Sida 1 av 2

Lufta broms.

Postat: lör nov 01, 2014 13:43
av blacken
Det behöver inte vara svårt att självt kunna lufta sina bromsar
http://www.speedbleeder.com/ :)

Re: Lufta broms.

Postat: lör nov 01, 2014 14:54
av adrian_vg
Har sett de där förut, verkar populära i USA.
Men för viffrarna med DCBS kommer det att kosta multum att utrusta dessa med de där nipplarna. Det finns ca fem st på hojen. :)

Re: Lufta broms.

Postat: tor nov 13, 2014 11:20
av Petero1981
Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.

tack på förhand!

Re: Lufta broms.

Postat: tor nov 13, 2014 19:48
av Göingen
Petero1981 skrev:Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.

tack på förhand!
Grattis till en kanonhoj, jag har kört många mil med en dylik.
Kolla den gamla tråden viewtopic.php?f=3&t=798 en bit ner bland inläggen.
Här får du några användbara tips om i vilken ordning man bör ersätta bromsvätskan i systemet. Detta står i Haynes-manualen som finns att köpa för några 100-lappar.

Re: Lufta broms.

Postat: tor nov 13, 2014 20:17
av Petero1981
Tack för svar!

Ok. Det känns som att jag bör investera i en vacuum sug för att suga vätskan genom rören. Eller går det att göra på det gamla sättet? Pumpa upp tryck & öppna/stänga nippeln snabbt.

Re: Lufta broms.

Postat: tor nov 13, 2014 21:05
av Mister
Smidigast är att köpa en bromsluftare. Templet har (Biltema) . Lufta manuellt tar toklång tid.

Re: Lufta broms.

Postat: tor nov 13, 2014 21:16
av Petero1981
ok. jag har hittat flera vacumpumpar på ebay för 300 spänn med frakt. samma modell som biltemas 699kr norS pump. så får det bli :)

Re: Lufta broms.

Postat: fre nov 14, 2014 13:25
av blacken
Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...

Re: Lufta broms.

Postat: fre nov 14, 2014 13:31
av adrian_vg
blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.

Honda är som alltid lite ... "over-engineered". :wink:

Re: Lufta broms.

Postat: fre nov 14, 2014 19:07
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.

Honda är som alltid lite ... "over-engineered". :wink:
Så det finns en backventil som hindrar vätskan att strömma tillbaka ifrån bromskolvarna till behållaren efter ansättning av bromscylindren/na??

Re: Lufta broms.

Postat: fre nov 14, 2014 19:36
av adrian_vg
Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.

Re: Lufta broms.

Postat: fre nov 14, 2014 19:44
av blacken
adrian_vg skrev:Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.
Om inte vätskan i alla kolvarna tillåts att fritt få strömma tillbaka efter ansättning av bromskolv/arna så blir det snabbt ganska intressant:) Och "lite" segt efter ett tag, har jag lagt märke till under årens lopp. Normalt så ska bromskolven/na skapa ett litet "vacum" "baksug"i ledningarna när den går tillbaka, för att dra tillbaka kolvarna en liten bit, så att beläggen inte "Ligger an". Och under sådana "omständigheter" så kan man obehindrat "skjuta" vätskan baklänges in i systemet. Men som du säger, att ibland så är japsar inte riktigt kloka :lol:...

Re: Lufta broms.

Postat: fre nov 14, 2014 20:16
av Petero1981
Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?

Re: Lufta broms.

Postat: lör nov 15, 2014 14:24
av blacken
Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Rekommenderat att göra som tillverkaren säger, när allt kommer omkring, så har dom konstruerat knarren, så dom om några bör veta hur det fungerar och ska hanteras. Speciellt om man är osäker på om det finns alternativa "genvägar" till förfarandet. Men det är mina "5 cent"..

Re: Lufta broms.

Postat: lör nov 15, 2014 15:13
av adrian_vg
Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Har gjort fulluftningar av främre kretsen enbart utan att tilta nånting.

Till våren får jag göra en genomgång av vänster kaliper då besiktningen kommenterat att belägget låg på lite grann. Efter det kommer luftning att behöva göras.