VFR 750 RC36 1990 - Termostat- och laddproblem.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
HenkeOSD
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2010 15:35

VFR 750 RC36 1990 - Termostat- och laddproblem.

#1 Inlägg av HenkeOSD »

Hejsan!

Min älskling har passerat 8500 mil och rullat utan problem i alla år 6 år jag haft den. Men så köpte jag och frugan radhus där det ingick bara kallgarage. Småbarn påväg och mycket att planera/fixa så fick min skönhet tillslut spendera vintern ute i kylan. I garage men som sagt minusgrader.

När hon sedan vaknade ur sin dvala uppstod en del problem som jag med hjälp utav er tänkte försöka lösa. Är ingen mekaniker men saker har en tendens att lösa sig iallafall. Ser det här som ett tillfälle att lära mig också.

Vi börjar med diagnoserna;

1. Mc:n kommer aldrig upp i arbetstemperatur längre. Trodde tempgivaren givit upp men under en extremt varm sommardag så började den röra sig. Hojen går sämre, drar mer soppa och mätaren går aldrig över 1/4 förutom om det är riktigt varmt ute. Termostat fastnat?

2. Batteriet laddar ur. Batteriet verkar inte laddas längre så när det dött så måste jag rullstarta hojen och då kan jag köra hem och stoppa i cteken.

Kom gärna med tankar och idéer så ska vi försöka lösa det här innan säsongen drar igång på allvar här i norr.

MVH Henke
Senast redigerad av HenkeOSD den tor maj 28, 2015 22:24, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#2 Inlägg av tersan »

1. Låg arbetstemperatur är helt normalt på en tidig viffer. Att din går dåligt och drar mer soppa beror nog på nåt annat. Har du gammal bensin i den? När servades den senast, och vad gjordes då?

2. Enklast är att kolla att alla kablar sitter fast ordentligt, och förstås att batteriet är friskt. Har det stått ute i kyla utan underhållsladdning kan det ha gett upp för gott.

Beskriv gärna mer på vilket sätt hojen går sämre, det finns lite alla möjliga felkällor.
Var du bor kan också vara bra att berätta, det kan ju finnas nån kunnig i närheten som gärna hjälper till mot en fika eller pilsner.
VFR750F -92, grön

HenkeOSD
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2010 15:35

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#3 Inlägg av HenkeOSD »

Umeåbo!

Tack för tipsen! Ang arbetstemp så har den alla tidigare år efter en liten stunds körning legat stabilt på 2/4 av mätaren och gått kanon.

Nu går den aldrig över 1/4 om det inte är +30 ute. Känns som den går lite på choke när man kör. Sen drar den nästan dubbelt så mkt. Googlade lite och fick upp att termostaten lätt kunde hänga sig i öppet läge.

Batteri ska inhandlas i veckan och prövas med. Det gamla förvarades naturligtvis inomhus med underhållsladdning över vintern. Varför jag misstänker problem är att det blir tredje batteriet på 2 år.

I serviceväg brukar jag byta olja, och filter varje år. Kör bara några hundra mil per år. Men i år tänkte jag byta alla vätskor etc.

dvalfrid
Donator 2021
Inlägg: 30
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:40
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#4 Inlägg av dvalfrid »

Att batterierna 'brinner' kan bero på en trasig regulator.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
VFR800FI - 1998, röd
CB900F - 1983, vit/röd
CB400N - 1982, svart

 - if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#5 Inlägg av Göingen »

Bekymmerna med motortemp kan tyda på en termostat som trilskas. Om den inte stänger får man dylika problem.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

HenkeOSD
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2010 15:35

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#6 Inlägg av HenkeOSD »

Yes, åtgärd 1 och två blir nu kontroll termostat samt nytt batteri.

Någon som har erfarenhet av urtagning av termostat? Har lokaliserat den lille rackaren men sitter grymt tight även fast man lyfter av tanken. Kommer det mkt kylvätska etc?

Mvh Henke

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#7 Inlägg av Seth »

HenkeOSD skrev:Yes, åtgärd 1 och två blir nu kontroll termostat samt nytt batteri.

Någon som har erfarenhet av urtagning av termostat? Har lokaliserat den lille rackaren men sitter grymt tight även fast man lyfter av tanken. Kommer det mkt kylvätska etc?

Mvh Henke
Ta tillfället o töm o rensa kylsystemet lika gärna :)
Sen i med destillerat vatten o etylenglykol alt, färdigblandad etylenglykol
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#8 Inlägg av Mister »

Förutom laddningsregulatorn så verkar termostaten vara en akilleshäl på viffer. Med meckmanual så fixar du biffen. Men det är lite meckigt :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

HenkeOSD
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2010 15:35

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#9 Inlägg av HenkeOSD »

Mister skrev:Förutom laddningsregulatorn så verkar termostaten vara en akilleshäl på viffer. Med meckmanual så fixar du biffen. Men det är lite meckigt :)
Har servicemanualen och hondas allmänna manual. Finns det fler?

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#10 Inlägg av Seth »

HenkeOSD skrev:
Mister skrev:Förutom laddningsregulatorn så verkar termostaten vara en akilleshäl på viffer. Med meckmanual så fixar du biffen. Men det är lite meckigt :)
Har servicemanualen och hondas allmänna manual. Finns det fler?
finns Haynes verkstadsbok bl.a I princip kan man plocka ner hojen i molekyler och bygga ihop den igen om man följer den boken ;)
"Bättre än HD"

HenkeOSD
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2010 15:35

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#11 Inlägg av HenkeOSD »

UPPDATERING!

Familjen släppte idag ut mig på lite grönbete i garaget. Tillsammans med haynes bok över hojen så lyckades jag efter bara ett par timmar spola kylsystemet och lokalisera termostaten. Stolt över mig själv som aldrig skruvat nämnvärt tidigare.

Förgasarna var dock ett aber. Efter att allt var löst och bortkopplat så satt den som gjutet ialf. Hade en gammal bandyklubba i garaget och den var som gjord att bända med. Plopp sa det bara så kom dem.

Termostaten: http://imgur.com/3A1q6UR
Är som ju ingen expert men sådär öppen och kärvad ska den nog inte vara kall. Jag har nog hittat min bov.

Övrigt:
Luftfiltret såg inte bra ut. Finns det återförsäljare i Sverige?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#12 Inlägg av adrian_vg »

Bandyklubba - oväntat verktyg i vifferarsenalen... :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#13 Inlägg av tersan »

HenkeOSD skrev:Termostaten: http://imgur.com/3A1q6UR
Är som ju ingen expert men sådär öppen och kärvad ska den nog inte vara kall. Jag har nog hittat min bov.

Övrigt:
Luftfiltret såg inte bra ut. Finns det återförsäljare i Sverige?
Termostaten ska nog vara stängd i kallt tillstånd, ja...

Luftfilter finns överallt. Närmaste MC-handlare bör ha eller kunna skaffa fram. Vill du ha det snabbt och billigt så funkar förstås ebay eller nån av de utrikiska handlarna.
VFR750F -92, grön

HenkeOSD
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2010 15:35

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp

#14 Inlägg av HenkeOSD »

tersan skrev:
HenkeOSD skrev:Termostaten: http://imgur.com/3A1q6UR
Är som ju ingen expert men sådär öppen och kärvad ska den nog inte vara kall. Jag har nog hittat min bov.

Övrigt:
Luftfiltret såg inte bra ut. Finns det återförsäljare i Sverige?
Termostaten ska nog vara stängd i kallt tillstånd, ja...

Luftfilter finns överallt. Närmaste MC-handlare bör ha eller kunna skaffa fram. Vill du ha det snabbt och billigt så funkar förstås ebay eller nån av de utrikiska handlarna.
Ja, behövde dock termostat, gummipackningen till termostathuset och luftfilter. Blev en snabb beställning orginalprylar från England. Nu ska man bara lyckas stoppa tillbaka allt i omvänd ordning :)

Skriv svar