tersan skrev:Gick du på den lätta? Det där lär man sig ju på första lektionen under mekanikerutbildningen: titta på kundens objekt, sucka djupt (ev skaka lite på huvudet och himla med ögonen också) och muttra nåt om att "det här kommer att ta tid att få ordning på". Voila så har du grundat för en bra faktura.
Får erkänna mig grundlurad ist.
tersan skrev:Men åter till ämnet. Rätta mig om jag har fel, men en PC är väl en box som kopplas in mellan givare och original-ECU? Mao är originalmappningen orörd, man "lurar" den bara att ge ifrån sig andra mängder bränsle. Känns lite komplext att få VTEC-funktionen ändrad på det sättet...
Stämmer. Kanske därför man ska ha PC-femman på VTEC istf PC3.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nå, för att återknyta till TS fråga, var det någon som visste nåt mer om mappningwn för just VTEC-modellen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Fick en bra kontakt i Västerås på Motospeed. De skickade en mapp som jag skulle testa och återkomma om. Förvånansvärt och ovanlig hjälpsamma då jag berättade att ngn annan mappat den. De ville att jag skulle maila över luft/bränsle kurvan samt mappen så de kunde titta på den. Fick ett utlåtande och en mapp tillbaka. Jättebra service och går det bra med deras råd har de fått en ny kund, trots att det är 10 mil dit.
Du får det att låta som ett problem att det är tio mil dit. Bra ursäkt att få köra ju. Vi brukar ju köra både 20, 30 och 40 mil på en dag bara för att det är kul.
andreas skrev:Du får det att låta som ett problem att det är tio mil dit. Bra ursäkt att få köra ju. Vi brukar ju köra både 20, 30 och 40 mil på en dag bara för att det är kul.
Nej det är ju inte mycket, men plötsligt förvandlas körsträckan till transportsträcka.
Salabackemicke skrev:Nej det är ju inte mycket, men plötsligt förvandlas körsträckan till transportsträcka.
Du får väl ta en omväg som innehåller kurvor...
Motospeed har f.ö. trimmat motorer sen långt före datorernas tid, så de borde kunna hjälpa dig.
Här på forumet tror jag bara det är Wargen som ägnat sig åt seriösa mappningar i större omfattning.
Salabackemicke skrev:Nej det är ju inte mycket, men plötsligt förvandlas körsträckan till transportsträcka.
Du får väl ta en omväg som innehåller kurvor...
Motospeed har f.ö. trimmat motorer sen långt före datorernas tid, så de borde kunna hjälpa dig.
Här på forumet tror jag bara det är Wargen som ägnat sig åt seriösa mappningar i större omfattning.
Då fick jag rätt "magkänsla" då Skall avlägga en besök där, efter krokiga vägar dit.
Fick en ny mappning av samma verkstad och den är nu otroligt bra i gången. Mer kraft och 105Hk på bakhjulet och jämn fin gång. Dessutom förklarade han ingående och visade skillnader och berättade om oktantal, väderförhållandet med mycket mera.
A B's Finmekaniska Racing! Mappningen kostade mig 1500:-
Salabackemicke skrev:Fick en ny mappning av samma verkstad och den är nu otroligt bra i gången. Mer kraft och 105Hk på bakhjulet och jämn fin gång. Dessutom förklarade han ingående och visade skillnader och berättade om oktantal, väderförhållandet med mycket mera.
A B's Finmekaniska Racing! Mappningen kostade mig 1500:-
Äsch, 300 billigare än Turbo-Andersson. Dock var personen i sig en upplevelse också. Bänkning och en show typ.
Bra att det fixade sig iaf!
Vi ser fram emot en efter-graf.
Fick du titta på medan bänkningen pågick?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Salabackemicke skrev:Fick en ny mappning av samma verkstad och den är nu otroligt bra i gången. Mer kraft och 105Hk på bakhjulet och jämn fin gång. Dessutom förklarade han ingående och visade skillnader och berättade om oktantal, väderförhållandet med mycket mera.
A B's Finmekaniska Racing! Mappningen kostade mig 1500:-
Äsch, 300 billigare än Turbo-Andersson. Dock var personen i sig en upplevelse också. Bänkning och en show typ.
Bra att det fixade sig iaf!
Vi ser fram emot en efter-graf.
Fick du titta på medan bänkningen pågick?
Fick se på när den bänkades. Men någon ny graf blir det nog inte. Har ingen.
Salabackemicke skrev:Fick se på när den bänkades. Men någon ny graf blir det nog inte. Har ingen.
Men... Hur vet vi att problemet är åtgärdat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Salabackemicke skrev:Hur ni vet? Jag vet Ni får provköra min Svarte Petter och beundras
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!