Anliggande bromsar fram -00
Postat: lör apr 12, 2014 21:59
Hej
Renoverade oken förra året då jag tyckte att bromsarna låg på. Det blev något bättre vid renoveringen men inte perfekt.
I veckan var jag och besiktigade och då märkte kontrollanten att bromsarna i fram låg på igen
. Det gick igenom men var tydligen på gränsen.
När jag kom hem ställde jag upp hojen på depåstödet, snurrade på hjulet och det stannade efter max ett 1/2 varv
Jag har känt på skivorna och de blir knappt ljumna.
Det blir som en P-broms effekt, efter bromsning går kolvarna inte tillbaka tillräckligt.
Förra ägaren hade en "skivbroms incident" på höger sida, men skivorna är riktade och slipade efter detta, bromsar jämt och fint utan vibrationer.
Bakbromsen går hur fint som helst.
Har ägnat dagen åt att felsöka:
Plockat isär, rengjort och fettat in huvudbromscylindern, passade även på att rengöra hålen där bromsvätskan rinner ner till huvudbromscylindern.
Lossat bromsslangarna och blåst igenom dessa, hur fina som helst.
Lossade oken, de såg bra ut. Kolvarna gick att trycka in med tummen och oken gled fint över glidpinnarna, lade på extra fett på glidpinnarna.
Det sitter SBS-belägg på, de levererades utan plåtar som annars sitter på originalbeläggen. Tog bort plåtarna och det blev något bättre.
Har rengjort nitarna på bromsskivan, blev något bättre.
Bytt bromsvätska och luftat. Har bra känsla i handtaget inget svampande.
Efter detta snurrar hjulet max ett varv om man "sätter snurr" på hjulet i depåstödet, men det märks att beläggen fortfarande ligger på.
Har mätt upp avståndet mellan bromsokshållaren och skivan, det är >0.7mm på båda sidor och alltså inom tolerans.
Använder man bakbromsen verkar det fungera som det ska och mittenkolvarna går tillbaka.
Letade runt i forumet efter flera som har haft samma problem och det enda jag kan komma på är ett tips om att bromsokshållaren (caliper bracket enligt manualen) fått sig en rejäl smäll och blivit skev så glider fortfarande oket fint men beläggen ligger då an mot skivan. Hur ser man om bromsokshållaren är skev?
Hur mycket ligger era belägg på i fram?
Börjar få slut på idéer om vad det kan vara för fel
Ska köra Kinnekullering i början på maj och det vore ju jobbigt om skivorna skulle fejda på målrakan...
Allt Gott Fredrik
Renoverade oken förra året då jag tyckte att bromsarna låg på. Det blev något bättre vid renoveringen men inte perfekt.
I veckan var jag och besiktigade och då märkte kontrollanten att bromsarna i fram låg på igen

När jag kom hem ställde jag upp hojen på depåstödet, snurrade på hjulet och det stannade efter max ett 1/2 varv

Jag har känt på skivorna och de blir knappt ljumna.
Det blir som en P-broms effekt, efter bromsning går kolvarna inte tillbaka tillräckligt.
Förra ägaren hade en "skivbroms incident" på höger sida, men skivorna är riktade och slipade efter detta, bromsar jämt och fint utan vibrationer.
Bakbromsen går hur fint som helst.
Har ägnat dagen åt att felsöka:
Plockat isär, rengjort och fettat in huvudbromscylindern, passade även på att rengöra hålen där bromsvätskan rinner ner till huvudbromscylindern.
Lossat bromsslangarna och blåst igenom dessa, hur fina som helst.
Lossade oken, de såg bra ut. Kolvarna gick att trycka in med tummen och oken gled fint över glidpinnarna, lade på extra fett på glidpinnarna.
Det sitter SBS-belägg på, de levererades utan plåtar som annars sitter på originalbeläggen. Tog bort plåtarna och det blev något bättre.
Har rengjort nitarna på bromsskivan, blev något bättre.
Bytt bromsvätska och luftat. Har bra känsla i handtaget inget svampande.
Efter detta snurrar hjulet max ett varv om man "sätter snurr" på hjulet i depåstödet, men det märks att beläggen fortfarande ligger på.
Har mätt upp avståndet mellan bromsokshållaren och skivan, det är >0.7mm på båda sidor och alltså inom tolerans.
Använder man bakbromsen verkar det fungera som det ska och mittenkolvarna går tillbaka.
Letade runt i forumet efter flera som har haft samma problem och det enda jag kan komma på är ett tips om att bromsokshållaren (caliper bracket enligt manualen) fått sig en rejäl smäll och blivit skev så glider fortfarande oket fint men beläggen ligger då an mot skivan. Hur ser man om bromsokshållaren är skev?
Hur mycket ligger era belägg på i fram?
Börjar få slut på idéer om vad det kan vara för fel

Ska köra Kinnekullering i början på maj och det vore ju jobbigt om skivorna skulle fejda på målrakan...
Allt Gott Fredrik