Båda halvljusen gick sönder samtidigt, varför?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Lalle
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons okt 15, 2014 20:45

Båda halvljusen gick sönder samtidigt, varför?

#1 Inlägg av Lalle »

Hej!
Mitt halvljus slocknade helt plötsligt vid varmkörning av hojen vfr 800 fi-99 tror knappast att båda lamporna gick sönder på samma gång ?
Har någon varit med om detta ? vad kan det vara för fel ?

Mvh
Lalle

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Halvljus

#2 Inlägg av Jonher »

Inte precis samma erfarenhet, men en av halvljuslamporna och bakljuset försvann samtidigt på min och strax därpå gick laddningsregulatorn sönder.
Kan vara samma för dig, så du kan ju kolla upp hur den laddar.

Mvh Jonher
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
Lalle
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons okt 15, 2014 20:45

Re: Halvljus

#3 Inlägg av Lalle »

Den laddar fint,men finns det någon säkring för halvljuset eller halvljusrelä ?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Halvljus

#4 Inlägg av tersan »

Lalle skrev:Den laddar fint,men finns det någon säkring för halvljuset eller halvljusrelä ?
Ja, en av säkringarna avser strålkastarna. Skulle den vara hel så får du förstås kolla lamporna, därefter kanske man kan tänka sig att ljusomkopplaren lagt av.

När du säger att den laddar fint, hur många volt har du?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Lalle
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons okt 15, 2014 20:45

Re: Halvljus

#5 Inlägg av Lalle »

Jag hittade en säkring H-light den är hel och helljuset funkar ,den laddar 14 volt.

Mvh
Lalle

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Halvljus

#6 Inlägg av tersan »

Jahapp, då får du kolla lamporna. Vet inte om det är lika j-t att ta loss dem som på min, men i mitt fall går det att komma åt anslutningen med en lämplig mätmojäng. Då kan man åtminstone kolla om det finns ström fram till lamporna.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Lalle
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons okt 15, 2014 20:45

Re: Halvljus

#7 Inlägg av Lalle »

Ja får nog göra det :/ men känns märkligt att båda lamporna skulle ryka samtidigt ?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Halvljus

#8 Inlägg av tersan »

Ja, det är lite ovanligt. Men visst händer det... och det är ju ändå hyfsat enkelt att kolla lamporna innan man börjar gräva sig djupare in i elsystemet. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Lalle
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons okt 15, 2014 20:45

Re: Halvljus

#9 Inlägg av Lalle »

Tack för alla råd och tips :)
Det var båda lamporna som hade rykt på engång puh blev lite orolig för att det skulle vara nått elfel.

Mvh
Lalle

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Båda halvljusen gick sönder samtidigt, varför?

#10 Inlägg av adrian_vg »

Vad för märke på lamporna?
Har noterat att de där extrastarka typerna ofta går sönder snabbare än normalt (Ex Osram Nighbreaker).

Normalt sett ska spänningen öka från ca 12-13 V till ca 14 V vid ca 5000 rpm, sen ska voltregulatorn klippa och spänningen sjunka till runt 13,4 V även om du varvar mer.
Hur varierar spänningen över batteriet på just din hoj när du varvar till 0-ca 6000 rpm?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Halvljus

#11 Inlägg av StigH »

Lalle skrev:Tack för alla råd och tips :)
Det var båda lamporna som hade rykt på engång puh blev lite orolig för att det skulle vara nått elfel.
Mvh
Lalle
Se det som utt utslag av mycket god kvalitetskontroll och därmed ytterst små variationer vid tillverkningen av produkten
Fast, jag förstår att du blev orolig.. :mrgreen:

Att "HI-efficiencylamporna" går sönder snabbare är fullt normalt, de tillverkas för aningen lägre märkspänning, dvs de går i praktiken med lite överspänning.
Hur tror du annars man skulle få ut mer ljus ur dem??? :roll:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Halvljus

#12 Inlägg av tersan »

StigH skrev:Se det som utt utslag av mycket god kvalitetskontroll och därmed ytterst små variationer vid tillverkningen av produkten
:D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Lalle
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons okt 15, 2014 20:45

Re: Halvljus

#13 Inlägg av Lalle »

Härligt med kvalitetsgrejer :D

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Båda halvljusen gick sönder samtidigt, varför?

#14 Inlägg av Salabackemicke »

Det hände mig också. Båda halvljuslamporna kraschade samtidigt. Har för mig att det var GE:s motsvarande nightbreaker. Satte i nya (vanliga) och då funkade det igen haha. Väldigt märkligt! Sen blev det Xenon på halvljus, men nu kommer jag ta bort xenon för att ersätta med Osram Night Racer i stället. Xenon går visst hårt åt reflektor och lamphus generellt, samt ger fel ljusbild och drar mer ström och måste bytas innan besiktning.

Skriv svar