Sida 1 av 2

Trasigt startrelä?

Postat: tis apr 21, 2015 20:18
av Frippe
Nu behöver jag er hjälp.
Hur beter sig ett trasigt startrelä?

Jag har under våren startat hojen med kablar två - tre gånger och knuffat igång den tre gånger.
Jag var säker på att den laddade dåligt och att batteriet var slut, men med ett helt nyladdat batteri direkt i hojen så vägrar den att starta.
Det blir lite smatter någon sekund och sedan stopp. När hojen väl är igång (knuffad) så går den klockrent.
När den vägrar att starta, lite smatter bara, så nollställer den oxå klockan och trippmätare.

Några idéer??

Re: Trasigt startrelä?

Postat: tis apr 21, 2015 20:34
av HondaHasse
Låter som glappkontakt nånstans, kolla jordningen från batteriet.

Re: Trasigt startrelä?

Postat: tis apr 21, 2015 22:03
av insu
Börja med att kolla alla kabelanslutningar, först på startmotor där det är vanligaste stället med dålig kontakt.

Re: Trasigt startrelä?

Postat: tis apr 21, 2015 23:22
av Tyrannosaurus
Frippe skrev:Nu behöver jag er hjälp.
Hur beter sig ett trasigt startrelä?
Svaret på den frågan är: Inte alls.
Är startreläet paj så händer det ingenting när du trycker på knappen utom möjligen att lamporna dimmar.

Så jag ansluter till HondaHasses och Insus förslag - Kolla anslutningarna (det blev en ofrivillig ordlek här)

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 04:14
av Göingen
Bara för att batteriet är nyladdat behöver det inte vara OK. Ett kass batteri är ett kass batteri hur mycket man än laddar. Men som sagts innan, anslutningarna är troligen problemet.

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 06:41
av anflyg
Jag hade ett trasig laddrelä förra året. Vad jag förstod så var det ett ganska vanligt fel. Vet inte om det kan vara ett alternativ?

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 06:55
av vtrib
Pröv med et nyt bateri - hur gammelt är det du har?
Har haft batterier som bare klarede av sig et år.

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 08:28
av Frippe
Jag var precis nere i garaget och satte kablar från bilen till hojen. Den starta på ett kick! skönt, men ändå inte.

Batteriet som jag har är inte ens ett år gammalt :huvet och det har aldrig varit helt urladdat, så naiv som jag var trodde jag inte att det skulle vara det.
Bara att åka iväg till Polo och köpa ett nytt, tur att dom bara ligger 10 min bort, eller kanske ska åka till Honda... i-landsproblem.

Tack för hjälpen. :tummenupp

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 12:15
av dvalfrid
Frippe skrev:Jag var precis nere i garaget och satte kablar från bilen till hojen. Den starta på ett kick! skönt, men ändå inte.

Batteriet som jag har är inte ens ett år gammalt :huvet och det har aldrig varit helt urladdat, så naiv som jag var trodde jag inte att det skulle vara det.
Bara att åka iväg till Polo och köpa ett nytt, tur att dom bara ligger 10 min bort, eller kanske ska åka till Honda... i-landsproblem.

Tack för hjälpen. :tummenupp
Du bör nog kolla upp din regulator, så att den inte är sönder. Om den är det så kommer det nya batteriet 'brinna' upp innan sommaren är över.

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 12:32
av adrian_vg
dvalfrid skrev:Du bör nog kolla upp din regulator, så att den inte är sönder. Om den är det så kommer det nya batteriet 'brinna' upp innan sommaren är över.
+1!

* Mät över batteriet först med motorn igång. Spänningen ska öka upp till 14,2-nånting volt upp till ca 5000 rpm, vid högre varv ska regulatorn reglera och spänningen sjunka till runt 13,8 V.

* Leta sen reda på de tre gula sladdarna på regulatorn, ta av kontakten och följ sladdarna ner till statorn (så att du mäter på rätt sladdar!).
Starta motorn igen och mät mellan vardera gula sladden och jord. Du ska ha runt 60-70 V på alla tre, och helst inte alltför stor skillnad inbördes (nån enstaka procent bara om jag minns rätt), och ökande med ökande varvtal om allt är normalt.
Har du mindre än 60 V vid säg 5000 rpm kan det vara nån vajsing med statorn.

Detta är ett lätt test. För mer avancerad felsökning lämnar jag fältet fritt för dem med mer erfarenhet! :)

Edit: Å andra sidan sägs regulator/likriktarproblemet var obefintligt f.r.o.m. gen 2002 och framåt.

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 12:56
av Frippe
Då gäller det att hitta voltmetern någonstans... och sen fatta hur den funkar :?
Annars får jag väl inhandla en ny sådan med.

Re: Trasigt startrelä?

Postat: ons apr 22, 2015 13:59
av adrian_vg
Mät på batteriet med mätaren inställd på max 20 V och "=".

Mät på statorn med mätaren inställd på max ca 100 V och "~".

Re: Trasigt startrelä?

Postat: tor apr 23, 2015 14:53
av Frippe
Ok, nytt batteri, ny voltmeter. När jag mäter laddningen med motorn på så börjar den vid ca 13 volt och från ca 4000 varv upp till max ligger den på 14,4 - 14,5 volt, låter det ok för er insatta?

Re: Trasigt startrelä?

Postat: tor apr 23, 2015 15:48
av adrian_vg
Ganska.

Glöm inte ladda nya batteriet helt åtminstone en gång!

*Med batteriladdare!*

Re: Trasigt startrelä?

Postat: fre apr 24, 2015 09:24
av Frippe
Det är lugnt Sorin, det var det första jag gjorde. :)

Gjort så med alla batterier jag köpt.