Normal pris för däckbyte?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Line_up
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 22, 2014 22:30
Ort: Revinge

Normal pris för däckbyte?

#1 Inlägg av Line_up »

Hej måste byta bakdäck på min hoj nu.
Tänkte köpa ett däck online runt 1000:- & sen montera av bak fälgen för att köra in till en däckakrängare.
vad bör själva däckbytet kosta? Ca.....

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Normal pris för däckbyte?

#2 Inlägg av insu »

Här i Sundsvall tar de lite olika. mellan 100-200 kr.
insu

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Normal pris för däckbyte?

#3 Inlägg av Conseal »

Brukar räkna med 350kr ... Men det varierar.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Normal pris för däckbyte?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Varierar beroende på vilka rabatter man kan åberopa. Men runt 100-300 kr/hjul får man räkna med.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Normal pris för däckbyte?

#5 Inlägg av andreas »

Jag hade problem att hitta någon som ville byta bakdäck på min 1200. De vanliga däckfirmorna påstod att de inte kunde balansera hjulet på grund av enkelsvingen och något med storleken på centrumhålet. Lelles kunde förstås hjälpa mig, men då fick jag ju köpa däck där istället för billigt från Tyskland.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Normal pris för däckbyte?

#6 Inlägg av adrian_vg »

andreas skrev:Jag hade problem att hitta någon som ville byta bakdäck på min 1200. De vanliga däckfirmorna påstod att de inte kunde balansera hjulet på grund av enkelsvingen och något med storleken på centrumhålet. Lelles kunde förstås hjälpa mig, men då fick jag ju köpa däck där istället för billigt från Tyskland.
Har råkat ut för samma sak med min 800:a.
Fördelen är dock att bakdäck sällan behöver balanseras. Det är iaf inte lika viktigt som att framhjulet snurrar fint.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Normal pris för däckbyte?

#7 Inlägg av Petero1981 »

Fick en tanke. Kanske helt ute och cyklar, men iaf...
Statisk balanserare ala biltema funkar ju i princip på samma sätt som att hjulet sitter kvar på hojen. Man lossar kedjan, snurrar och markerar hjulets tyngsta punkt, fäster motvikter etc etc.
Är jag helt fel ute i det tänket?? Har aldrig provat, men läste på om statisk balansering+skaffade utrustning före jag sålde förra hojen. hmmm...
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Normal pris för däckbyte?

#8 Inlägg av andreas »

Kanske funkar på en 800. Min har kardan och jag tror att det blir svårt att hitta obalanser i hjulet med hela transmissionen inkopplad.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Normal pris för däckbyte?

#9 Inlägg av tersan »

Petero1981 skrev:Fick en tanke. Kanske helt ute och cyklar, men iaf...
Statisk balanserare ala biltema funkar ju i princip på samma sätt som att hjulet sitter kvar på hojen. Man lossar kedjan, snurrar och markerar hjulets tyngsta punkt, fäster motvikter etc etc.
Är jag helt fel ute i det tänket??
Rätt tänkt, men jag tror att i praktiken har du för mycket motstånd i hjullagret så att däcket inte kommer att rulla fritt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Normal pris för däckbyte?

#10 Inlägg av Petero1981 »

tersan skrev:
Petero1981 skrev:Fick en tanke. Kanske helt ute och cyklar, men iaf...
Statisk balanserare ala biltema funkar ju i princip på samma sätt som att hjulet sitter kvar på hojen. Man lossar kedjan, snurrar och markerar hjulets tyngsta punkt, fäster motvikter etc etc.
Är jag helt fel ute i det tänket??
Rätt tänkt, men jag tror att i praktiken har du för mycket motstånd i hjullagret så att däcket inte kommer att rulla fritt.
Ja, det slog mej också. Jag fick ju tvätta lagren i biltemas balanseringsverktyg och smörja upp med symaskinsolja, för dom snurrade så trögt.
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Normal pris för däckbyte?

#11 Inlägg av adrian_vg »

Petero1981 skrev:Fick en tanke. Kanske helt ute och cyklar, men iaf...
Statisk balanserare ala biltema funkar ju i princip på samma sätt som att hjulet sitter kvar på hojen. Man lossar kedjan, snurrar och markerar hjulets tyngsta punkt, fäster motvikter etc etc.
Är jag helt fel ute i det tänket?? Har aldrig provat, men läste på om statisk balansering+skaffade utrustning före jag sålde förra hojen. hmmm...
Jag tror inte du får av kedjan utan att bryta den, och det kommer inte att hända innan man byter hela drivpaketet. Dessutom, som Tersan skriver, lagret har ganska mycket motstånd i sig - det kommer aldrig att snurra helt fritt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar