Sida 1 av 2

Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre maj 15, 2015 11:13
av adrian_vg
Ber om ursäkt för en fråga som inte direkt gäller en VFR.

Frambromsljuskontakten (KTM artnr 61011050000) glappar iaf och bromsljuset går inte alltid på när man bromsar med frambromsen.

Eftersom jag är en snål jevel, som inte vill betala ca 600 svenska pix för en originalkontakt från KTM, infann sig idén att byta den själv medelst Elfa.

Elfa har emellertid 79(!) sidor med olika mikrobrytare och jag har inte den blekaste aning vilken som skulle kunna tänkas passa att användas som bromsljuskontakt.

Ni som är mer elektroniskt bevandrade, kan ni tipsa mig om vad använda?

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre maj 15, 2015 16:55
av tersan
Har du bild och/eller artikelnummer på originalbrytaren?

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre maj 15, 2015 18:34
av adrian_vg
Artnr i första meningen. :-)

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: lör maj 16, 2015 11:24
av tersan
Jag tänkte på själva mikrobrytaren, antar att det sitter en sån inne i originalkontakten som går att byta ut om man bara vet specen. Det var tyvärr ingen bild i din länk :-(

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: lör maj 16, 2015 15:51
av adrian_vg
Försökte få av den från bromsanordningen, men lyckades inte. Hur sitter de där småjeklarna fast i bromspumpen egentligen??
Det enda jag lyckades med var att rucka lite på hela brytaren och sladdarna som gick, efteråt tändes bromslampan på varje tryck! :)

Bilder på bromskontakten nedan, om det hjälper nåt.

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: lör maj 16, 2015 16:11
av Tommy Gsson

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: lör maj 16, 2015 16:23
av adrian_vg
Så man tar nya brytaren och monterar den i den gamla hållaren bara?

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: lör maj 16, 2015 17:14
av StigH
adrian_vg skrev:
Så man tar nya brytaren och monterar den i den gamla hållaren bara?
Hm..
Den ser lite kundspecad ut, därav priset kanske...
Har bytt ett par (på Honda dock) och det är vanl bara en liten skruv...

Finns det hjälp här?
http://www.syndicatecentral.com/Garconis/smc/manuals/

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: lör maj 16, 2015 18:09
av adrian_vg
Fick för nån timme sen kontakt med handlaren där jag köpt hojen. På en direkt fråga om detta kanske är ett garantiärende, höll han med och tyckte jag skulle kika in.
Man får hoppas. :)
Återkommer om hur det gick.

Att brytaren funkar nu efter lite ryckning i kablarna, säger mig att glappet kommer att komma tillbaka snart nog.

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: ons jun 03, 2015 23:07
av blacken
5-56, ett tips oftast så är det oxid i kontakterna som orsakar "dilemmat"...

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre jun 05, 2015 08:19
av adrian_vg
5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.

Jag fick iaf bromskontakten utbytt medan jag väntade via handlarens trafiksäkerhetsgaranti.

Var lite orolig där medan meken tryckte och tryckte på bromskontakten och lampan gick på varje gång, men till slut började den dumma sig som den gjort för mig också. :mrgreen:

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre jun 05, 2015 12:13
av Jonher
adrian_vg skrev:5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.
...
Kan du utveckla detta något?
Jag lever i tron att 5-56 och WD-40 förhindrar oxidation och att det är oxidation som ger spänningsvariationer (ibland tillochmed spänningsbortfall).
Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre jun 05, 2015 12:51
av StigH
Jonher skrev:
adrian_vg skrev:5Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
En RÄTT utförd kontaktkpressning är överlägsen det mesta, men då ska det göras med riktiga pressverktyg och inte en polygrip...
Vaselin är mycket bra för vattenisolering.

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre jun 05, 2015 13:38
av adrian_vg
Jonher skrev:
adrian_vg skrev:5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.
...
Kan du utveckla detta något?
Jag lever i tron att 5-56 och WD-40 förhindrar oxidation och att det är oxidation som ger spänningsvariationer (ibland tillochmed spänningsbortfall).
Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
Varför det är så kan jag inte svara på. Fick iaf info främst från "Don'ts with EFI":
http://www.advrider.com/forums/showpost ... ostcount=3

Andra inlägg på andra forum har mer eller mindre skrivit samma sak.

Kanhända är drive-by-vajer-systemet på det österrikiska märket mer känsligt än det "analoga" på våra viffrar. :)

Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt

Postat: fre jun 05, 2015 14:09
av Jonher
StigH skrev:
Jonher skrev:Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna.
En RÄTT utförd kontaktkpressning är överlägsen det mesta, men då ska det göras med riktiga pressverktyg och inte en polygrip...
Jag är själv lyckligt okunnig om att många saker "inte går". Det ingår i mitt jobb att lösa omöjliga problem ;)
adrian_vg skrev:

Varför det är så kan jag inte svara på. Fick iaf info främst från "Don'ts with EFI":
http://www.advrider.com/forums/showpost ... ostcount=3

Andra inlägg på andra forum har mer eller mindre skrivit samma sak.

Kanhända är drive-by-vajer-systemet på det österrikiska märket mer känsligt än det "analoga" på våra viffrar. :)
Känns skönt att ha en motorcykel som tål både 5-56 och högtryckstvätt ;)