Sida 1 av 2

Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krånglar

Postat: sön aug 10, 2014 16:07
av Sudden
Hej!

Har drabbats av något som verkar väldigt skumt. Tog ut hojen igår för en sväng för att svalka mig i en sjö och konstaterade att startmotorn svarade "ibland" när jag tryckte på knappen. Fick igång den till slut och åkte iväg. Efter några mils körning stannade jag vid en mack och tankade. Nu hände inte ett dugg när jag trycker på start så jag fick springa igång hojen.

Efter att ha badat och förbereder mig på att åka till mor min för ett besök, visar det sig att det inte händer ett skvatt (förvisso hjälmen på - jag hör inget) när jag trycker på startknappen. Återigen motion. Tur det räcker med några få meter....

Efter att ha besökt min mor ska jag iväg igen, springstartar och efter att den misstänt litet grand så är jag på väg igen. Kör raka spåret hem, när jag har ett par mil kvar efter en rondell dör motorn. Turligt nog hoppar den igång igen i fart och jag fortsätter (milt sagt fundersam) hem. Kommer hem lyfte på sadeln och kolla spänningen över batteriet med motorn igång. Den visar på drygt 14 V. Gasar och spänningen sjunker ungefär 1 V till drygt 13 V. Ska inte spänningen öka något - till uppemot 15 V - när man gasar? Hade - om jag minns rätt - stängt av ljuset vid mättillfälle.

Kollade att den laddade med hjälp av halvljuset vid tankuppehållet på nervägen och eftersom ljusstyrkan ökade litet grand, utgick jag från att laddning & batteri var/är helt ok.

Stänger av motorn, övertygad om att något "fel är trasigt". Bara för att prova trycker jag på startknappen igen och motorn gå nu snällt igång(!), kör in den i garaget och stänger av motorn.
För att återigen kolla om motorn går igång, trycker jag ytterligare en gång på startknappen (hjälmen avtagen) och hör då att det låter som vid gnistbildning. Litet grand om om man kortsluter ett batteri med en mejsel (Nej, jag gjorde inte DET!). Kände ingen doft av bränt eller dylikt. Stängde av tändningen och låter hojen stå tills jag orkar gräva.

Funderingar: Var bör jag börja felsökning?
Testa med annat batteri? Köpte en laddare för ett par år sedan (det är en CTEK-laddare) som gör tjänst med detta och ett äldre batteri. Eftersom startmotorn funkar "någon gång ibland" utesluter jag säkringsfel. Köpte en Haynes-handbok för några år sedan som inte är jättefrekvent använd (VFR brukar funka enligt mina erfarenheter). Lämna in på verkstad (rulla in/låta hämta) är ett alternativ, och i värsta fall kan det visa sig vara flera komponenter.

Ifall det skulle visa sig att flera komponenter strular, kan det löna sig skaffa beg delar eller är det nytt som gäller? Personligen känner jag större trygghet med mekaniska- än eldelar, då de förra går att mäta på och ytterst sällan "plötsligt kan ta slut". Mig veterligt mäter man inte några toleranser vid slitage av eldelar, det brukar vara "funkar, funkar inte,...."

Får se om jag hinner börja undersöka innan svar härifrån dyker upp...

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: sön aug 10, 2014 20:33
av adrian_vg
Det skriker voltregulator/likriktare i bakhuvudet på mig...

Är det original på din?

Spänningen över batteriet ökar till ca 14,4 V upp till runt 4-5000 rpm, sen klipper voltregulatorn till och sänker spänningen till ca 13,8 V.
Det du ser är helt normalt.

Vad jag funderar på är om din regulator inte är original och stänger av sig när den blir överhettad. Var det en varm dag kanske?
Min regulator dog iaf en het sommardag förra året.

Klickade det om startmotorn när du försökte starta sista gången (du nämner gnistbildning)?
Kan vara startreläet som klickar när det inte finns tillräcklilgt med kräm i batteriet.

Pröva med ett annat batteri, kan inte skada.

När du ändå håller på, dra loss kontakten med de tre gula sladdarna från regulatorn och mät mellan var och en av sladdarna som kommer från statorn och jord medan hojen går (om du kan starta den). Du ska ha ca 60-70 V på vardera. Om du har det är iaf statorn ok. Det händer att statorn pajar också om regulatorn ger upp.

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: mån aug 11, 2014 17:51
av Tyrannosaurus
Låter mest som att batteriet är på upphällningen i mina öron.
Laddningen ska inte öka till 15 V när du varvar utan ligger på ca. 13-14 V, att det sjunker lite kan bero på att regulatorn tror att batteriet är fullt.
Det som du nämner låter som gnistbildning (ett klickande/knäppande ljud?) är troligen startreläet som slår till och ifrån när det får för lite ström vilket ökar antagandet att batteriet har gjort sitt.
Samma sak att den startar direkt efter att du har kört. Då finns det ström kvar, men ett dåligt batteri tappar strömmen väldigt fort och ju sämre det är desto fortare går det. Dagens slutna batterier är dessutom mer on/off än tidigare öppna och kan nästa ta slut från den ena dagen till den andra.
Det vanligaste symptomen på dåligt batteri är att de inte håller laddning och till slut att de inte ens tar emot laddning, men då säger CTEK-laddaren till, blinkar och bär sig konstigt åt.

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: mån aug 11, 2014 17:59
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev: Det vanligaste symptomen på dåligt batteri är att de inte håller laddning och till slut att de inte ens tar emot laddning, men då säger CTEK-laddaren till, blinkar och bär sig konstigt åt.
:tummenupp

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: mån aug 11, 2014 20:53
av Sudden
adrian_vg skrev:Det skriker voltregulator/likriktare i bakhuvudet på mig...

Är det original på din?

Spänningen över batteriet ökar till ca 14,4 V upp till runt 4-5000 rpm, sen klipper voltregulatorn till och sänker spänningen till ca 13,8 V.
Det du ser är helt normalt.

Vad jag funderar på är om din regulator inte är original och stänger av sig när den blir överhettad. Var det en varm dag kanske?
Min regulator dog iaf en het sommardag förra året.

Klickade det om startmotorn när du försökte starta sista gången (du nämner gnistbildning)?
Kan vara startreläet som klickar när det inte finns tillräcklilgt med kräm i batteriet.

Pröva med ett annat batteri, kan inte skada.

När du ändå håller på, dra loss kontakten med de tre gula sladdarna från regulatorn och mät mellan var och en av sladdarna som kommer från statorn och jord medan hojen går (om du kan starta den). Du ska ha ca 60-70 V på vardera. Om du har det är iaf statorn ok. Det händer att statorn pajar också om regulatorn ger upp.

Några svar på dina motfrågor:
Regulatorn bör vara original eftersom den aldrig är bytt.
"Normalvarm" sommardag med uppskattningsvis 22-23 i skuggan.

Det lät som gnistbildning, kan ha varit en felbedömning. Vet sedan tidigare
(några decennier tillbaka) att jag kanske blir en smula överkänslig när jag tycker
att något verkar vara tokigt. Typ hör eller känner saker som ibland är normalt.
Ska kolla dina tips, innan helgen!

1000 Tack!

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: mån aug 11, 2014 20:54
av Sudden
Tyrannosaurus skrev:Låter mest som att batteriet är på upphällningen i mina öron.
Laddningen ska inte öka till 15 V när du varvar utan ligger på ca. 13-14 V, att det sjunker lite kan bero på att regulatorn tror att batteriet är fullt.
Det som du nämner låter som gnistbildning (ett klickande/knäppande ljud?) är troligen startreläet som slår till och ifrån när det får för lite ström vilket ökar antagandet att batteriet har gjort sitt.
Samma sak att den startar direkt efter att du har kört. Då finns det ström kvar, men ett dåligt batteri tappar strömmen väldigt fort och ju sämre det är desto fortare går det. Dagens slutna batterier är dessutom mer on/off än tidigare öppna och kan nästa ta slut från den ena dagen till den andra.
Det vanligaste symptomen på dåligt batteri är att de inte håller laddning och till slut att de inte ens tar emot laddning, men då säger CTEK-laddaren till, blinkar och bär sig konstigt åt.
Tack för förklaringarna! Har för mig att jag tyckt att CTEK-laddaren betett sig konstigt.

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: mån aug 11, 2014 21:48
av Sudden
Lägeskontroll:

Mätt på dels det batteri som sitter i och "reserven"; spänningen över det förra ligger i vila på ca 12,5 V. Spänningen över "reserven" på ca 12,2 V. Hojen startar inte, tycker mig kunna lokalisera "klickandet" till en liten enhet som sitter framför batteriet som troligen är startreläet. Är det den, förklarar det varför hojen inte vill starta normalt.

Vad den inte förklarar är varför i hela friden tändningen lade av några sekunder på hemvägen.
Två gissningar: antingen skit/fukt i handtaget där nödstopp-/startknappen sitter eller så är något med tändningen på G att ge sig.

Sätter batterierna på UH-laddning "bara för att..." med CTEK:en som verkar funka ok.

Viffern har gått "som en klocka" i 22 år....

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: mån aug 11, 2014 22:05
av Mister
På min 92:a så fick jag liknande strul. Bytte batteri, men hände ibland plötslig urladdning. Därefter bytte jag laddningsregulatorn och alla problem lösta. Mätte sen grejerna för jag var nyfiken, felet var dåligt batteri som i sin tur hade sannolikt även pajat regulatorn. Men regulatorn funkade ibland och la av ibland. Orginalregulatorn är riktigt usel till den modellen.

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: tis aug 12, 2014 00:01
av Tyrannosaurus
Sudden skrev:Lägeskontroll:

Mätt på dels det batteri som sitter i och "reserven"; spänningen över det förra ligger i vila på ca 12,5 V. Spänningen över "reserven" på ca 12,2 V. Hojen startar inte, tycker mig kunna lokalisera "klickandet" till en liten enhet som sitter framför batteriet som troligen är startreläet. Är det den, förklarar det varför hojen inte vill starta normalt.
Ett batteri kan visa 12 V och ändå vara slut, det är när det belastas som batteriets kondition visar sig. Startreläet är mycket riktigt en liten enhet som sitter nära batteriets pluspol med två grova kablar anslutna, den ena går till batteriets pluspol och den andra till startmotorn. Om det klickar vid startförsök ("tick-tick-tick-tick-tick") så är det sannolikt att batteriet är slut.
Vad den inte förklarar är varför i hela friden tändningen lade av några sekunder på hemvägen.
Två gissningar: antingen skit/fukt i handtaget där nödstopp-/startknappen sitter eller så är något med tändningen på G att ge sig.
Ett dåligt batteri kan ställa till med alla möjliga konstigheter som t.ex. konstiga laddningsvärden och eftersom tändningen är beroende av batteriet så kan det du beskriver hända om spänningen sjunker för mycket även under gång. Av samma anledning kan ibland startmotorn snurra rätt bra utan att hojen startar eftersom startmotorn då suger strömmen från tändningen.
Sätter batterierna på UH-laddning "bara för att..." med CTEK:en som verkar funka ok.
Om batteriet är slut så är det inte alls säkert att det hjälper eftersom en vanlig CTEK-laddare aldrig kan boosta/överladda batteriet eftersom den är styrd, vilket en vanlig "dum" laddare kan göra och därigenom ge batteriet lite konstgjord andning i slutet av livet. Det finns iofs dyrare CTEK-laddare som har boost-funktion, men såna brukar inte vanliga dödliga hojåkare ha.
Det är också ovanligt att CTEK-laddarna pajar och dom brukar bara blinka och greja om batteriet är mer eller mindre helt slut eller har kortis. Blybatterier (även om dom är slutna) är inte speciellt bra grejer, det finns numera NiMH, Li-JON osv. batterier till hojar och bilar som är betydligt bättre och tål mycket mer stryk, men dom är också betydligt dyrare.
Viffern har gått "som en klocka" i 22 år....
Med samma batteri? Köp ett nytt! :twisted:
Skämt åsido, när bytte du batteri senast? Ett hojbatteri håller kanske 5-10 år max och den högre siffran är mycket ovanlig och uppnås bara om man sköter det exemplariskt.

Jag vet inte hur det är med regulatorn på din hoj som ju är en känd svag punkt på VFR, men om du har 14 V när motorn går så bör den vara ok. Men jag kan nämna två saker:
1. Ett dåligt batteri "spöar" regulatorn ganska ordentligt och kan faktiskt vara en anledning till att många har haft dessa problem.
2. Fel på tändsystemet är mycket ovanligt på hojar enda sen slutet av 1970-talet när de fick CDI-tändning.

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: tis aug 12, 2014 06:45
av Göingen
Jag har varit ute för liknande bekymmer på en annan hoj för länge sedan. Orsaken var smutsiga och dåligt åtdragna batteripoler.
Kolla gärna detta (om du inte redan gjort det) innan du börjar handla grejor. Kolla också andra änden på kabeln från minuspolen som går till gods (motor eller ram någonstans).

En annan klassiker är dödarkontakten i höger handtag, fast där får du lite andra fenomen. Men prova ändå att slå den av och på ett antal gånger. Skulle du märka skillnad så montera isär och rensa den från ärg och skit.

Lycka till!

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: tis aug 12, 2014 08:45
av adrian_vg
Sudden skrev:Vet sedan tidigare
(några decennier tillbaka) att jag kanske blir en smula överkänslig när jag tycker
att något verkar vara tokigt. Typ hör eller känner saker som ibland är normalt.
Ska kolla dina tips, innan helgen!

1000 Tack!
:tummenupp

Jag är lite känslig också (ett arv från tiden med en BMW R100RS-'82...), men har tränat mig att ignorera om det bara är ljud eller bara vibrationer. Om det emellertid är både ljud och vibrationer kan jag bli ganska nojig.
Mister skrev:På min 92:a så fick jag liknande strul. Bytte batteri, men hände ibland plötslig urladdning. Därefter bytte jag laddningsregulatorn och alla problem lösta. Mätte sen grejerna för jag var nyfiken, felet var dåligt batteri som i sin tur hade sannolikt även pajat regulatorn. Men regulatorn funkade ibland och la av ibland. Orginalregulatorn är riktigt usel till den modellen.
Intermittenta fel. Jepp, känns igen från mitt strul med regulatorn... :?

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: tis aug 12, 2014 09:09
av Sudden
Tyrannosaurus skrev:
Sudden skrev:Lägeskontroll:

Mätt på dels det batteri som sitter i och "reserven"; spänningen över det förra ligger i vila på ca 12,5 V. Spänningen över "reserven" på ca 12,2 V. Hojen startar inte, tycker mig kunna lokalisera "klickandet" till en liten enhet som sitter framför batteriet som troligen är startreläet. Är det den, förklarar det varför hojen inte vill starta normalt.
Ett batteri kan visa 12 V och ändå vara slut, det är när det belastas som batteriets kondition visar sig. Startreläet är mycket riktigt en liten enhet som sitter nära batteriets pluspol med två grova kablar anslutna, den ena går till batteriets pluspol och den andra till startmotorn. Om det klickar vid startförsök ("tick-tick-tick-tick-tick") så är det sannolikt att batteriet är slut.
Vad den inte förklarar är varför i hela friden tändningen lade av några sekunder på hemvägen.
Två gissningar: antingen skit/fukt i handtaget där nödstopp-/startknappen sitter eller så är något med tändningen på G att ge sig.
Ett dåligt batteri kan ställa till med alla möjliga konstigheter som t.ex. konstiga laddningsvärden och eftersom tändningen är beroende av batteriet så kan det du beskriver hända om spänningen sjunker för mycket även under gång. Av samma anledning kan ibland startmotorn snurra rätt bra utan att hojen startar eftersom startmotorn då suger strömmen från tändningen.
Sätter batterierna på UH-laddning "bara för att..." med CTEK:en som verkar funka ok.
Om batteriet är slut så är det inte alls säkert att det hjälper eftersom en vanlig CTEK-laddare aldrig kan boosta/överladda batteriet eftersom den är styrd, vilket en vanlig "dum" laddare kan göra och därigenom ge batteriet lite konstgjord andning i slutet av livet. Det finns iofs dyrare CTEK-laddare som har boost-funktion, men såna brukar inte vanliga dödliga hojåkare ha.
Det är också ovanligt att CTEK-laddarna pajar och dom brukar bara blinka och greja om batteriet är mer eller mindre helt slut eller har kortis. Blybatterier (även om dom är slutna) är inte speciellt bra grejer, det finns numera NiMH, Li-JON osv. batterier till hojar och bilar som är betydligt bättre och tål mycket mer stryk, men dom är också betydligt dyrare.
Viffern har gått "som en klocka" i 22 år....
Med samma batteri? Köp ett nytt! :twisted:
Skämt åsido, när bytte du batteri senast? Ett hojbatteri håller kanske 5-10 år max och den högre siffran är mycket ovanlig och uppnås bara om man sköter det exemplariskt.

Jag vet inte hur det är med regulatorn på din hoj som ju är en känd svag punkt på VFR, men om du har 14 V när motorn går så bör den vara ok. Men jag kan nämna två saker:
1. Ett dåligt batteri "spöar" regulatorn ganska ordentligt och kan faktiskt vara en anledning till att många har haft dessa problem.
2. Fel på tändsystemet är mycket ovanligt på hojar enda sen slutet av 1970-talet när de fick CDI-tändning.

INTE med samma batteri! Originalbatteriet höll 11 säsonger (lade av mitt i en säsong) vilket enligt handlaren bör ha varit rekord. OK? :wink:

Bytte batteri (köpte ett nytt för ett par år sedan) men har behållit det äldre eftersom (köpte laddaren strax efter) handlaren sa att jag kunde prova ladda upp med ctek:en. Han påstod att ha haft ett batteri i flera år som står på (ifall jag minns rätt vad han sa) konstant UH-laddning på vintrarna utan problem.

Börjar fundera på ifall det kan löna sig först köpa nytt batteri och prova med det, eller om jag riskerar paja det ifall något annat är trasigt...

När jag tänker efter har jag förmodligen bytt ut laddreläet och/eller startreläet vid något tillfälle. Söker på nätet efter ett nytt batteri. Handlaren vill ha 745 pengar för ett nytt, David Silver Spares 32£ (ca 330-340 spänn) men då kan jag tydligen få vänta uppemot 48 timmar på att de skickar om jag tolkat info på deras hemsida. Wemoto som jag har för mig jag handlat av tidigare är antingen nere eller har väldigt många besökare i detta nu.
Antar detta är rätt batteri...http://www.davidsilverspares.co.uk/VFR7 ... art_81187/

Edit: konstaterar att när jag tryckte "Add to basket" så blev priset plötsligt 13£ högre baserat på leverans inom UK. Det lär inte bli billigare om de ska skicka till Svedala.. :(

Min hoj är tydligen inte "Perpetuum Mobile" när allt kommer omkring. Bara nästan :?

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: tis aug 12, 2014 11:20
av Tyrannosaurus
Sudden skrev:Börjar fundera på ifall det kan löna sig först köpa nytt batteri och prova med det, eller om jag riskerar paja det ifall något annat är trasigt...
Ett batteri pajar inte om t.ex. regulatorn är paj, däremot laddar det ur sig vilket i sin tur kan paja batteriet på det sättet att det får sämre kapacitet för varje urladdning.

Själv använder jag Biltema-batteri. Det finns alldeles säkert bättre batterier, men jag tycker dom verkar helt ok.

Ett litet hojbatteri som är 11 år gammalt är inte mycket att ha även om du UH-laddar det enligt alla konstens regler. Sen kan det skilja mellan batterier, även om de är av samma märke. Ett känns som att det nästan håller för evigt, nästa ger sig efter bara några år.

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: tis aug 12, 2014 11:27
av adrian_vg
Batterier är slit-och-släng-grejor. Köp det billigaste du kan hitta, är mitt råd.
Har biltemabatterier i både fruns bil och viffern. Till viffern fanns batteri av geltyp så det fick bli ett sånt.
Är lite sugen på ett sånt flashigt och lätt LiPO till hojen, men isf måste man skaffa en annan laddare också. Men sugen är jag. :)

Re: Det spökar. Startmotor, tändning och/eller laddning krån

Postat: tis aug 12, 2014 12:25
av Sudden
Tyrannosaurus skrev:
Sudden skrev:Börjar fundera på ifall det kan löna sig först köpa nytt batteri och prova med det, eller om jag riskerar paja det ifall något annat är trasigt...
Ett batteri pajar inte om t.ex. regulatorn är paj, däremot laddar det ur sig vilket i sin tur kan paja batteriet på det sättet att det får sämre kapacitet för varje urladdning.

Själv använder jag Biltema-batteri. Det finns alldeles säkert bättre batterier, men jag tycker dom verkar helt ok.

Ett litet hojbatteri som är 11 år gammalt är inte mycket att ha även om du UH-laddar det enligt alla konstens regler. Sen kan det skilja mellan batterier, även om de är av samma märke. Ett känns som att det nästan håller för evigt, nästa ger sig efter bara några år.
Det är ju en lösning, även om jag inte är "jätteimponerad" av Biltema. Verkar som att jag hittat info om storlek på´t (Metric Dimensions: 150mm x 87mm x 130mm) så jag slipper köpa fel. Har hittat ett som håller 151 X 87 X 133 12V 12A.