Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#1 Inlägg av adrian_vg »

Ber om ursäkt för en fråga som inte direkt gäller en VFR.

Frambromsljuskontakten (KTM artnr 61011050000) glappar iaf och bromsljuset går inte alltid på när man bromsar med frambromsen.

Eftersom jag är en snål jevel, som inte vill betala ca 600 svenska pix för en originalkontakt från KTM, infann sig idén att byta den själv medelst Elfa.

Elfa har emellertid 79(!) sidor med olika mikrobrytare och jag har inte den blekaste aning vilken som skulle kunna tänkas passa att användas som bromsljuskontakt.

Ni som är mer elektroniskt bevandrade, kan ni tipsa mig om vad använda?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#2 Inlägg av tersan »

Har du bild och/eller artikelnummer på originalbrytaren?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#3 Inlägg av adrian_vg »

Artnr i första meningen. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#4 Inlägg av tersan »

Jag tänkte på själva mikrobrytaren, antar att det sitter en sån inne i originalkontakten som går att byta ut om man bara vet specen. Det var tyvärr ingen bild i din länk :-(
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#5 Inlägg av adrian_vg »

Försökte få av den från bromsanordningen, men lyckades inte. Hur sitter de där småjeklarna fast i bromspumpen egentligen??
Det enda jag lyckades med var att rucka lite på hela brytaren och sladdarna som gick, efteråt tändes bromslampan på varje tryck! :)

Bilder på bromskontakten nedan, om det hjälper nåt.
Bilagor
bromskontakt2-800x600.jpg
bromskontakt2-800x600.jpg (14.1 KiB) Visad 14616 gånger
bromskontakt1-800x600.jpg
bromskontakt1-800x600.jpg (16.22 KiB) Visad 14616 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#7 Inlägg av adrian_vg »

Så man tar nya brytaren och monterar den i den gamla hållaren bara?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#8 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
Så man tar nya brytaren och monterar den i den gamla hållaren bara?
Hm..
Den ser lite kundspecad ut, därav priset kanske...
Har bytt ett par (på Honda dock) och det är vanl bara en liten skruv...

Finns det hjälp här?
http://www.syndicatecentral.com/Garconis/smc/manuals/
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#9 Inlägg av adrian_vg »

Fick för nån timme sen kontakt med handlaren där jag köpt hojen. På en direkt fråga om detta kanske är ett garantiärende, höll han med och tyckte jag skulle kika in.
Man får hoppas. :)
Återkommer om hur det gick.

Att brytaren funkar nu efter lite ryckning i kablarna, säger mig att glappet kommer att komma tillbaka snart nog.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#10 Inlägg av blacken »

5-56, ett tips oftast så är det oxid i kontakterna som orsakar "dilemmat"...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#11 Inlägg av adrian_vg »

5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.

Jag fick iaf bromskontakten utbytt medan jag väntade via handlarens trafiksäkerhetsgaranti.

Var lite orolig där medan meken tryckte och tryckte på bromskontakten och lampan gick på varje gång, men till slut började den dumma sig som den gjort för mig också. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#12 Inlägg av Jonher »

adrian_vg skrev:5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.
...
Kan du utveckla detta något?
Jag lever i tron att 5-56 och WD-40 förhindrar oxidation och att det är oxidation som ger spänningsvariationer (ibland tillochmed spänningsbortfall).
Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#13 Inlägg av StigH »

Jonher skrev:
adrian_vg skrev:5Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
En RÄTT utförd kontaktkpressning är överlägsen det mesta, men då ska det göras med riktiga pressverktyg och inte en polygrip...
Vaselin är mycket bra för vattenisolering.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#14 Inlägg av adrian_vg »

Jonher skrev:
adrian_vg skrev:5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.
...
Kan du utveckla detta något?
Jag lever i tron att 5-56 och WD-40 förhindrar oxidation och att det är oxidation som ger spänningsvariationer (ibland tillochmed spänningsbortfall).
Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
Varför det är så kan jag inte svara på. Fick iaf info främst från "Don'ts with EFI":
http://www.advrider.com/forums/showpost ... ostcount=3

Andra inlägg på andra forum har mer eller mindre skrivit samma sak.

Kanhända är drive-by-vajer-systemet på det österrikiska märket mer känsligt än det "analoga" på våra viffrar. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

#15 Inlägg av Jonher »

StigH skrev:
Jonher skrev:Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna.
En RÄTT utförd kontaktkpressning är överlägsen det mesta, men då ska det göras med riktiga pressverktyg och inte en polygrip...
Jag är själv lyckligt okunnig om att många saker "inte går". Det ingår i mitt jobb att lösa omöjliga problem ;)
adrian_vg skrev:

Varför det är så kan jag inte svara på. Fick iaf info främst från "Don'ts with EFI":
http://www.advrider.com/forums/showpost ... ostcount=3

Andra inlägg på andra forum har mer eller mindre skrivit samma sak.

Kanhända är drive-by-vajer-systemet på det österrikiska märket mer känsligt än det "analoga" på våra viffrar. :)
Känns skönt att ha en motorcykel som tål både 5-56 och högtryckstvätt ;)
Never ride faster than your guardian angel can fly

Skriv svar