Sida 1 av 1

Laddning på VF750S

Postat: mån jul 21, 2014 21:03
av lundis
Vd 750 s laddar inte.vad är troligast? Statorn eller regulatoriska och hur kollar jag det? Årsmodell 82, batteriet ok. Tacksam för svar är statorn svår att byta? Leif
_

Re: laddning.

Postat: mån jul 21, 2014 21:32
av insu
Det brukar oftast vara regulatorn.

Re: Laddning på VF750S

Postat: tis jul 22, 2014 10:45
av adrian_vg
Mät mellan vardera av de tre kablarna från statorn och jord, medan motorn går.
Ska vara ca 60-70 V där.

Om det är är 60-70 V är statorn ok. Sök isf vidare på laddregulator/likriktare.

De senare finns att köpa ganska billigt på eBay.

Re: Laddning på VF750S

Postat: tis jul 22, 2014 11:11
av Tommy Gsson
Tänk på att det inte är permanentmagnet på den där = du måste spänningsmata den svarta in till statorn för att få ut spänning.
Jag tjatar som vanligt på att kolla alla kontaktstycken och anslutningar till batteri och jord, så att det är kontakt som det ska.
T.

Re: Laddning på VF750S

Postat: tis jul 22, 2014 12:46
av Tyrannosaurus
Ett vanligt fel på klassiska VF är att kontaktstycket med de tre gula kablarna smälter. Lösningen är att klippa, skala, skarva på en liten förlängning, löda och dra på krympslang (det sistnämnda naturligtvis i omvänd ordning). Den inbördes ordningen på dessa kablar saknar betydelse.
Se bara till att kunna dra undan krympslangen ordentligt vid lödningen annars krymper den av värmen från lödpennan.

Det här fixet blir permanent och behöver aldrig mer åtgärdas såvida man inte behöver byta alternator/regulator eller lyfta ur motorn av någon anledning.

Givetvis händer det också att regulatorn eller alternatorn (ingen vanlig generator på VF) går sönder. Det får man isf mäta upp med en multimeter för att kolla var felet ligger. Hur man gör kan man se i verkstadshandboken (sök på "shop manual" eller "service manual" "pdf" på nätet tillsammans med "VF750S" eller "V45 Sabre" som hojen också heter).

Men VF käkar iaf inte regulatorer på samma sätt som en del VFR:er gör.

Re: Laddning på VF750S

Postat: fre jul 25, 2014 12:03
av lundis
Hej och tack för alla vänliga och bra svar. jag åkte till Lelles här i Uppsala och gjorde en felsökning. Det kostade 200 kr, Det var det värt. Ja g tycker jag börjar bli för gammal för att mecka, sen när det är fint väder ute som nu så vill jag gärna kunna åka. Regulatorn var helt okey. Vi mätte på samma sätt som ni har beskrivit här. Ett kontaktstycke var lite brännt, precis som beskrivits här. Vi skalade och satte dit nya kontakter. Den laddar fortfarande dåligt. ca 12 7 volt vid 3000 varv. Då är det troligtvis antingen statorn som är boven i dramat. Den kostar ny , om jag inte minns fel nu ca 6000 kr , sen kostar delen som sitter runt statorn (kommer inte ihåg namnet nu ) ca 5000 kr, det blir ca 11000 kr, då går det inte. Finns det någon här som har delar liggande ? Hojskroten spinning wheels har semesterstängt tills nästa vecka. Jag kan höra med dom då öppnar.

Sköt om er alla och njut av värmen och sommaren.

Mvh LEIF

Re: Laddning på VF750S

Postat: fre jul 25, 2014 13:21
av Conseal
Kolla https://www.davidsilverspares.co.uk brukar ha bara & billigt.

Re: Laddning på VF750S

Postat: lör jul 26, 2014 21:32
av lundis
Hej . Ja det var skillnad på priser på internet , jämfört med vad Lelles tar. Ca 1000 kr för en stator, om jag räknat rätt med växelkursen. :) Återigen tack för alla tips.

Re: Laddning på VF750S

Postat: mån aug 04, 2014 17:57
av Tyrannosaurus
lundis skrev:Hej och tack för alla vänliga och bra svar. jag åkte till Lelles här i Uppsala och gjorde en felsökning. Det kostade 200 kr, Det var det värt. Ja g tycker jag börjar bli för gammal för att mecka, sen när det är fint väder ute som nu så vill jag gärna kunna åka. Regulatorn var helt okey. Vi mätte på samma sätt som ni har beskrivit här. Ett kontaktstycke var lite brännt, precis som beskrivits här. Vi skalade och satte dit nya kontakter. Den laddar fortfarande dåligt. ca 12 7 volt vid 3000 varv. Då är det troligtvis antingen statorn som är boven i dramat. Den kostar ny , om jag inte minns fel nu ca 6000 kr , sen kostar delen som sitter runt statorn (kommer inte ihåg namnet nu ) ca 5000 kr, det blir ca 11000 kr, då går det inte. Finns det någon här som har delar liggande ? Hojskroten spinning wheels har semesterstängt tills nästa vecka. Jag kan höra med dom då öppnar.

Sköt om er alla och njut av värmen och sommaren.

Mvh LEIF
De äldre VF-hojarna brukar inte ha sådär jättestark laddning utan bara ligga runt 13v och det beror också på om batteriets kondition börjar bli lite halvdålig. Har för mig att det står +/- 13v i boken och 12,7 är ju bara -0,3v.

Jag testade själv med ett slutet industribatteri (innan det fanns slutna hojbatterier). Det funkade ett tag, men sen sög det ut eftersom hojens laddning helt enkelt inte pallade att hålla det på topp. Så för varje start blev det allt mindre kvar och till slut startade den inte.
Att VF i allmänhet och VF1100 i synnerhet behöver rejält med startström för att hoppa igång, troligen delvis beroende på att den är extremt kortslagig (även med dagens mått mätt) i kombination med rätt högt komp och V-form gör ju inte direkt saken bättre :twisted:

:ot F.ö. sitter jag här i kallingarna med alla fönster öppna, takfläkten på högsta och håller på att svettas ihjäl :hot