Titta på PC5 kurvan jag har

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Titta på PC5 kurvan jag har

#1 Inlägg av Salabackemicke »

Lämnade hojen på mappning, en 800 Vtec -08. Resultatet är varken jag eller mappningskillen nöjd med. Innan Vtec går in dippar motorn ganska rejält. Kallat Hiccup i andra forum.
Någon som haft liknande problem och fått ordning på det?
Bilagor
Graf Dynorun.jpg
Graf Dynorun.jpg (52.89 KiB) Visad 15866 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#2 Inlägg av adrian_vg »

Googlade lite, och det verkar som att hickan inte går att få bort med en Power Commander, det är ett problem med VTEC-funktionen och programmeringen av ECU:n.

http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... ostcount=2

Hela tråden på http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... p?t=114947.

Edit: En tanke, du satte väl på O2-eliminatorer?
http://vfrworld.com/forums/showthread.p ... =1#post467
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#3 Inlägg av Salabackemicke »

Ja O2 eliminatorerna sitter.
Det har krämats på för mycket effekt över hela kurvan. Han har maxat så mycket Hk och vrid han kan, och där Vtec kickar in blir det som en flaskhals.
En Vtec kan inte mappas som andra hojar som ger mer effekt över hela kurvan. På en Vtec får man inte lägga på så mycket effekt strax innan Vtec kickar in.
Blir till att "ta bort" hästar innan dippet i kurvan och jämna ut.
Börjar få lite insikt i det här nu. Men 107 Hk på topp på bakhjulet är bra då den i motorn skall ge bara 108Hk standard. Sen försvinner ca 10% på vägen. Ca 18 hk mer på topp iaf :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#4 Inlägg av adrian_vg »

Varför mappa för max effekt och vrid? Vill du inte hellre att motorn ska gå bra?

Turbo-Andersson påstår att ett A/F-värde på 12 är bättre än standard 14, speciellt på mellan-toppregistret.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#5 Inlägg av Salabackemicke »

Jo tanken var en bra motorgång, men antar att han är inriktad på att maximera åt sina kunder. Mer åt racingmarginaler, så det blev väl kanske lite missförstånd där. Han får göra om och "gatuanpassa" mappningen.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#6 Inlägg av adrian_vg »

:tummenupp

Lustigt nog var det just så Turbo-Andersson kommenterade det, att många bänkare bara mappar för effekt (dvs så att det ser bra ut på grafen) istf en bra air/fuel-ratio.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:...att många bänkare bara mappar för effekt (dvs så att det ser bra ut på grafen) istf en bra air/fuel-ratio.
Dessutom finns många historier om vältrimmade bromsbänkar som visar höga effekter. :wink: Man undviker också att göra en kurva som visar hur det ser ut innan man börjar mappa. Men kunden får ett papper med en hög och bra siffra han kan skryta med och är då nöjd. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#8 Inlägg av Salabackemicke »

Kanske originalkurvan var nog så bra, men fördelen med PC är ju att anpassa för moddar som är gjorda och slipons, samt jämna ut dippen vid Vtec av vad jag har förstått.
Men då kan man ju undra om originalprogrammeringen är gjord på ett mer uttänkt sätt än att sätta AF på 13 över hela kurvan.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#9 Inlägg av tersan »

Hur såg din effektkurva ut innan då? Med och utan ev moddar.

En PC har ju sina begränsningar, ingen som hackat sig in i Hondas ECU och gjort en riktig mappning?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#10 Inlägg av Salabackemicke »

Jag vet inte, har inte sett kurvan innan.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#11 Inlägg av adrian_vg »

Salabackemicke skrev:Kanske originalkurvan var nog så bra, men fördelen med PC är ju att anpassa för moddar som är gjorda och slipons, samt jämna ut dippen vid Vtec av vad jag har förstått.
Men då kan man ju undra om originalprogrammeringen är gjord på ett mer uttänkt sätt än att sätta AF på 13 över hela kurvan.
Sant, men originalprogrammeringen tar hänsyn till miljölagar också och för att motorn ska få en "okej" karaktär över ett brett register som ska passa de flesta.

PC:n återställer motorns karaktär så som teknikerna helst ville ha det från början.

Notera att jag inte är anti-miljö, katalysatorn på viffern fick sitta kvar, till skillnad från en del andra miljömarodörer här på forumet. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#12 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Hur såg din effektkurva ut innan då? Med och utan ev moddar.

En PC har ju sina begränsningar, ingen som hackat sig in i Hondas ECU och gjort en riktig mappning?
Jag vill minnas att Turbo-Andersson bara skakade på huvudet och suckade när han gjorde första repan i bänken utan mappning. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#13 Inlägg av Salabackemicke »

Så en PC gööör nytta alltså? :) ECU:n "The ECU now measures a range of parameters, including throttle and gear position, and alters ignition timing and fueling to change the character of the motor at the transition from two valves to four depending on how the bike is ridden"
Detta kanske tas ur spel när man har en PC?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#14 Inlägg av adrian_vg »

O ja, min gick som en påse nötter före bänkningen, hoppade runt och hade sig på låg trottel och låga varv.

Åtminstone min viffergeneration (98-01) jobbar bara med trottel och varv. Din generation är nog lite mer utvecklad.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Titta på PC5 kurvan jag har

#15 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag vill minnas att Turbo-Andersson bara skakade på huvudet och suckade när han gjorde första repan i bänken utan mappning. :-)
Gick du på den lätta? Det där lär man sig ju på första lektionen under mekanikerutbildningen: titta på kundens objekt, sucka djupt (ev skaka lite på huvudet och himla med ögonen också) och muttra nåt om att "det här kommer att ta tid att få ordning på". Voila så har du grundat för en bra faktura. :mrgreen:

Men åter till ämnet. Rätta mig om jag har fel, men en PC är väl en box som kopplas in mellan givare och original-ECU? Mao är originalmappningen orörd, man "lurar" den bara att ge ifrån sig andra mängder bränsle. Känns lite komplext att få VTEC-funktionen ändrad på det sättet... :?
VFR750F -92, grön

Skriv svar