
av adrian_vg
Ömm... Ingen som set att Optimal och Lean-skyltarna är helt felplacerade!

Om ett tändstift är så vitt som Optimalen går motorn alldeles för magert och ett haveri ligger ganska nära.

Tändstiftet vid Lean-skylten ser helt ok ut, som det ska vara.

Ditt stift ligger lite, lite åt det feta hållet vilket är helt ok om man har ett öppnare slipon och dito luftfilter. Hellre för fett än för magert.

Säg åt din bänkare att sikta på AFR ca 12 över hela skalan. 14 är teoretiskt optimalt, men kan bli för magert under vissa förutsättningar.

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: tor maj 28, 2015 19:56
av Snapphanarna
Tritanium skrev:Bara att köra vidare då :)
Som Adrian säger. Hellre lite fett än magert.
Går cyckeln som den ska, låt det var.
Lite fuktigare nästa dag, har en annan färg stiftet.
//Snappis

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: tor maj 28, 2015 19:59
av Tritanium
Tack för svaren, AFR 12 alltså.
Tänkte att det var något skumt med stiften på bilden.
Kör både slipon och KN-filter.

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: fre maj 29, 2015 08:37
av adrian_vg
Tritanium skrev:Tack för svaren, AFR 12 alltså.
Tänkte att det var något skumt med stiften på bilden.
Kör både slipon och KN-filter.
Kolla AFR-kurvan för bänkningen jag gjorde på min svartviffer för ett par år sen i min presentationstråd.
Det är vad du kan vänta dig.

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: fre maj 29, 2015 16:59
av blacken
Bara att gasa på, lite kan det diffa, men den går lite fett och kallt, ser även ut som det går lite olja också (styrningar, skrapringar)
Om ett tändstift är så vitt som Optimalen går motorn alldeles för magert och ett haveri ligger ganska nära.
Mjaaa, en "sanning" med modifikation om HELA stiftet är vitt ja, men är det oljigt/svart på kanten och sidoelektroden ljus/mörk/svartbrun så är det åsså okej.
Men däremot den "felaktiga" visar att den gått djäkligt varm i och med att den har en jämn "färgtoning" över hela ytan som exponerats mot förbränningsutrymmet.

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: fre maj 29, 2015 21:56
av Donner
Efter min bänkning ligger värdet på ca 13. Går kanon och drar normalt med soppa.

För övrigt ser stiftet ut att gå liiiite fett....men bara lite.

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: lör maj 30, 2015 08:21
av Tritanium
Tack för alla svaren.
Kommer ett helsystem på posten i veckan :headbang
Ska dock inte köra med det förrän det är bänkat.

Hittade ett diagram över AFR-värdena:
Bild

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: lör maj 30, 2015 20:46
av adrian_vg
Tritanium skrev:Tack för alla svaren.
Kommer ett helsystem på posten i veckan :headbang
Ska dock inte köra med det förrän det är bänkat.
Varför ska du inte bänka med "allt" på?

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: lör maj 30, 2015 21:11
av Tritanium
adrian_vg skrev:
Tritanium skrev:Tack för alla svaren.
Kommer ett helsystem på posten i veckan :headbang
Ska dock inte köra med det förrän det är bänkat.
Varför ska du inte bänka med "allt" på?
Ja, givetvis bänkning med allt på. Men kommer inte köra med helsystem förrän det är bänkat med helsystem :)
Kan finns ett syftningsfel i meningsbyggnaden :gnissla

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: sön maj 31, 2015 07:43
av adrian_vg
Eller tolkningsfel, ;-)

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: mån jun 01, 2015 02:15
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Ömm... Ingen som set att Optimal och Lean-skyltarna är helt felplacerade!

Om ett tändstift är så vitt som Optimalen går motorn alldeles för magert och ett haveri ligger ganska nära.

Tändstiftet vid Lean-skylten ser helt ok ut, som det ska vara.
Njä inte riktigt. Lean stiftet är bränt och skulle mina stift se ut på det sättet så skulle jag bli orolig att ventilerna såg likadana ut.

Du får tänka på att stiften på bilderna är tagna ur en testmotor alternativt manipulerade.

Jag skulle säga att Tritaniums är slitet, oljigt och behöver bytas, men i övrigt helt ok.

Re: Bränsle-luft blandning

Postat: mån jun 01, 2015 08:32
av tersan
Tritanium skrev:Hade ur ett av stiften och det är ju inte optimal bränsle-luft blandning.
Men går den fett eller magert?
Du har i och för sig fått en massa bra svar redan, men jag kan ändå inte låta bli...

Hur körde du innan stiftet skruvades ur? Det kan vara lite vanskligt att uttala sig om bestyckning/mappning om man inte gjort en plug cut enligt konstens alla regler (korta varianten: varmkör ordentligt, döda motorn vid varvtalet du vill kolla och skruva ur stiftet direkt). :wink:

Idag är ju f.ö. bredbandslambdamätare så billiga att det inte finns nån större anledning att bestycka genom att titta på stiften.