Sida 1 av 1
Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: tor maj 01, 2014 06:20
av Rydh
Har hamnat i ett par halvluriga situationer nu och insett att motorstoppet vid nedfällt sidostöd inte fungerar längre. Hur funkar den där funktionen egentligen. Har lokaliserat en sensor på stödet och ryckt och tryckt lite i den utan att det verkar glapp.
Några tips?
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: tor maj 01, 2014 06:43
av insu
Ta hjälp av någon som trycker in kontakten för att se om hojen stannar gör den det, kolla att den tar i så den trycks in.
(Det går ju göra ensam också genom att tejpa kopplingen i intryckt läge om det görs säker så det inte släpper)
Om kontakten fungerar så finns det en justering på den.
Du kan ju följ kabeln och ta loss kontakten och kolla med en summer om den fungerar också, men lite krångligare sätt.
Fungerar den inte så är det endera kabelbrott (ovanligt) eller trasig kontakt.
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: tor maj 01, 2014 07:12
av Rydh
Ok, tack. Ska ta en kik i helgen.
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: tor maj 01, 2014 09:07
av Tommy Gsson
insu skrev:Ta hjälp av någon ...
Har man kvar centralstödet så kan man kolla själv.
T.
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: tor maj 01, 2014 10:35
av insu
Tommy Gsson skrev:insu skrev:Ta hjälp av någon ...
Har man kvar centralstödet så kan man kolla själv.
T.
Rätt kommentar

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: tor maj 08, 2014 20:27
av Rydh
insu skrev:Ta hjälp av någon som trycker in kontakten för att se om hojen stannar gör den det, kolla att den tar i så den trycks in.
(Det går ju göra ensam också genom att tejpa kopplingen i intryckt läge om det görs säker så det inte släpper)
Om kontakten fungerar så finns det en justering på den.
Du kan ju följ kabeln och ta loss kontakten och kolla med en summer om den fungerar också, men lite krångligare sätt.
Fungerar den inte så är det endera kabelbrott (ovanligt) eller trasig kontakt.
Tänkte att det här lät rätt enkelt men jag behöver tyvärr lite mer guidning...
Hur funkar kontakten egentligen? Vad är det som ska "tryckas in"? Jag skruvade ur skruven och tittade inuti, det sitter en ring med en pinne som går in i stödet. Stödet vrider alltså runt ringen när det fälls upp eller ned. Men den verkar inte ta i i något så jag greppar inte riktigt hur det funkar.
En notering var att det var lite oljegegg/smuts inne vid ringen om det kan inverka.
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: tor maj 08, 2014 23:46
av Bathory
Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jag märkte på min hoj att om jag justera in det för nära handtaget så aktiverades inte brytaren som känner av om handtaget är intryckt eller ej.
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: fre maj 09, 2014 06:55
av Rydh
Bathory skrev:Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jag märkte på min hoj att om jag justera in det för nära handtaget så aktiverades inte brytaren som känner av om handtaget är intryckt eller ej.
Jo, det har jag gjort

Säkert det då, får kolla justeringen på handtaget som jag vill minnas är ställt rätt långt in. Insu nämnde något om justeringsmöjlighet för kontakten också, var hittar jag den?
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: fre maj 09, 2014 08:35
av insu
Jag har en årsm.1993 och där går det att vrida kontakten så den kommer närmare eller längre ifrån stödet.

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: fre maj 09, 2014 10:12
av Tommy Gsson
Rydh skrev:Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jo, det har jag gjort
Är inte "samma" funktion, om kopplingshandtaget är feljusterat går det inte att starta med växel i.
T.
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: fre maj 09, 2014 11:38
av Rydh
Men hur har sensorn vid stödet koll på växel/kopplingsläget?
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Postat: fre maj 09, 2014 15:01
av tersan
Nu tar vi det från början... följ kabeln från stödswitchten och dra isär kontakten som du hittar nånstans innanför vänstra kåpan under expansionskärlet (om jag tolkar manualen rätt) och anslut en multimeter. Med stödet uppe ska du ha noll motstånd (dvs kretsen sluten), och med stödet nere oändligt.
Sensorn vid stödet har ingen koll på kopplingen, men den är kopplad via kopplingskontakten till motorns styrbox.
Om du kan starta motorn med växel i fast stödet är nere och kopplingen ute så verkar du ha kortslutning nånstans.