Sida 1 av 1

VTEC-ventilkoll 2400 mil

Postat: ons mar 04, 2015 20:04
av Salabackemicke
Ventilkollen vid 2400 mil, den är väl inte så avancerat att göra i en hobbyverkstad? Om det nu inte behöver justeras då. Och att gå igenom övriga servicepunkterna som en märkesverkstad gör är väl inte raketforskning heller? Tänkte spara en massa sköna tusenlappar :banana

Re: Ventilkoll 2400 mil

Postat: ons mar 04, 2015 23:34
av Maciver
Fick förklaring när min hade varit inne vid 2400 mil. (Nu är det ett tag sedan min var inne så det kan vara att jag minns fel)

Man får plocka av en del saker, sen när du ska mäta måste man lyfta kammen för att sätta dit något i de koppar som tillhör vtecen, sedan på med kammen igen och mäta. Stämmer det inte blir det till att lyfta kammen igen, byta koppar på de som tillhör vtecen och shims i de andra. Inte glömma att ha i "specialverktyget", på med kammen, mäta. Stämmer det då ska du skruva av kammen igen för att ta bort "specialverktyget" och skruva dit kammen igen för att sätta ihop allt igen.

Som du kanske förstod i texten så har hälften av ventilkopparna shims och den andra hälften har koppar med fasta shims, här byter man hela koppen om avståndet är fel.

Dock sägs det att om det görs rätt på första storservicen (2400 mil) brukar det inte behövas att göra några justeringar senare. Men man vet aldrig.

Har du ingen haynes manual att läsa i innan??

Jag är glad att jag lämnade in min.

Re: Ventilkoll 2400 mil

Postat: tor mar 05, 2015 07:24
av Salabackemicke
Låter som en Hondaverkstad är bättre lämpad för det.
Maciver skrev:Fick förklaring när min hade varit inne vid 2400 mil. (Nu är det ett tag sedan min var inne så det kan vara att jag minns fel)

Man får plocka av en del saker, sen när du ska mäta måste man lyfta kammen för att sätta dit något i de koppar som tillhör vtecen, sedan på med kammen igen och mäta. Stämmer det inte blir det till att lyfta kammen igen, byta koppar på de som tillhör vtecen och shims i de andra. Inte glömma att ha i "specialverktyget", på med kammen, mäta. Stämmer det då ska du skruva av kammen igen för att ta bort "specialverktyget" och skruva dit kammen igen för att sätta ihop allt igen.

Som du kanske förstod i texten så har hälften av ventilkopparna shims och den andra hälften har koppar med fasta shims, här byter man hela koppen om avståndet är fel.

Dock sägs det att om det görs rätt på första storservicen (2400 mil) brukar det inte behövas att göra några justeringar senare. Men man vet aldrig.

Har du ingen haynes manual att läsa i innan??

Jag är glad att jag lämnade in min.

Re: VTEC-ventilkoll 2400 mil

Postat: tor dec 24, 2015 19:48
av bonett
Jag är ny på detta forum, men jag tänkte hoppa in här. Kan man inte bara köpa dom verktyg som man behöver plus koppar om man vill eller? :?

Re: VTEC-ventilkoll 2400 mil

Postat: tor dec 24, 2015 21:38
av Tobiasvnyberg
Kolla om någon firma har vinter rabbat på service.
BIKE i Trollhättan har 50% i arbetskostnad januari o Februari.
Kan vara värt att kolla upp

Re: VTEC-ventilkoll 2400 mil

Postat: fre dec 25, 2015 11:56
av tersan
bonett skrev:Jag är ny på detta forum, men jag tänkte hoppa in här. Kan man inte bara köpa dom verktyg som man behöver plus koppar om man vill eller? :?
Jovisst.