Sida 1 av 1
Båda halvljusen gick sönder samtidigt, varför?
Postat: tis feb 17, 2015 15:20
av Lalle
Hej!
Mitt halvljus slocknade helt plötsligt vid varmkörning av hojen vfr 800 fi-99 tror knappast att båda lamporna gick sönder på samma gång ?
Har någon varit med om detta ? vad kan det vara för fel ?
Mvh
Lalle
Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 15:33
av Jonher
Inte precis samma erfarenhet, men en av halvljuslamporna och bakljuset försvann samtidigt på min och strax därpå gick laddningsregulatorn sönder.
Kan vara samma för dig, så du kan ju kolla upp hur den laddar.
Mvh Jonher
Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 15:37
av Lalle
Den laddar fint,men finns det någon säkring för halvljuset eller halvljusrelä ?
Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 16:51
av tersan
Lalle skrev:Den laddar fint,men finns det någon säkring för halvljuset eller halvljusrelä ?
Ja, en av säkringarna avser strålkastarna. Skulle den vara hel så får du förstås kolla lamporna, därefter kanske man kan tänka sig att ljusomkopplaren lagt av.
När du säger att den laddar fint, hur många volt har du?
Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 17:21
av Lalle
Jag hittade en säkring H-light den är hel och helljuset funkar ,den laddar 14 volt.
Mvh
Lalle
Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 17:38
av tersan
Jahapp, då får du kolla lamporna. Vet inte om det är lika j-t att ta loss dem som på min, men i mitt fall går det att komma åt anslutningen med en lämplig mätmojäng. Då kan man åtminstone kolla om det finns ström fram till lamporna.
Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 17:44
av Lalle
Ja får nog göra det :/ men känns märkligt att båda lamporna skulle ryka samtidigt ?
Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 17:47
av tersan
Ja, det är lite ovanligt. Men visst händer det... och det är ju ändå hyfsat enkelt att kolla lamporna innan man börjar gräva sig djupare in i elsystemet.

Re: Halvljus
Postat: tis feb 17, 2015 19:43
av Lalle
Tack för alla råd och tips
Det var båda lamporna som hade rykt på engång puh blev lite orolig för att det skulle vara nått elfel.
Mvh
Lalle
Re: Båda halvljusen gick sönder samtidigt, varför?
Postat: tor feb 19, 2015 10:09
av adrian_vg
Vad för märke på lamporna?
Har noterat att de där extrastarka typerna ofta går sönder snabbare än normalt (Ex Osram Nighbreaker).
Normalt sett ska spänningen öka från ca 12-13 V till ca 14 V vid ca 5000 rpm, sen ska voltregulatorn klippa och spänningen sjunka till runt 13,4 V även om du varvar mer.
Hur varierar spänningen över batteriet på just din hoj när du varvar till 0-ca 6000 rpm?
Re: Halvljus
Postat: tor feb 19, 2015 12:45
av StigH
Lalle skrev:Tack för alla råd och tips
Det var båda lamporna som hade rykt på engång puh blev lite orolig för att det skulle vara nått elfel.
Mvh
Lalle
Se det som utt utslag av mycket god kvalitetskontroll och därmed ytterst små variationer vid tillverkningen av produkten
Fast, jag förstår att du blev orolig..
Att "HI-efficiencylamporna" går sönder snabbare är fullt normalt, de tillverkas för aningen lägre märkspänning, dvs de går i praktiken med lite överspänning.
Hur tror du annars man skulle få ut mer ljus ur dem???

Re: Halvljus
Postat: tor feb 19, 2015 14:54
av tersan
StigH skrev:Se det som utt utslag av mycket god kvalitetskontroll och därmed ytterst små variationer vid tillverkningen av produkten

Re: Halvljus
Postat: fre feb 20, 2015 18:39
av Lalle
Härligt med kvalitetsgrejer

Re: Båda halvljusen gick sönder samtidigt, varför?
Postat: ons mar 11, 2015 08:01
av Salabackemicke
Det hände mig också. Båda halvljuslamporna kraschade samtidigt. Har för mig att det var GE:s motsvarande nightbreaker. Satte i nya (vanliga) och då funkade det igen haha. Väldigt märkligt! Sen blev det Xenon på halvljus, men nu kommer jag ta bort xenon för att ersätta med Osram Night Racer i stället. Xenon går visst hårt åt reflektor och lamphus generellt, samt ger fel ljusbild och drar mer ström och måste bytas innan besiktning.