Lufta broms.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Lufta broms.
Det behöver inte vara svårt att självt kunna lufta sina bromsar
http://www.speedbleeder.com/
http://www.speedbleeder.com/
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lufta broms.
Har sett de där förut, verkar populära i USA.
Men för viffrarna med DCBS kommer det att kosta multum att utrusta dessa med de där nipplarna. Det finns ca fem st på hojen.
Men för viffrarna med DCBS kommer det att kosta multum att utrusta dessa med de där nipplarna. Det finns ca fem st på hojen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Petero1981
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
- Ort: Karlstad
Re: Lufta broms.
Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.
tack på förhand!
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.
tack på förhand!
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Re: Lufta broms.
Grattis till en kanonhoj, jag har kört många mil med en dylik.Petero1981 skrev:Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.
tack på förhand!
Kolla den gamla tråden viewtopic.php?f=3&t=798 en bit ner bland inläggen.
Här får du några användbara tips om i vilken ordning man bör ersätta bromsvätskan i systemet. Detta står i Haynes-manualen som finns att köpa för några 100-lappar.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- Petero1981
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
- Ort: Karlstad
Re: Lufta broms.
Tack för svar!
Ok. Det känns som att jag bör investera i en vacuum sug för att suga vätskan genom rören. Eller går det att göra på det gamla sättet? Pumpa upp tryck & öppna/stänga nippeln snabbt.
Ok. Det känns som att jag bör investera i en vacuum sug för att suga vätskan genom rören. Eller går det att göra på det gamla sättet? Pumpa upp tryck & öppna/stänga nippeln snabbt.
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Re: Lufta broms.
Smidigast är att köpa en bromsluftare. Templet har (Biltema) . Lufta manuellt tar toklång tid.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Petero1981
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
- Ort: Karlstad
Re: Lufta broms.
ok. jag har hittat flera vacumpumpar på ebay för 300 spänn med frakt. samma modell som biltemas 699kr norS pump. så får det bli
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Re: Lufta broms.
Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lufta broms.
Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Honda är som alltid lite ... "over-engineered".
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lufta broms.
Så det finns en backventil som hindrar vätskan att strömma tillbaka ifrån bromskolvarna till behållaren efter ansättning av bromscylindren/na??adrian_vg skrev:Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Honda är som alltid lite ... "over-engineered".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lufta broms.
Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lufta broms.
Om inte vätskan i alla kolvarna tillåts att fritt få strömma tillbaka efter ansättning av bromskolv/arna så blir det snabbt ganska intressant:) Och "lite" segt efter ett tag, har jag lagt märke till under årens lopp. Normalt så ska bromskolven/na skapa ett litet "vacum" "baksug"i ledningarna när den går tillbaka, för att dra tillbaka kolvarna en liten bit, så att beläggen inte "Ligger an". Och under sådana "omständigheter" så kan man obehindrat "skjuta" vätskan baklänges in i systemet. Men som du säger, att ibland så är japsar inte riktigt kloka ...adrian_vg skrev:Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Petero1981
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
- Ort: Karlstad
Re: Lufta broms.
Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Re: Lufta broms.
Rekommenderat att göra som tillverkaren säger, när allt kommer omkring, så har dom konstruerat knarren, så dom om några bör veta hur det fungerar och ska hanteras. Speciellt om man är osäker på om det finns alternativa "genvägar" till förfarandet. Men det är mina "5 cent"..Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lufta broms.
Har gjort fulluftningar av främre kretsen enbart utan att tilta nånting.Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Till våren får jag göra en genomgång av vänster kaliper då besiktningen kommenterat att belägget låg på lite grann. Efter det kommer luftning att behöva göras.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!