Laddning på VF750S

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
lundis
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:23

Laddning på VF750S

#1 Inlägg av lundis »

Vd 750 s laddar inte.vad är troligast? Statorn eller regulatoriska och hur kollar jag det? Årsmodell 82, batteriet ok. Tacksam för svar är statorn svår att byta? Leif
_

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: laddning.

#2 Inlägg av insu »

Det brukar oftast vara regulatorn.
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddning på VF750S

#3 Inlägg av adrian_vg »

Mät mellan vardera av de tre kablarna från statorn och jord, medan motorn går.
Ska vara ca 60-70 V där.

Om det är är 60-70 V är statorn ok. Sök isf vidare på laddregulator/likriktare.

De senare finns att köpa ganska billigt på eBay.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddning på VF750S

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Tänk på att det inte är permanentmagnet på den där = du måste spänningsmata den svarta in till statorn för att få ut spänning.
Jag tjatar som vanligt på att kolla alla kontaktstycken och anslutningar till batteri och jord, så att det är kontakt som det ska.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddning på VF750S

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ett vanligt fel på klassiska VF är att kontaktstycket med de tre gula kablarna smälter. Lösningen är att klippa, skala, skarva på en liten förlängning, löda och dra på krympslang (det sistnämnda naturligtvis i omvänd ordning). Den inbördes ordningen på dessa kablar saknar betydelse.
Se bara till att kunna dra undan krympslangen ordentligt vid lödningen annars krymper den av värmen från lödpennan.

Det här fixet blir permanent och behöver aldrig mer åtgärdas såvida man inte behöver byta alternator/regulator eller lyfta ur motorn av någon anledning.

Givetvis händer det också att regulatorn eller alternatorn (ingen vanlig generator på VF) går sönder. Det får man isf mäta upp med en multimeter för att kolla var felet ligger. Hur man gör kan man se i verkstadshandboken (sök på "shop manual" eller "service manual" "pdf" på nätet tillsammans med "VF750S" eller "V45 Sabre" som hojen också heter).

Men VF käkar iaf inte regulatorer på samma sätt som en del VFR:er gör.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

lundis
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:23

Re: Laddning på VF750S

#6 Inlägg av lundis »

Hej och tack för alla vänliga och bra svar. jag åkte till Lelles här i Uppsala och gjorde en felsökning. Det kostade 200 kr, Det var det värt. Ja g tycker jag börjar bli för gammal för att mecka, sen när det är fint väder ute som nu så vill jag gärna kunna åka. Regulatorn var helt okey. Vi mätte på samma sätt som ni har beskrivit här. Ett kontaktstycke var lite brännt, precis som beskrivits här. Vi skalade och satte dit nya kontakter. Den laddar fortfarande dåligt. ca 12 7 volt vid 3000 varv. Då är det troligtvis antingen statorn som är boven i dramat. Den kostar ny , om jag inte minns fel nu ca 6000 kr , sen kostar delen som sitter runt statorn (kommer inte ihåg namnet nu ) ca 5000 kr, det blir ca 11000 kr, då går det inte. Finns det någon här som har delar liggande ? Hojskroten spinning wheels har semesterstängt tills nästa vecka. Jag kan höra med dom då öppnar.

Sköt om er alla och njut av värmen och sommaren.

Mvh LEIF

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Laddning på VF750S

#7 Inlägg av Conseal »

Kolla https://www.davidsilverspares.co.uk brukar ha bara & billigt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

lundis
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:23

Re: Laddning på VF750S

#8 Inlägg av lundis »

Hej . Ja det var skillnad på priser på internet , jämfört med vad Lelles tar. Ca 1000 kr för en stator, om jag räknat rätt med växelkursen. :) Återigen tack för alla tips.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddning på VF750S

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

lundis skrev:Hej och tack för alla vänliga och bra svar. jag åkte till Lelles här i Uppsala och gjorde en felsökning. Det kostade 200 kr, Det var det värt. Ja g tycker jag börjar bli för gammal för att mecka, sen när det är fint väder ute som nu så vill jag gärna kunna åka. Regulatorn var helt okey. Vi mätte på samma sätt som ni har beskrivit här. Ett kontaktstycke var lite brännt, precis som beskrivits här. Vi skalade och satte dit nya kontakter. Den laddar fortfarande dåligt. ca 12 7 volt vid 3000 varv. Då är det troligtvis antingen statorn som är boven i dramat. Den kostar ny , om jag inte minns fel nu ca 6000 kr , sen kostar delen som sitter runt statorn (kommer inte ihåg namnet nu ) ca 5000 kr, det blir ca 11000 kr, då går det inte. Finns det någon här som har delar liggande ? Hojskroten spinning wheels har semesterstängt tills nästa vecka. Jag kan höra med dom då öppnar.

Sköt om er alla och njut av värmen och sommaren.

Mvh LEIF
De äldre VF-hojarna brukar inte ha sådär jättestark laddning utan bara ligga runt 13v och det beror också på om batteriets kondition börjar bli lite halvdålig. Har för mig att det står +/- 13v i boken och 12,7 är ju bara -0,3v.

Jag testade själv med ett slutet industribatteri (innan det fanns slutna hojbatterier). Det funkade ett tag, men sen sög det ut eftersom hojens laddning helt enkelt inte pallade att hålla det på topp. Så för varje start blev det allt mindre kvar och till slut startade den inte.
Att VF i allmänhet och VF1100 i synnerhet behöver rejält med startström för att hoppa igång, troligen delvis beroende på att den är extremt kortslagig (även med dagens mått mätt) i kombination med rätt högt komp och V-form gör ju inte direkt saken bättre :twisted:

:ot F.ö. sitter jag här i kallingarna med alla fönster öppna, takfläkten på högsta och håller på att svettas ihjäl :hot
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar