Har sett de där förut, verkar populära i USA.
Men för viffrarna med DCBS kommer det att kosta multum att utrusta dessa med de där nipplarna. Det finns ca fem st på hojen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.
Petero1981 skrev:Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.
tack på förhand!
Grattis till en kanonhoj, jag har kört många mil med en dylik.
Kolla den gamla tråden viewtopic.php?f=3&t=798 en bit ner bland inläggen.
Här får du några användbara tips om i vilken ordning man bör ersätta bromsvätskan i systemet. Detta står i Haynes-manualen som finns att köpa för några 100-lappar.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Ok. Det känns som att jag bör investera i en vacuum sug för att suga vätskan genom rören. Eller går det att göra på det gamla sättet? Pumpa upp tryck & öppna/stänga nippeln snabbt.
Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.
Honda är som alltid lite ... "over-engineered".
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.
Honda är som alltid lite ... "over-engineered".
Så det finns en backventil som hindrar vätskan att strömma tillbaka ifrån bromskolvarna till behållaren efter ansättning av bromscylindren/na??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.
Om inte vätskan i alla kolvarna tillåts att fritt få strömma tillbaka efter ansättning av bromskolv/arna så blir det snabbt ganska intressant:) Och "lite" segt efter ett tag, har jag lagt märke till under årens lopp. Normalt så ska bromskolven/na skapa ett litet "vacum" "baksug"i ledningarna när den går tillbaka, för att dra tillbaka kolvarna en liten bit, så att beläggen inte "Ligger an". Och under sådana "omständigheter" så kan man obehindrat "skjuta" vätskan baklänges in i systemet. Men som du säger, att ibland så är japsar inte riktigt kloka ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Rekommenderat att göra som tillverkaren säger, när allt kommer omkring, så har dom konstruerat knarren, så dom om några bör veta hur det fungerar och ska hanteras. Speciellt om man är osäker på om det finns alternativa "genvägar" till förfarandet. Men det är mina "5 cent"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Har gjort fulluftningar av främre kretsen enbart utan att tilta nånting.
Till våren får jag göra en genomgång av vänster kaliper då besiktningen kommenterat att belägget låg på lite grann. Efter det kommer luftning att behöva göras.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!