Sida 1 av 2

Laddregulator

Postat: tis jul 04, 2006 07:33
av Qwerty
Har läst någonstans på internet som en bra modifiering utav laddregulatorn, monterade någon processorfläkt eller hur det nu va.
Någon mer än jag som läst detta?

För allt jag rör verkar gå sönder, så jag kanske borde fixa laddregulatorn innan den pajjar i mörkastesmåland mitt i natten när det spöregnar och kommer lätt hagel trots augusti månad.

Laddregulatorn

Postat: tis jul 04, 2006 10:45
av Kristian
Min gick sönder förra sommaren
Den orkade inte ladda upp när jag hade på lyset,så det var bara o byta.

Det jag gjort då,var att jag satt den på ett annat ställe än under sidokåpan där den satt förut.
Nu sitter den över oljekylet i fronten,är enorm värmeskillnad på den,förut kunde man ju knappt ta på den,nu blir den knappt ljumen.

Så förläng kablarna och hittar en annan plats att sätta den på.

Postat: tis jul 04, 2006 11:11
av Andersson
Jag monterade en gammal CPU-fläkt som du skrev.

Inga svårigheter och det kyler mycket bra, fläkten går konstant när tändningen är på.

Bild

Postat: tis jul 04, 2006 12:30
av Henning
Det känns ju onekligen lite "O-Honda" att man ska behöva göra sådär. Hur är det i Italien och andra varmare länder, pajar de oftare där tro?

/H

Postat: tis jul 04, 2006 16:06
av Andersson
Henning skrev:Det känns ju onekligen lite "O-Honda" att man ska behöva göra sådär. Hur är det i Italien och andra varmare länder, pajar de oftare där tro?

/H
Det är väl inte honda som tillverkar dessa regulatorer vad jag förstår.
Borde inte vara någon ursäkt då jag tycker honda borde ha en ordentlig kvalitetskontroll på de grejer de köper in.

Men men...

Postat: tis jul 04, 2006 16:57
av Henning
Ja, O-Honda! :)

/H

Postat: tis jul 04, 2006 17:10
av Qwerty
Rostar inte cpufläkten sönder? Den är ju byggd för inomhusbruk i en datorlåda. Hur länge har du haft din monterad?
Det är ju enkelt att montera en cpu fläkt, så sätter man den glimljuset så är den avstängningsbar om man skulle behöva hushålla med strömmen. Då har man även nytta av den vid bankörning när man har tejpade lysen och det är väll då den blir som varmast om jag förstått det hela rätt.

Postat: tis jul 04, 2006 21:15
av Andersson
Qwerty skrev:Rostar inte cpufläkten sönder? Den är ju byggd för inomhusbruk i en datorlåda. Hur länge har du haft din monterad?
Det är ju enkelt att montera en cpu fläkt, så sätter man den glimljuset så är den avstängningsbar om man skulle behöva hushålla med strömmen. Då har man även nytta av den vid bankörning när man har tejpade lysen och det är väll då den blir som varmast om jag förstått det hela rätt.
Min har suttit på nån månad, det ända av metall på min fläkt är ju själva motorn, men den spinner på fint, sen kör jag ju inte gärna i dåligt väder heller.

Postat: tis jul 04, 2006 22:31
av viffer
Qwerty skrev:Rostar inte cpufläkten sönder? Den är ju byggd för inomhusbruk i en datorlåda. Hur länge har du haft din monterad?
Det är ju enkelt att montera en cpu fläkt, så sätter man den glimljuset så är den avstängningsbar om man skulle behöva hushålla med strömmen. Då har man även nytta av den vid bankörning när man har tejpade lysen och det är väll då den blir som varmast om jag förstått det hela rätt.
CPU-fläktar kan man hämta i tusental på lokala soptippen, sen kan man ju va lite kreativ och bygga in den i nåt skyddande tex plastburk eller liknande, givetvis med hål i.

Postat: tis jul 04, 2006 23:45
av Swedan
Är den monterad med kylpasta under orginal???
Jag brukar lägga pasta i mitten och en liten tunn silikon rand runt kanten så kommer inte det skit in imellan.

Postat: ons jul 05, 2006 06:44
av Qwerty
viffer skrev: CPU-fläktar kan man hämta i tusental på lokala soptippen, sen kan man ju va lite kreativ och bygga in den i nåt skyddande tex plastburk eller liknande, givetvis med hål i.
Av en händelse så råkar jag ha 3st här hemma.
Men plastburk med hål blir ju endast en kondenssamlare.

Postat: fre jul 14, 2006 05:47
av Ronneby-Benny
:shock: Qwerty förlåt min fråga men förstår inte vad du menar med att regulatorn blir som varmast med tejpade lyktor? Troligen missförstår jag ditt svar.

I övrigt så bygg INTE IN REGULATORN i en så kallad plastlåda, kylningen försämras enormt och som Qwerty nämner, blir det mera kondensbildning.

Överdriv nu inte problemet med regulatorn, nya varianten med kylflänsar blir det nog inga problem med, men cpu-fläkt som extra kylning inte fel med tanke på köbildning i trafiken!! Man kan lätt byta fläkten ett antal ggr per år pga överflöd med sådana på tippen!! :D

Postat: ons aug 09, 2006 22:20
av Anders
När laddregulatorn jäklas är det byte som gäller enligt min erfarenhet. Gäller nog dom flesta japaner som blivi lite till åren. Bytte nyligen på min -87:a, och hittade en med rätt anslutningar men lite större än orginal. Satte den bara på ett annat ställe, under högra sidokåpan. Oginalet var dubbelt så dyrt... :wink:

Postat: tor aug 10, 2006 07:23
av Qwerty
Ronneby-Benny skrev::shock: Qwerty förlåt min fråga men förstår inte vad du menar med att regulatorn blir som varmast med tejpade lyktor? Troligen missförstår jag ditt svar.
Ojdå skrev visst lite fel. Vid avstängda lysen ska det va.

Postat: fre apr 27, 2007 06:56
av PerJohan
Har haft problem två gånger nu med laddregulatorn sen jag köpte hojen i februari. Senast igår när jag skulle hem från jobbet fick vi knuffa igång den, inget batteri. Mätte lite och kom fram till att den inte laddade nog bra, hade man lyset släckt laddade den lite. åkte till stigefelts motor i Anderstorp och snackade med honom. Han hade inte tid att göra nåt sa han (iallafall inte denna veckan, och jag ska ju ha hojen i helgen), men han hade gjort en grej på en annan VFR av samma ålder som min, nämligen satt dit en laddreg. från en nyare VFR, bara klippa kablarna och löda fast kontakterna från den gamla regulatorn. Tydligen ska de nyare regulatorerna vara bättre. Så nu har jag gjort det och hoppas att det ska funka bättre. Vill ju inte behöva åka och byta laddregulator en gång i månaden!

Tänkte att det kunde kanske vara ett tips för den som har problem med detta?